Perception of officials of institutions of higher education department Quindío, with regard to university social responsibility

Authors

  • Ana Gladys Torres Castaño
  • Lina Marcela Marcela Sánchez Vásquez

DOI:

https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24204

Keywords:

Social engagement, social inclusion, higher education institutions, social management model, social responsdabilidad university

Abstract

Recent trends in the field of social responsibility, leading to institutions of higher education in the department of Quindio to play a more active and committed to the social, environmental and economic aspects that make the factors of interest in the same paper, involving both internal and external related parties, in order to achieve compliance with their mission objectives in the field of social and community development. Through the characterization of university social responsibility in higher education institutions of Quindio education, ways to apply manifest, allowing to some elements as a starting point for future research on the subject and set as is the relationship the same with the different bodies that make up in terms of social commitment. Likewise, information (application questionnaire) of officials responsible for social responsibility was obtained, to know the attitude of the institutions against it, and to identify the level of information they have on the subject, and how it is the articulation of this with its institutional policies, programs and projects that develop.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Chiavenato, I. (2009). Comportamiento organizacional. La Dinámica del éxito en las
organizaciones. 2ª edición. Mac Graw Hill. México.
2. Costa, J. (2.003). Identidad Corporativa. Editorial Trillas. Primera Edición. México.
3. Espino Vargas, P., Villanueva Benítes, L. (2007-2008). Modelo de Gestión Socialmente
Responsable para la Promoción de Impactos Educativos, Cognitivos, Organizacionales y
Sociales de la Universidad Nacional “Santiago Antunez de Mayolo”.
4. Hernández, R., Saldarriaga, A. (2009). Gestión de la responsabilidad social Universitaria.
Caso: escuela de ingeniería de Antioquia – EIA. Dyna, año 76, nro. 159. Medellín. Issn
0012-7353. p. 237-248.
5. García, M. A. (2006). Los recursos necesarios para la construcción del Espacio Europeo
de Educación Superior. En Toledo, F., Alcón, E. &Michavila, F. (Ed.) Universidad y
Economía en Europa, Madrid: Tecnos. 49-59 p.
6. De La Cuesta, M. (08 julio de 2011). RSU-El papel de la universidad en la contribución a
un desarrollo más sostenible. Diario_responsabl. Recuperado de http://diarioresponsable.
com/opinion/14177--responsabilidad-social-universitaria-el-papel-de-la-universidaden-la-contribucion-a-un-desarrollo-mas-sostenible

7. De La Red Vega, N. (2009). Necesidades Emergentes y Responsabilidad Social Universitaria.
Departamento de Sociología y Trabajo Social. Facultad de Educación y Trabajo Social.
Universidad de Valladolid. Revista Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (16), 65-76.
8. Podestá, B. (2000). La integración regional y las posibilidades de una Agenda Social”,
ponencia presentada en la Reunión de Expertos sobre Aspectos Sociales de la Integración
de América Latina y el caribe organizada por SELA
9. Vallaeys, F. (2006). Programa de apoyo a iniciativas de Responsabilidad Social Universitaria,
Ética y Desarrollo. Red Universitaria de Ética y Desarrollo Social (RED). Iniciativa
Interamericana de Capital Social, Ética y Desarrollo. Banco Interamericano de Desarrollo.
Recuperado de http://www6.iadb.org/dominicana/download/BasesRSUED.pdf
10. Zurita, A. (2011). “La importancia del Comercio Justo como Herramienta de Cooperación”.
En FAMSI & WFTO Europe (Eds.) El justo comercio en las compras públicas. Manual práctico
sobre Comercio Justo y Contratación Público Responsable. (pp. 4-5). Recuperado de http://
www.diphuelva.es/portalweb/zonas/6/Ficheros/comerciojustoenlascompraspublicas(1).pdf

Downloads

Published

2015-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Perception of officials of institutions of higher education department Quindío, with regard to university social responsibility. (2015). LIBRE EMPRESA, 12(2), 49-76. https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24204