Estudio exploratorio sobre aprendizaje autónomo de lenguas extranjeras e implementación de un centro de recursos

Authors

  • Imelda Zorro Rojas Universidad Libre
  • Deisy Baracaldo Guzmán Universidad Libre

Keywords:

Autonomous learning needs analysis, self-access center, counselors training

Abstract

This paper reports the initial stages of an on-going research project carried out in a teacher education program. The study aims at exploring autonomous learning processes in which trained counselors at a resource center, offer assistance to foreign language learners. The paper presents: the theoretical framework, the needs analysis carried out, the training program for counselors, the training of students and the implementation of the center.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENSON, P. (2001). Teaching and Researching Autonomy in Language Learning. United Kingdom: Longman.

BENSON, P. & voller, P. (1997). Autonomy and Independence in Language Learning London: Longman.

CASTILLO, R. (en prensa). Strategic Knowledge and Language Learning. Bogotá: Universidad Distrital.

___________ (2004). Reflexiones sobre el conocimiento estratégico: Lecciones del proceso de aprendizaje de una segunda lengua. Carta Comunitaria Nº 18, Bogotá: Universidad la Gran Colombia.

CENTRE DE RECHERCHE ET D'APPLICATIONS PEDAGOGIQUES EN LANGUES- Crapel. http://www.univ-nancy2.fr/CRAPEL/Cotterall, S. (1995). ‘Self-Access Centres: A Critical Review’ TESOLANZ Journal 3, Chávez, M. (1998). Colección aprendizaje autodirigido, CEL, Centro de Enseñanza de Lenguas Extranjeras. México D.F.: Universidad Autónoma de México.

CHÁVEZ, M. (1999). Directorio descriptivo. Centros de auto acceso de Lenguas Extranjeras en México. México: CELE, UNAM.

DICKINSON , L. (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge: Cambridge University Press

GARDNER, D. & MILLER, L. (1999). Establishing Self-Access. From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press.

GUIGANTI, N. (1995). Apuntes del curso: Formación de asesores para un centro de autoacceso. México, Pachuca, Hidalgo: Universidad Autónoma de Hidalgo: Documento de trabajo.

HOLEC, H. (1981). Autonomy and Foreign Language Learning, Oxford: Pergamon Press.

LITTLE, D. (1991). Learner Autonomy 1: Definitions, Issues and Problems. Dublin: Authentik Language Learning Resources Ltd.

________ (1996). Freedom to learn and compulsion to interact: Promoting learning autonomy through the use of information systems and information technologies.

PEMBERTON, et ál. (1996). Taking Control: Autonomy in Language Learning. Hong Kong: Hong Kong University Press.

SINCLAIR, B. (1997). ‘Keynote Talk: Learner Independence: how well are we doing? What do we need to do next?’ in K. Head (ed.) ELT Links Vienna Symposium 1996, Whitstable: IATEFL, 53-55.

STEVICK, E. (1996) Working with teaching methods: What’s at stake? Boston: Heinle&Heinle.

STURTRIDGE, G. (1992). Self-access: Preparation and training. Manchester: British Council.

VALDES - RAMOS, J. (1998). La mediateca del Centro de Enseñanza de Lenguas Extranjeras: Un espacio para el aprendizaje autodirigido. Biblioteca Universitaria. Boletín informativo de la Dirección General de Bibliotecas. Universidad Nacional Autónoma México: México, Nueva Época. 1 (1), p. 22.

ZORRO, I.; BARACALDO, D.; BENJUMEA, A. y CASTILLO, R. (2007). La autonomía y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Bogotá: Universidad Libre de Colombia.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

Estudio exploratorio sobre aprendizaje autónomo de lenguas extranjeras e implementación de un centro de recursos. (2014). Interacción, 10, 171-192. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2299