Formative and virtuality research from Basic Science programs
Mathematics and Biographies
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2318Keywords:
Teaching mathematics, databases, formative research, biographies, teaching experimentAbstract
This research that includes a theoretical approach based on the review of the genre of biographies and a study on the development of research in the teaching of mathematics has as a starting point, various stages framed in experimental designs carried out by researchers in the first University semester of undergraduates, which are presented as objectives to enable students to link the history of science and learning of themselves, whilst allowing them to approach knowledge from different sources of information and the use of instruments; both for the intentional collection of this said information and the elaboration and interpretation of reading reports.
Downloads
References
Barbeau, E.J. (1989). Matemáticas para el público. Documento presentado en la reunión de la Comisión Internacional de Instrucción Matemática. Universidad de Leeds.
Bravo-Villasante, C. (1969). Biografía y Literatura. Barcelona: Plaza & Janes.
Camacho, M. (2011). Investigación en didáctica de las matemáticas en el bachillerato y primeros cursos de universidad. Investigación en Educación Matemática XV. Simposio de la SEIEM. Marín, M. G. Fernández, L. Blanco & M. Palarea (Eds.). 195 – 226. Ciudad Real: Universidad de Castilla.
Chevallard, Y., Bosh, M. & Gascón, J. (2000). Estudiar Matemáticas. El eslabón perdido entre la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Editorial Horsori; Universidad de Barcelona.
CNA. (1998). La evaluación externa en el contexto de la acreditación en Colombia. Santafé de Bogotá: Corcas.
Corral, G. (1999). ¿Qué es Universidad? México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Ernest, P. (1989). The Knowledge, Beliefs, and Attitudes of the Mathematics Teacher: a model. Journal Education for Teaching. 15(1): 13-33.
Fennema, E. & Loef, M. (1992). “Teachers’ Knowledge and its Impact”. D.A. Grouws (ed.). 147-164. Handbook of Research of Mathematics Teaching and Learning. New York: Mac Millan.
Koelher, S. & Grouws, D. (1992). Mathematics Teaching Practices and their Effects”. En D. Grouws (ed.) 115-126. Handbook of Research of Mathematics Teaching and Learning. New York: Mac Millan.
Mayagoitia, D. (1945). El ambiente filosófico de la Nueva España, México: Editorial Jus.
Medley, D. (1979). The Effectiveness of Teachers. En P. Peterson & H. Walberg (Eds.), Research on teaching: concepts, findings, and implications. 11-27. California: McCutchan.
Moreno, M. (2011). Seminario II Sobre Investigación en Didáctica de las Matemáticas por Niveles Educativos. Investigación en Educación Matemática XV. Simposio de la SEIEM. M., G. Marín, Fernández, L. Blanco & M. Palarea (Eds.). 119 – 123. Ciudad Real: Universidad de Castilla.
Ossa, J. (2002). Formación investigativa vs. Investigación formativa. Revista Uni-pluri/ versidad. 3(3):27-30. Medellín: Universidad de Antioquia.
Parra C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores. Educación y educadores. 7: 57-77. Disponible en: http:// redalyc.uaemex.mx/pdf/834/83400707.pdf
Restrepo, B. (2007). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa, y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. CNA. Diponible en: http://desarrollo. ut.edu.co/tolima/hermesoft/portal/home_1/ rec/arc_6674.pdf
Rico, L. (1989). Diseño curricular en educación matemática: una perspectiva cultural. En S. Llinares & V. Sánchez, (eds.). Teoría y práctica en educación matemática. 17-62. Sevilla: Ediciones Alfar.
Romero, J. (1945). Sobre la biografía y la historia. Buenos Aires: Editorial Suramericana.
Rosenshine, B. (1979). Content, Time, and Direct Instruction. En P. Peterson & H. Walberg (eds.), Research on Teaching: Concepts, Findings, and Implications. Berkeley, CA: McCutchan.
Sánchez, M. (2011). A review of research trends in mathematics teacher education. PNA, 5(4): 129-145.
Sánchez, M. (2010). How to Stimulate Rich Interactions and Reflections in Online Mathematics Teacher Education? Roskilde: Roskilde Universitet.
Sánchez, C. (1995). Forjadores del desarrollo de las matemáticas en Colombia: Otto de Greiff Haeusler. Lecturas Matemáticas. 16:119–127.
Schön, D.A. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Josey Bass.
Schön, D.A. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona: Paidós
Schön, D.A. (1983). The Reflective Practioner: How Professionals Think in Action. Aldershot Hants:Avebury.
Thompson, A. (1992). Teachers’ Beliefs and Conceptions: a Sintesis of the Research. En D. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. 127-146. New York: Macmillan.
Vargas, J. & Caycedo L. (2006). Investigación Formativa: algunas alternativas de acción con los estudiantes de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Bogotá: NOVA. Publicaciones científicas en Ciencias Biomédicas.
Vargas, J. & H. Gacharná, (2008). Capacidad de búsqueda bibliográfica: investigación formativa con estudiantes de bacteriología y laboratorio clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Bogotá: Nova 6: 85 – 93. Disponible en: http://www.imbiomed.com. mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_ articulo=56710&id_seccion=3077&id_ ejemplar=5736&id_revista=187
Velázquez, E. (2007). La biografía. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.