The role of the humanities and social sciences in public accounting programs

Authors

  • William Macías Orozco

DOI:

https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24205

Keywords:

Rationalization Principle, Subjectivity Principle, Market Ethics, Responsibility Ethics, Sociology of Emergences

Abstract

This paper explores the meaning of the subjects related to the humanities and social sciences in public accounting programs. Necessary situation to address taking into account that the role played by these training courses in accounting student has not been sufficiently understood by teachers, institutions and students. The theme is developed through three questions. 1) What is the role of the humanities and social sciences in the training curricula of professional accountants? The answer tenses the principles of rationalization and subjectivity. 2) From what ethical positions is it possible to solve this issue and what are the implications? Each principle involves an ethics so those who opt for one or the other, talk from the market ethic or the responsibility one. If it takes the last, the focus is the principle of subjectivity and then asks: 3) How to carry out the principle of subjectivity through these subjects? It is to say, methodologically how the principle of subjectivity is possible to develop through the humanities and social subjects in the curricula of public accounting programs?

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Francisco, P. (2015). Carta Encíclica, “laudato si´ Sobre el cuidado de la casa común. Bogotá,
Colombia : Editorial San Pablo.
2. Gómez, M. (2003). Contabilidad: Comentarios Sobre el Discurso científico y los Determinantes
Morales. Revista Innovar No 23. Facultad de Ciencias Económicas. Universidad
Nacional de Colombia., 109-120.
3. Harvey, D. (1998). La condición de la posmodernidad: Investigación sobre los orígenes del
cambio cultural. Buenos Aires Argentina: Amorrortu Editores.
4. Hinkelammert, F. (2001). Las inauditas pretensiones de la Globalización: de la aldea global
al mercado mundo. Recuperado el 3 de junio de 2015, de Economía y sociedad: http://
www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/1422/1342
5. Hinkelammert, F. (2005). El sujeto y la ley. El retorno del sujeto reprimido. Herida Costa
Rica: Editorial Universidad Nacional Herida-EUNA. Primera edición 2003. Primera reimpresión
2005.
6. Hinkelammert, F., & Mora, H. (2009). Hacia una Economía para la Vida. San José de Costa
Rica.: Editorial Departamento Ecuménico de Investigación DEI, Primera edición 2005.
Edición revisada y aumentada 2009.
7. Mills, C. W. (2003). La promesa. La imaginación sociológica. E. México. : Primera edición
en inglés, 1959 Tercera edición revisada, 2003 Fondo de Cultura Económica.
8. Ospina, C. M., Gómez , M., & Rojas, W. (2014). La constitución de la subjetividad en la
educación contable: del proceso implícito a la visibilización de sus impactos. Cuadernos
de Contabilidad, 187-211.
9. Rojas, W. (2007). Contribución de las ciencias sociales y humanas a la formación del
contador público. Revista Internacional Legis de Contabilidad & Auditoría Legis Editores.
Bogotá, 145-172.
10. Rojas, W. (2008). Congoja por una educación contable fútil. Contaduría Universidad de
Antioquia, Editorial Universidad de Antioquia.
11. Santos, B. d. (2005). El milenio huérfano: ensayos para una nueva cultura política. Bogotá.
Colombia: Editorial Trota/ILSA.
12. Santos, B. d. (2009). Una epistemología del Sur . Buenos Aires, Argentina : CLACSO Siglo
XXI editores.
13. Smith, A. (1776/2011). Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones
(«La riqueza de las naciones»). Madrid, España: Alianza editorial. Tercera edición.
14. Touraine, A. (2000). Crítica de la modernidad. Santafé de Bogotá.: Fondo de cultura
económica. Primera reimpresión.
15. Weber, M. (1999). El político y el científico. Ediciones Coyoacán S.A de C.V. Quinta edición.
16. Weber, M. (2014). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. México D. F.: Fondo
de cultura económica. Primera edición en Alemán 1904. Primera reimpresión 2014.
17. Zemelman, H. (2002). El conocimiento como desafío posible. Recuperado el 20 de mayo
de 2015, de Instituto Politécnico Nacional. México: http://upedagogica.edu.bo/wp-content/uploads/2015/12/3.-Zemelman-Hugo-Conocimiento-Como-Desafio-Posible.pdfWilliam Macías-Orozco

Downloads

Published

2015-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The role of the humanities and social sciences in public accounting programs. (2015). LIBRE EMPRESA, 12(2), 77-94. https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24205