Micropolitics and macropolicy in educational organizations
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2018v15n1.3163Keywords:
Equity, Justice, inequality, and other normative and measurement criteria, Multinational corporations, international economic activity, Public spending of the administration and educationAbstract
The political dimension of the educational institutions is related to two approaches. One internal - or of micropolitics of education - and other structural -macropolític and macreoeconómic-; being necessary the overlap of the two approaches to learn more properly the reality. In this research article critically analyzes the political dimension that multilateral agencies considered in their reflections on education for Latin America. Methodologically, explores the perspectives that to regard provides the Organization of Ibero-American States IEO and are compared with the aims of education. It was found that the educational organizations are conceived as part of bets bioeconómics worldwide for the coming decades. It was concluded that the Latin American peoples should be separated from these policies to overcome their social problems.
Downloads
References
2. Aguirre del Río, R. (2010). El concepto de ciudadanía: las diferencias entre el liberalismo y el republicanismo. Universidad Diego Portales. Chile, 2010. Recuperado de http:// Es.Scribd.Com/Doc/94774850/El-Concepto-De-Ciudadania-De-Rawls-A-Arendt
3. Bardisa, T. (1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares. En Micropolítica en la Escuela. España: OEI-Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de: http://www.oei.es/historico/oeivirt/rie15a01.htm
4. 4. Cabrera, M., Nieto, L. y Giraldo, R. (2016). Evaluaciones educativas y mercantilización de la educación en América Latina. En: Ángel, J. (Ed.). Estado y políticas públicas de educación en Colombia. (pp. 57 - 68). Bogotá: Sello Editorial UNAD. Recuperado de http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/book/article/view/1526/1823
5. Díez, E. (2009). Globalización y educación crítica. Bogotá. Ediciones Desde Abajo. ISBN 978-958-8454-04-07
6. Guzmán, C. (2005). Reformas Educativas en América Latina: un análisis crítico. España: OEI-Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=3170108
7. OCDE (s.f.). El Programa PISA de la OCDE: qué es y para qué sirve. Recuperado de: http://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf
8. Rawls, J. (2006). Liberalismo político. Traducido por Sergio René Madero. Barcelona. Crítica.