Research as a pedagogical practice in the accounting classroom, a dissertation from its contribution to social development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2019v16n2.6609

Keywords:

Knowledge, science, social development, pedagogical practice, formative research

Abstract

The generation of knowledge is the cornerstone of development processes, the rise of technology coupled with the prioritization of research, science and its development in countries have led to what we know today as the knowledge society. It is valid and necessary to speak about the investigative process, the prioritization of its stages and, in the same way, the reflection about the role that research has as a pedagogical practice in the accounting classroom for the generation of social development. Based on the qualitative approach of documentary research and adopting a critical stance against investigative theories and skills, the article proposes strategies that from the didactic and educational practices promote the generation of investigative skills as a founding element for the development of a transformative vision of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo Henao, Luis Fernando. (2006). Actividades multimediales para el desarrollo de competencias en contabilidad, una mirada desde los modelos pedagógicos constructivista y conceptual. En: Cuarto foro nacional de educación contable. Manizales, Colombia.

Barrueco Gallardo, L. (2010). El método sistémico estructural-funcional en las investigaciones educativas. Cuba: s/e.

Boisier, S. (2005). ¿Hay espacio para el desarrollo local en la globalización? Revista de la Cepal, 47-62 https://www.cepal.org/es/publicaciones/11068-hay-espacio-desarrollo-local-la-globalizacion

Cardona Arteaga, J., Zapata Monsalve, M. A. (2006). Educación contable: antecedente, actualidad y prospectiva. Asociación Colombiana de Facultades de Contaduría Pública-ASFACOP- 276 páginas

Carr, Wilfred (1995). Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica, Madrid, Morata. https://rfdvcatedra.files.wordpress.com/2019/02/carr-2002-una-teoria-para-la-educacion-hacia-una-investigacion-educativa-critica-pdf.pdf

Carvalho, J. y otros. (2006). Recreando el currículo. Medellín. Universidad de Antioquia.

Ceballos Rincón, O. I., & Mejía Soto, E. (2016). Medición contable de la sustentabilidad organizacional [Método circulación]. Un enfoque desde la Teoría Tridimensional de la Contabilidad. Libre Empresa, 13(1), 127–142. https://doi.org/10.18041/libemp.2016.v13n1.25105

Cubides, Humberto. (2004). Formación del sujeto político. Escuela, medios y nuevas tecnologías de la comunicación y la información. En Laverde, María C. y otros. Debates sobre el sujeto. Bogotá: Universidad Central – Siglo del Hombre Editores. pp. 105-127.

García Duque, C. E. (2010). ¿Qué significa hacer “pensamiento contable”? Elementos para la comprensión de algunos problemas teóricos involucrados en tal actividad. Lúmina, (10), 98-114. https://doi.org/10.30554/lumina.10.1205.2009

García Jiménez, M. D. (2012). Lenguaje pedagógico, filosofía e investigación: Relación con la construcción de pensamiento y cultura académica en contabilidad. Lúmina, 152-166.

INEGI- Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (2005). Curso de Metodología de la Investigación. México: INEGI. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxhcGVydHVyYW51dHJpdGl2YXxneDo0YmMwNTgxM2I4NzczZDgy

León Paime, E. F. (2013). La investigación en educación contable: breve historia y revisión internacional. Lúmina, 228-261.

Moral Santaella, C. (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de Investigación Educativa, 146-164.

Nickerson, R., Perkins, D., y Smith E. (1987). Enseñar a pensar. Traducción al castellano. Barcelona, España: Paidós.

Patiño, R. A., & Santos, G. (2009). La investigación formativa en los Programas de Contaduría Pública, caso Colombia. Capic Review, vol. 7 p. 23-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3736534

Pérez, V. G., y Pinto Perry, G. R. (2015). La investigación contable como herramienta didáctica en la docencia de la contabilidad. Ciencias Administrativas, (7). https://revistas.unlp.edu.ar/CADM/article/view/2037

Quijano-Valencia, Olver (2002). Nuevos tiempos, nuevas competencias. De las monocompetencias a la policognición. En Olver Quijano-Valencia, Édgar Gracia-López, Guillermo León Martínez-Pino, Efrén Danilo Ariza-Buenaventura & William Rojas-Rojas. Del hacer al saber. Realidades y perspectivas de la educación contable en Colombia. Popayán: Universidad del Cauca.

Restrepo, B. (s.f.). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa, y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pdf

Rojas Rojas, W. (2002). La educación contable en Colombia: 1960 – 2000: al servicio de la afaternidad económica moderna. Cuadernos De Administración, 18(28), 15-48. https://doi.org/10.25100/cdea.v18i28.129

Ruiz, R. (2007). El método científico y sus etapas. México: s/e. http://www.index-f.com/lascasas/documentos/lc0256.pdf

Suárez Pineda, J. A. (2001) Cosmovisión social de la contabilidad como disciplina científica (Segunda parte). En: Revista Legis del contador. Abril- Junio, 2001. no. 06, p. 141-198.

Tiana Ferrer, A. (2005). La investigación histórica sobre los manuales escolares en españa: el proyecto manes. https://hum.unne.edu.ar/investigacion/educa/alfa/UNEDA[1].Tiana.pdf

Tamayo Alzate, O. E. y Orrego C., M. (2005). Aportes de la naturaleza de la ciencia y del contenido pedagógico del conocimiento para el campo conceptual de la educación en ciencias. Revista Educación y Pedagogía, XVII(43). p. 13-25. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6051

Torres Salinas, D., Robinson-Garcia, N. y Cabezas-Clavijo, A. (2012). Compartir los datos de investigación en ciencia: introducción al data sharing. El Profesional de la Información, vol. 21, n. 2. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2012/marzo/08.pdf

Downloads

Published

2019-12-15

Issue

Section

Research Articles

How to Cite

Research as a pedagogical practice in the accounting classroom, a dissertation from its contribution to social development. (2019). LIBRE EMPRESA, 16(2), 81-96. https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2019v16n2.6609