Didactic sequence for critical thinking to strengthen the formation of ethics in law students of the Universidad Cooperativa de Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.51.11497Keywords:
critical thinking, deontology, Law, professional ethics, teaching strategies.Abstract
This research aims to contribute to the analysis of training in professional ethics in students in the last semesters of the undergraduate Law degree linked to university educational processes; after evidencing the profound degree of unconsciousness in decision-making in the face of everyday situations that arise at a professional level. There you will find theoretical tools that will mainly allow you to collect data to analyze and develop situations that arise in the field of the professional, this in order to link critical thinking to the ethical training of law students at the Cooperative University. de Colombia, Bogotá campus, for which didactic strategies will be presented that allow the appropriation of professional ethics, reaching a greater degree of awareness based on knowledge or self-knowledge of personal actions.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
Bezanilla, M. et al. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos, 43(1), 89-113. https://doi.org/https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Bisquerra, R. (2009). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. LA MURALLA S.A. http://creson.edu.mx/Bibliografia/Licenciatura%20en%20Pedagogia/Repositorio%20Ciencia%20y%20sociedad/METODOLOGIA_DE_LA_INVESTIGACION_EDUCATIV.pdf
Cardona, R. y Latorre. (2012). Percepciones de los abogados sobre el objeto del derecho. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad Libre Seccional Barranquilla, Advocatus, 19, 149-155. https://www.unilibrebaq.edu.co/ojsinvestigacion/index.php/advocatus/article/view/211
Casales, R. (2019). Imperativo categórico y carácter. Introducción a la filosofía práctica de Kant. Ediciones del Lirio, SA de CV. https://doi.org/https://www.academia.edu/39750715/Imperativo_categ%C3%B3rico_y_car%C3%A1cter_Una_introducci%C3%B3n_a_la_Filosof%C3%ADa_pr%C3%A1ctica_de_Kant
Cueli, J. (1998). Conceptos Incosciente. (V. d. Humanides, Ed.) Mexico, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México. Centro de investigaciones interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades. http://computo.ceiich.unam.mx/webceiich/docs/libro/Inconsciente.pdf
De La Madrid, M. y Sánchez, A. (2020). Enfoques de formación del abogado del siglo XXI . Enfoques de formación del abogado UP(14), 15-33. https://doi.org/https://edkpublicaciones.com/up/pdf/perspectiva_juridica_14.pdf
Flores, J. et al. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Dirección de docencia universidad de concepción. https://doi.org/http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS%20DIDACTICAS.pdf
García, S. M. (2011). El Derecho como ciencia. Invenio: Revista de investigación académica(26), 13-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4219719
Hernández, R., et al. (2014). Metodología de la investigación. (6 ed.). Mc Graw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Ibarra, G. (2007). Ética y valores profesionales. Revista Reencuentro(49), 43-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004907
Jiménez, A., y Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza. Educateconciencia, 9(10), 116-113. https://doi.org/https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/223
Lazo, P. y Benfeld, J. (2021). La evaluación formativa en la enseñanza de la ética profesional de los futuros abogados: Aspectos cognitivos y evaluativos a través de un caso de estudio. Revista pedagogía universitaria y didáctica del derecho, 8(1), 97-116. https://doi.org/DOI 10.5354/0719-5885.2021.58422
Lozano, L. (2017). El Pensamiento Crítico en estudiantes del grado de Maestro/a en educación primaria desde la didáctica de las ciencias sociales. Repositorio Universidad de Málaga, 13-377. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0003-0941-9716
Martínez, M., et al. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Iberoamericana de educación, 29, 17-42. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie290949
Mackay, R., et al. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad & Sociedad. Revista multidisciplinar de la Universidad de Cienfuegos, 10(1), 336-342. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/803
Mauri, M. (2017). La enseñanza universitaria de la ética. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/113790/1/LA%20ENSE%C3%91ANZA%20UNIVERSITARIA%20DE%20LA%20%C3%89TICA.pdf
Mena Marco, J. J., y García Rodríguez, M. L. (2013). El papel de la reflexión crítica en la construcción de conocimiento práctico docente.
Tendencias Pedagógicas, 22, 197-210. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2051
Molina Ricaurte, C. J. (2018). La investigación y la formación en competencias. En D. Caldevilla, A. Elena, & A. Virginia., Reformulando la docencia actual (págs. 255-270). Gedisa. https://www.researchgate.net/publication/353131860_La_investigacion_y_la_formacion_en_competencias
Noguera, C. (1991). Historia de la pedagogía. Una reflexión ética desde el saber pedagógico (Herbart y la escuela activa). Revistas Pedagógicas(2), 25-35. http://hdl.handle.net/20.500.12209/7537
Savater, F. (2003). Los caminos para la libertad. Ética y educación. Fondo de Cultura Económica. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=U0IPDQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=%C3%A9tica+y+educaci%C3%B3n+&ots=HOL2H3c6rM&sig=R50HMYu1Z2p88XufkYVw2saCz5E&redir_esc=y#v=onepage&q=%C3%A9tica%20y%20educaci%C3%B3n&f=false
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Editorial ECOE.
Unigarro, M. (2017). Un modelo educativo crítico con enfoque de competencias. Repositorio UCC, 1-117.
Unión Profesional. (2009). Deontología profesional: los códigos deontológicos. 1-40. https://doi.org/http://www.unionprofesional.com/estudios/DeontologiaProfesional_Codigos.pdf
Vendrell, M. &. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(149), 9-25. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1121
Yurén, T. (2013). Ética profesional y praxis Una revisión desde el concepto de “agencia”. Perfiles educativos., 35(142), 6-14. https://doi.org/https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.142