Multilateral organizations and aims of education in Latin America

Authors

  • Martha Isabel Cabrera Otálora Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Libia Esperanza Nieto-Gómez Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Reinaldo Giraldo Díaz Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2017v14n2.3040

Keywords:

Public policy and regulation, Public spending of the administration and education, State Administration, Autonomous and local, health, education and welfare

Abstract

From the comparison between inequality of educational opportunities and the socioeconomic level of Latin American students is sustained that the relationship between these two variables has a cause framework and is to define education as a strategy to achieve sustainable economic development with equity. In this context this research article tries to answer: Is it possible the equity while the purpose of education is the sustainable development - economic growth - of Latin American States? Question that warns a negative response. The analysis of the main variables that violate the equity and equality of educational systems, both in coverage and in access to public education, leads to the imperative of thinking a different purpose that compromises the overcoming of the paradigm of development And focus on the common good which is characterized by solidarity, where the teaching performance is a result of doing what is desirable in function of the community and not on the basis of the scope of economic indicators international, outside the community itself. It was concluded that there is a need for other logics for thinking about education in Latin America involving intercultural dialog and intercientífico and looks different from the economic, promoted by the speeches of development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Aguerrondo, I. (s. f.). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Recuperado de: http://campus-oei.org/calidad/aguerrondo.htm

1. Aguirre Del Río, R. (2010). El concepto de ciudadanía: las diferencias entre el liberalismo y el republicanismo. Universidad Diego Portales. Chile, 2010. Recuperado de: http:// Es.Scribd.Com/Doc/94774850/El-Concepto-De-Ciudadania-De-Rawls-A-Arendt

2. Ángel O., J. (Compiladora) (2016). Estado y políticas públicas de educación en Colombia. Libros Universidad Nacional Abierta y a Distancia, 1 - 93. Recuperado de http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/book/article/view/1520

1. Badillo, M. E. (2012). Propuesta de comunicación y educación ambiental a través del Facebook y el uso de narrativas digitales. Entramado, 8(1), 128-139. Recuperado de http:// www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-38032012000100009&ln g=en&tlng=es

1. Blanco, R. & Cusato, S. (s. f.). Desigualdades educativas en América Latina: todos somos responsables. UNESCO. Santiago de Chile. Texto 27. Recuperado de: https:// www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKE wi0g_e8qf7SAhUFSCYKHd8vBTYQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fred-ler. org%2Fdesigualdades_educativas_america_latina.pdf&usg=AFQjCNHK96a8jKqk3jFDi0eSkXm3JLltA& cad=rja

2. Bogliacino, F. & Rojas, D. (2017). La evolución de la desigualdad en Latinoamérica en el siglo XXI: patrones, determinantes y causas. Documentos Escuela de Economía. FCE –CID No 80. Universidad Nacional de Colombia. Sede Bogotá. Recuperado de: http:// www.fcenew.unal.edu.co/publicaciones/index.php?option=com_content&view=categ ory&id=42&Itemid=56

1. Cabrera, M. I., Giraldo, O. M., Nieto, L. E. (2016). Concepto de ciudadanía en Rawls. Revista Criterio Libre Jurídico. 13(1), 67-84. http://dx.doi.org/10.18041/crilibjur.2016. v13n1.25104

2. Cabrera, M. I, Giraldo, R. & Nieto, L. E. (2014). La universidad colombiana y la innovación desde una Epistemología del Sur. Entramado, 10(1), 240-250. Recuperado de http:// www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-38032014000100015&ln g=en&tlng=es

3. Dávalos, P. (2014). Seminario - Ontología del Suma Kawsay-. Universidad del Cauca. Recuperado de: https://www. youtube.com/watch?v=e3welH3o994

4. Díez, E. (2009). Globalización y educación crítica. Ediciones Desde Abajo. Bogotá. ISBN 978-958-8454-04-07

5. Gálvez, I. E. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias Pedagógicas 10, p. 17-28.

6. González, M. (2015). Tiempos intoxicados en sociedades agendadas. Sospechar un poco del tiempo educativo. Desde Abajo. Bogotá. ISBN 978-958-8626-06-3

7. Jaramillo, R. (2015). La calidad de la educación: Los léxicos de la deshumanización. Ediciones Desde Abajo. Bogotá. ISBN 978-958-58563-9-4

8. Navarro, J. (2006). Dos clases de políticas educativas. La política de las políticas públicas. En: La política de las políticas públicas. Progreso Económico y Social en

Downloads

Published

2017-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Multilateral organizations and aims of education in Latin America. (2017). LIBRE EMPRESA, 14(2), 215-227. https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2017v14n2.3040