El derecho al libre desarrollo de la personalidad en instituciones educativas
Keywords:
Derecho al libre desarrollo de la personalidad, educación juvenil, manuales de convivenciaAbstract
We analyze how the so-called inalienable rights of the person affect the education processes of young people through the coexistence manuals of educational institutions, either because their content and scope of application can become cognitively understood by students, and because young people are in a position to evaluate the validity and application of the provisions of the manuals against possible faults or violations of their fundamental right to the free development of their personality. These situations are verified from a field study conducted at the Soledad Acosta de Samper Educational Institution in Cartagena de Indias (Colombia).
Downloads
References
Álvarez, F., Velázquez F. (2012). La Escuela y el Libre desarrollo de la Personalidad: Del dicho al hecho., Medellín.
Celis Vela, D. A. Cárdenas Jaramillo, Y. J. Gallo Betancur, J. C. Zuluaga Duque, D. E. Córdoba Toro, J. C. Isaza Escobar, M. Aristizábal Hurtado, S. y Alonso García. E (2018b). Garantía de derechos fundamentales [DVD]. Recuperado de: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/6021
Cortina A. (2002). Educación en Valores y Responsabilidad cívica. Bogotá, Colombia.
Colombia, Corte Constitucional. (1998). “Sentencia T-124”, M.P.: Caballero, A., Bogotá.
Colombia, Corte Constitucional. (2013). “Sentencia T-565”, MP Luis Ernesto Vargas Silva.
Colombia, Corte Constitucional. (1992). “Sentencia T-420”, M.P.: Rodríguez, S., Bogotá.
Colombia, Corte Constitucional. (1992).“Sentencia T-429”, M.P.: Angarita, C., Bogotá.
Colombia, Corte Constitucional. (1992). “Sentencia T-524”, M.P.: Angarita, C., Bogotá.
Colombia, Corte Constitucional. (1993).“Sentencia T-065”, M.P.: Angarita, C., Bogotá.
Colombia, Corte Constitucional. (2000). “Sentencia T-1591”, M.P.: Morón, F., Bogotá.
Colombia, Corte Constitucional. (2011). “Sentencia T-098”, M.P.: Pinilla, N., Bogotá.
Ferrajoli, L. (2004). Derechos y garantías. La ley del más débil. Madrid: Trotta.
Rojas-Castillo, Z & Acevedo-Suárez, A. (2015). El alcance del derecho al libre desarrollo de la personalidad en manuales de convivencia de establecimientos educativos. DIXI, 17(21). https://doi.org/10.16925/di.v17i21.980
Rico, J. (2019). El libre desarrollo de la personalidad desde la resolución de conflictos.
Machado Jiménez, J.A., y Guarín, E. A. (2012). Tras la restauración del puente que une a la teoría de la ciencia con la teoría general del conocimiento: un a propuesta de epistemología jurídica que vincula al derecho con la justicia. Via Inveniendi Et Iudicandi, 1-31.
Martínez Romero, E. (2017). Cultura ciudadana para la resolución pacífica de conflictos: saberes y prácticas que la fortalecen. Análisis, 50 (92 (En-Ju), 239258.
Ochoa, O. (2010). “La filosofía liberal y el imperativo kantiano, una aproximación reflexiva desde el derecho al libre desarrollo de la personalidad”.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Angel Ospino Medina, Alba Marcela Cuello Cuello, Álvaro Juvenal Gómez Alcázar , Steisy Carolina Padilla Agudelo, Jhowal E. Barrios Montalvo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.