Aportes para la construcción de una contabilidad alternativa pensada desde la perspectiva del pensamiento complejo
Keywords:
Public accountant, Accounting, curriculum, complex Thought, globalizationAbstract
The university reproduces advances and errors of the science, and in accounting it prevails the technical training and the instruments of adjusted countable packages to effective norms, in detriment of basic aspects of the professional formation. Multiple errors are consequence of the scientific voyage. The accounting holds errors that the complexity attributes to the science: a) elementary and disintegrating Thought; b) Paradigm of the simplification; c) abstract Unification that annuls diversity or separates diversity without conceiving unit; d) parceled Knowledge; e) Illusion of complete and finished knowledge; and f) isolated object of study out of context, antecedents, and future. Parallel to the changes happened in the accountant, financial and managerial environments, the globalization, the advances in technology and communications, and the society of the knowledge”, they have been carried out mutations in diverse fields. To assume the happened changes and the latent ones implies to the university to feed of the advances in ethics, pedagogy and didactics. The new countable curriculum will articulate contributions to the economy, the ecology, the politics, the social responsibility, and it will be guided to a less excluding and authoritarian dimension, more creative in the solution of social problems and more aware of the limits of the knowledge.
Downloads
References
Caballero Argáez, Carlos y Urrutia Montoya, Miguel, Historia del sector financiero colombiano en el siglo XX, Ensayos sobre su desarrollo y sus crisis, Asobancaria – Grupo Editorial Norma, Bogotá, Colombia, 2006.
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Seccional Sogamoso, Escuela de Contaduría Pública, Grupo Reforma al currículo, Relatorías.
Sunder, Shyam, Teoría de la contabilidad y el control, Universidad Nacional de Colombia, 2005.
Edgar Morin, Introducción al pensamiento complejo, Editorial Gedisa, octava edición, junio de 2005; Siete saberes necesarios para la educación del futuro, Colección mesa redonda, Unesco, 2001; Educar en la era planetaria, Ed. Gedisa S.A, 2006.
Serrano, Jorge, Edgar Morin: Ciencia con conciencia, disponible en: www.pensamientocomplejo.com.ar
Suárez Pineda, Jesús Alberto, Momentos estelares de la contabilidad, disponible en http://atenea.unicauca.edu.co/gcuellar/momentos.htm
La contaduría pública del nuevo milenio. Renovación curricular. Convenio ICFES – FIDESC, FIDESC – ECOE Ediciones, Bogotá, 2000.
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Seccional Sogamoso, Mesas temáticas para afrontar las problemáticas de la UPTC y de las universidades públicas, Mesa No.1 – Visión global de la Universidad, mayo 24 de 2006.
Posner, George J., Análisis de Currículo, Divini Editorial Ltda., 1998.
Robbins, Stephen y Coulter, Mary, Administración, Prentice Hall, 1996.
Roman Pérez, Martiniano y Diez López, Eloísa, Aprendizaje y Currículo, Ediciones novedades educativas, 6ª, 2000.
Tobón Tobón, Sergio, Formación basada en competencias, Esfera editores Ltda., 2004.