Communication model for high quality processes in an institution of technological education
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2018v15n2.5269Keywords:
High Quality, Qualified Registration Renewal, Communication Strategies, Communication ModelAbstract
Given the communication needs of a technological education institution in the city of Santiago de Cali, Valle del Cauca, an investigative exercise was carried out that planned to design a model that would allow this training center to optimally manage the communicative processes of the Office of High Quality, since it was identified that it did not have a standard that allowed it to generate spaces of interaction between the members of the academic community. In this sense, the research was descriptive with a mixed approach, which made it possible to identify the development of the communication process of the aforementioned unit and the perspective of the related actors. Finally, after the collection and analysis of the information, it was possible to structure a model to strengthen the communication processes around the processes of accreditation and renewal of qualified records of the aforementioned institution. This model is of great importance, since the planning, evaluation and control of the communicative strategies in this type of institutions allows to reach the objectives set and are the base for the accomplishment of the works in the short, medium and long term.
Downloads
References
Aguilera, J. (16.01. 2008). Comunicación y calidad: un cambio en la cultura comunicativa. Gestiópolis. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/comunicacion-para-calidad- cambio-cultura-comunicativa/
Alcalde, P. (2009). Calidad. Recuperado de https://books.google.com.co/booksid=M4KKceSe3f4C&printsec=frontcover&dq=calidad&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwiR3YG1-Zb QAhUFZCYKHVq2BP0Q6AEIHzAB#v=onepage&q&f=false
Andrade, H. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. Recuperado de https://books.google.com.co/booksid=bwelcBnPNuoC&printsec=frontcover&dq=comunicacion+organizacional&hl=es&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwi8q7y_o5X QAhXDRCYKHWqFAHAQ6AEIIjAA#v=onepage&q&f=false
Camisón, C.; Cruz, S. & González, T. (2006). Gestión de la Calidad: concepto, enfoques, modelos y sistemas. Recuperado de https://porquenotecallas19.les.wordpress.com/2015/08/gestion-de-la-calidad.pdf
Castillo, E. (2005). Escala Multidimensional SERQUAL. Gestiópolis. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/escala-servqual-para-medir-la-calidad-en-el-servicio/
Centro Virtual Cervantes, (s.f.). Definición de Estrategia Comunicativa. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/estratcom.htm
Centro Virtual Cervantes. (s.f.). Definición de Retroalimentación. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/retroalimentacion.htm
Fajardo, L. A. (2009). A propósito de la comunicación verbal. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21916691006
García, A. (2012). Cuando el cuerpo comunica, manual de comunicación no verbal (Tesis de pregrado). Recuperado de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/18459/MEMORIA2.pdf?sequence=1
García, M.; Martínez, C.; Martín, N. & Sánchez, L. (2016). La Entrevista. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/ Met_Inves_Avan/Presentaciones/Entrevista_(trabajo).pdf
Garrido, F. J. (2004). Comunicación Estratégica. Recuperado de https://books.google.com.co/booksid=ExsB8NQZ0uUC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&c ad=0#v=onepage&q&f=false
Garrido,F.J.(2008).Comunicación de la Estrategia. Barcelona, España: Ediciones Deusto.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/38757804/Metodologia-de-La-Investigacion-Hernandez-Fernandez-Batista-4ta-Edicion
Ministerio de Educación Colombiano. (2017). Definición de Registro Calificado. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/article-241150.html
Ongallo, C. (2007). Manual de Comunicación. Guía para gestionar el conocimiento, la información y las relaciones humanas en las organizaciones. Recuperado de http://www.galeon.com/anacoello/parte1lib3.pdf
Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, Leonard L. Berry (Autumn,1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. The Journal of Marketing, 49 (4). 41-50. Disponible en http://www.jstor.org/stable/1251430
Pérez, R. A. (2008). Estrategias de Comunicación. Bogotá, Colombia: Ariel Comunicación.
Real Academia Española. (2014). Definición de Fuente. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=IYZhVtl
RealAcademiaEspañola.(2014).Definición de Receptor. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=VPm7M2t
Real Academia Española. (2017). Definición de Mensaje. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=OvO0obY
Ramírez, D.; Gartner, L.; Bernal, J.; Zapata, A.; Vallejo, F.; Prieto, P. & Langebaek, C. (2013). Definición de Acreditación de Alta Calidad. Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf
Rodrigo, M. (s.f.). Modelos de la comunicación. Portal de la Comunicación UMB. Recuperado de http://portalcomunicacao.com/download/20.pdf
Universidad San Martín de Porres(s.f.).ModelodeCalidad.Recuperadodehttp://www.administracion.usmp.edu.pe/ice/actividades-nivel-interno/modelo-calidad/
Yáñez, C. M. (2000). Sistema de Gestión de Calidad con base en la Norma ISO 9001. Internacional Evento, 1, p. 1. Recuperado en http://internacionaleventos.com/articulos/articuloISO.pdf