Impact of Humanitarian Demining on the Peace Agreement in Colombia: A Perspective from the Department of Antioquia
DOI:
https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.1.9168Keywords:
Antipersonnel Mines, International Humanitarian Law, humanitarian demining, FARC, Transitional Justice, peace agreementAbstract
In the current context and progress in the implementation of the Peace Agreement between the
Government of Colombia and the FARC-EP. Rural society has been affected, this can be evidenced in
the non-compliance with the final provisions of international and national conventions that preceded
the establishment of the peace talks with the FARC-EP in Havana, Cuba, and, subsequently to the ratification and adjustments to the agreement at the Teatro Colón in Bogotá. It is precisely the signing
of the: “Final Agreement for the termination of the conflict and the construction of a stable and
lasting peace”, which projected the demilitarization and the abandonment of improper and unjustified
practices, were the elements that motivated this research project. The same that has focused on the
identification of its object of study in the period between 2016 - 2019, with the need to consider what
has been done so far around humanitarian demining agreed between the (FARC-EP and the Government of Colombia). It is for this reason that we have tried to make a brief approach to the reasons and
the use that were given to these artifacts, in addition to taking into account the recent history of the Colombian conflict, from the highest moment in the escalation of the conflict and its de-escalation
since 2016 and what has been implemented until 2019. And a second moment where a case study is
carried out on the situation in the department of Antioquia and the experience of humanitarian demining after the implementation of the peace agreement.
Therefore, the use of these devices in the recent history of their use by the Armed Groups outside
the Law has been taken into consideration, precisely to the former FARC-EP, its zones of military
action, and the impossibility of handing over previously delimited areas to misuse these devices and
in breach of international conventions (Ottawa) and the final agreement for the termination of the
conflict. Finally, we want to inquire about the role of the Special Justice for Peace (JEP), its jurisdiction,
and violations of Human Rights and IHL.
Downloads
References
Alto Comisionado para la Paz. (15 de marzo de 2021). Descontamina Colombia. Obtenido de Descontamina Colombia: www.accioncontra- minas.gov.co
Arias, D. P. (2020). Desminado humanitario en los escenarios coyunturales del posconflicto colombiano: una mirada jurídico-política. Desafíos, 32(1), 1-39.
ACNUR. (2007). Diagnóstico departamental de Antioquia. Medellín: ACNUR.
Acuerdo Final Para la Terminación del Conflicto y la Construcción de una Paz Estable y Duradera. (24 de noviembre de 2016). Presidencia de la República de Colombia. Cartagena, Colombia.
Caro, J. E. (2009). La Masacre Obrera de 1928 en la Zona Bananera del Magdalena-Colombia. Una Historia Inconclusa. Santa Marta.
Centro Nacional de Memoria Histórica. (2017). La Guerra Escondida Minas Antipersonal y Remanentes Explosivos en Colombia. Bogotá: CNMH.
Comité Internacional De La Cruz Roja. (15 de agosto de 2007). Comité Internacional de La Cruz Roja. Obtenido de Comité Internacional de La Cruz Roja: https://www.icrc.org/spa/ resources/documents/legal-fact-sheet/land- mines-factsheet-150807.htm
Daza, J. C. (2014). Incidencia de la Reforma Agraria de 1936 en la Creación de Autodefensas Campesinas en Colombia (Monografía para el título de Politólogo). Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.
Dirección para la Acción Integral Contra Minas Antipersonal. (2015). Acuerdo sobre limpieza y descontaminación. La Habana: Dirección para la Acción Integral Contra Minas Antipersonal.
Dirección para la Acción Integral contra las Minas Antipersonal. (2017). Desminado Humanitario. Bogotá: Dirección para la Acción Integral contra las Minas Antipersonal. Obtenido de Dirección para la Acción Integral contra las Minas Antipersonal
Dirección para la Acción Integral contra las Minas Antipersonal. (2017). Operación de Desminado Humanitario. Bogotá: Dirección para la Acción Integral contra las Minas Antipersonal. Obtenido dehttp://www.accioncontraminas. gov.co/estadisticas/Paginas/Operaciones-de- Desminado-Humanitario.aspx
Dirección para la acción integral contra minas antipersonal. (2017). Glosario de Gestión de información. Bogotá: Dirección para la acción integral contra minas antipersonal.
Dirección para la Acción Integral contra Minas Antipersonal. (2017). Plan Estratégico 2016-2021. Bogotá: Dirección para la Acción Integral contra Minas Anti- personal. Obtenido de http://www. accioncontraminas.gov.co/direccion/Paginas/ Plan-Estrategico-2016-2021.aspx
Dirección para la Acción Integral contra Minas Antipersonal. (2017). Victimas de Minas Anti- personal. Bogotá: Dirección para la Acción Integral contra Minas Antipersonal.
Ejército Nacional. (2014). Tipos de Minas Anti- personal en Colombia. Bogotá: Ministerio de Posconflicto, Derechos Humanos y Seguridad.
El Mundo (03 de octubre de 2016). El Mundo. es. Obtenido de El Mundo.es: http://www. elmundo.es/internacional/2016/10/03/57f2265 3ca4741b54a8b45e0.html
El País. (23 de septiembre de 2015). Cronología del proceso de paz entre el Gobierno Nacional y las Farc. Obtenido de El país: http://www.elpais. com.co/proceso-de-paz/cronologia-del-entre- el-gobierno-nacional-y-las-farc.html
El Tiempo. (10 de enero de 2002). Los Incidentes del Caguán. El Tiempo.
Gallego, C. (2010). FARC-EP y ELN Una historia política comparada (1958-2006). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Galtung, J. (1985). Twenty-Five Years of Peace Research: Ten Challenges and Some Responses.
Journal of Peace Research, 22(2), 141–158.
Harto de Vera, F. (2005). Investigación para la paz y Resolución pacífica de conflictos. Tirant lo Blanch.
Kay, C. (2003). Estructura agraria y violencia rural en América Latina. sociologías, Vol. 5, núm. 10, 220-248. (2013). mesa de conversaciones para le terminación del conflicto. Colombia.
Oficina del Alto Comisionado para la Paz. (2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Bogotá.
Orozco, J. R. (2009). Análisis del conflicto armado colombiano como creador de imaginarios colectivos para la sociedad durante el periodo Pastrana y Uribe. 2009: Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.
Registro Único de Víctimas. (2017). Informe General sobre víctimas del conflicto armado colombiano. Bogotá.
Rodríguez, N. (2015). Toma de Simacota. ELN Voces. Obtenido de http://www.eln-voces. com/index.php/voces-del-eln/comando- central/articulos/78-toma-de-simacota
Sin Minas Colombia. (s.f.). ¿Qué es una mina antipersonal? Obtenido de Sin Minas Colombia: http://www.sinminascolombia. galeon.com/enlaces1687287.html
UNICEF. (2010). Colombia y las minas antipersonal. Sembrando minas, cosechando muertes.
Bogotá: Crear & Comunicar
Víctimas, U. d. (13 de noviembre de 2020). Obtenido de https://www.unidadvictimas.gov.co/
Sentencia C-991 (Corte Constitucional 2000). Taylor, P., & Flint, C. (2002). Geografía Política:
Sistema-mundo, Estadonación y localidad.
Trama.
Downloads
Published
Versions
- 2024-01-28 (2)
- 2022-01-10 (1)