Associativity as a development factor in the public agenda of the department of Quindío: The case of the agricultural and agroindustrial sector

Authors

  • Lina Marcela Sánchez Vásquez

DOI:

https://doi.org/10.18041/libemp.2016.v13n2.26204

Keywords:

Development, associativity, public policy, agroindustrial sector

Abstract

The development conceived as a state of full realization of the life of a territory requires the confluence of factors that allow achieving this purpose, for this, development plans become a tool for the prioritization of needs in terms of territories and possibilities of resources. Quindío is no stranger to this reality and has established prioritizing productive bets through their public policy instruments, some of these Internal Agenda for Productivity and Competitiveness, the Departmental Development Plan 2012-2015 Quindío ( reference years for analysis) and agenda Science, Technology and Innovation, among others. Considering the department as part of so-called coffee axis and the agro industrial sector as a catalyst for this approach underlies the concern with reference to the possibilities of strengthening and development of considering the associative culture as a key factor in the implementation of plans, programs sector projects described in the local development agenda, the concern arises for the contribution he made to this purpose the development plan 2012-2015 Quindío the associative culture of the agricultural and agro industrial sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Atria, R. (2003). Cepal, Seminario Taller “Capital Social, Herramienta para los
Programas de Superación de la Pobreza Urbana y Rural”. La Dinámica del Desarrollo
del Capital Social: Factores Principales. Sala de Conferencias II Cepal, S/P.
2. Departamento del Quindío. (2012 ). Ordenanza Número 018 del 30 de mayo de 2012,
por medio de la cual se aprueba el Plan de Desarrollo Departamental 2012-2015.
Armenia: Gaceta Departamental.
Sánchez-Vásquez, L. M.
Vol. 13 No. 2, Julio - Diciembre de 2016 71
3. Emis. (2015). Informe Sectorial Ganadero. Londres: Euromoney Institutional Investor
Company.
4. García, O. (2000) Administración Financiera, Fundamentos y Aplicaciones.
5. Kliksberg, B. (1999). Capital Social y Cultura - Claves Olvidadas del Desarrollo. Revista
de la Cepal Vol. 69, 85-102
6. Londoño Franco, I. C., & Sánchez Vásquez, L. M. (2016). Identificación de los
encadenamientos más promisorios del sector agroindustrial del departamento
del Quindío y el grado de asociatividad entre sus actores en el periodo 2008-2011.
Armenia: Editorial Eam.
7. Ríos, A. y Ríos, J. (1999). Capital Social y Democracia: Una revisión crítica.
8. Rodríguez Figueroa, H. (2016) Material seminario de economía y finanzas Dba Iv
Cohorte, AIU.
9. Putnam. Colección Política y Gobierno, Vol. 6, 513-528
10. Sekn. (2009, 24 de diciembre). Gestión efectiva de emprendimientos sociales. Lecciones
extraídas de empresas y organizaciones de la Sociedad Civil en Iberoamérica. Recuperado
de http://Idbdocs.Iadb.Org/Wsdocs/Getdocument Aspx?Docnum=1579031
11. Sencilio, G. (2008, 22 de octubre). En Módulo I del III Curso Internacional Virtual de
responsabilidad social en el agro. Recuperado de http://www.Eticagro.Org/Campus/
Index.Php.

Downloads

Published

2016-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Associativity as a development factor in the public agenda of the department of Quindío: The case of the agricultural and agroindustrial sector. (2016). LIBRE EMPRESA, 13(2), 58-72. https://doi.org/10.18041/libemp.2016.v13n2.26204