Systemization of experiences had been lived in the first fair systems simulation and analysis of cost experiences
DOI:
https://doi.org/10.18041/libemp.2016.v13n2.26206Keywords:
Systemization of experiences, simulation cost accumulation systems, teaching strategyAbstract
Fair simulation and analysis of cost systems is a teaching strategy in the training of students cost Public Accounting program at the Universidad del Atlántico, focused on the development of communication skills, professional and higher order skills. It corresponds to the socialization of the projects on the implementation of cost systems based on simulation of real business information. This research aims to examine critically analyzes the first version of the Fair, on June, 2016. The method used was the systematization of experiences. Among the results determining highlighted three main components: Contribution of innovation, success factors and areas for improvement; with their respective manifestations, causes and conclusions. One of the conclusions derived from the systematization of the Fair, is that the simulation of production processes allows an approach student with real situations of industrial enterprises and the development of higher order skills which in turn generates the appropriation knowledge of cost accounting issues.
Downloads
References
aproximación desde la didáctica. Revista Colombiana de Educación, 1(12), 166-194.
2. De la Cruz, A. (Julio de 2010). La sistematización de experiencias: aspectos teóricos
y metodológicos. Entrevista a Óscar Jara. (I. d. Perú, Ed.) Revista de Investigación y
Pedagogía Matinal, 4, 8-10.
3. Gómez, J., & Gómez, L. (Enero-Julio de 2011). Elementos teóricos y prácticos de la
pedagogía crítica: más allá de la educación, metáfora, escena y experiencia. (U. N.
Rica, Ed.) Praxis, 181-190.
4. González, J. H. (2006). Discernimiento. Evolución del pensamiento crítico en la
educación superior. Cali: Universidad ICESI.
5. Hepp, P. (Septiembre-Octubre de 2009). Transformar en compañía de los “nativos”
del mundo digital. (M. M. Nacional, Ed.) Altablero, 52.
6. Jara, O. (1994a). Para sistematizar experiencias: una propuesta teórica y práctica. San
José, Costa Rica: Alforja.
7. Jara, O. (1994b). Tres posibilidades de la sistematización. La Piragua, 129-135.
8. Jara, O. (2006). Guía para sistematizar experiencias. Mesoamérica: UICN- Programa
Alianzas.
9. Navarro, A., & Roche, A. M. (2013). Investigación en educación: Los procesos de
sistematización de experiencias educativas. (U. N. Plata, Ed.) Oficios terrestres, 1(29).
10. Noguera, J. (1996). La teoría crítica: de Frankfurt a Habermas. (U. A. Barcelona, Ed.)
Pap(Papers 50), 133-153.
Duque-Sánchez, A.P.
Vol. 13 No. 2, Julio - Diciembre de 2016 101
11. O’Connor, J., & Mc Dermott, I. (1998). Introducción al pensamiento sistémico.
Barcelona: Urano.
12. Pérez, T. (2016). Guía didáctica de Sistematización de Experiencias en contextos
universitarios. Caracas, Venezuela: Universidad Nacional Abierta.
13. Sanz de Acedo, M. L. (2013). Competencias cognitivas en educación superior. Bogotá:
Ediciones de la U.
14. SES, F. (2002). www.fundses.org.ar. Recuperado el 20 de 07 de 2016, de http://www.
fundses.org.ar/archi/tematicas/sistematizacion/revista%20sistematizacion%20
SES%202002.pdf
15. Sobremonte, E. (2012). Epistemología, teoría y modelos de intervención en Trabajo
Social (Vol. 13). Bilbao, España: Universidad de Deusto.
16. Van de Velde, H. (2008). Sistematización. Estelí, Nicaragua: CICAP Centro de
Investigación , Capacitación y Acción Pedagógica.