Perceptions of young adults on young people social representations in Colombian soap-operas
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2283Keywords:
Soap operas, young audiences, social representations, adolescenceAbstract
This paper presents an approach to social media representations present and perceived by the youth audience in soap operas aimed at young Colombians. Young age is understood as a period of change and learning, the question that is solved is how much have soap opera plots have changed against the changes young audiences have undergone? The work of authors such as Orozco (2001), Rodriguez and Garcia (2007), and Calonge (2006) is considered to explore those soap operas, and an approach to social representations perceived by students of the University of Quindio (Colombia) is made.
Downloads
References
Abric, J. P. (2001). Prácticas sociales y representaciones.México: Ediciones Coyoacán.
Adrián, J. (2012). El desarrollo cognitivo del adolescente. Tema 2 de la clase: Aprendizaje y desarrollo de la personalidad. Recuperado de http://vwvw3. uji.es/~betoret/Instruccion/Aprendizaje%20 y%20DPersonalidad/Curso%2012-13/
Arango, G., & González Bernal, M. I. (2009). Televidencias juveniles en Colombia: fragmentación generada por un consumo multicanal. Palabra clave, 12 (2), 215-234. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo. php?pid=S0122-82852009000200004&scrip- t=sci_arttext
Calonge Cole, S. (2006). La Representación Mediática, teoría y método. Revista de Psicología de la Universidad de Sao Paulo. 23, 75-102. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n23/ v23a05.pdf
Eco, U. (2004). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Editorial DeBolsillo.
Gómez, L. (2012). ¿Qué quieren ver los jóvenes en la televisión hoy? Análisis comparativo por comunidades autónomas en preferencias programáticas de televisión. Proyección. CENDI, Observatorio del Ocio y el Entretenimiento Digital. Recuperado de http://www.ocendi.com/destacado/que-quieren- hoy-ver-los-jovenes-en-television/
Hawkins, R., 8í Pingree, S. (1987). Searching for cognitive processes in the cultivation effect. Human Comunication Research, 13 (4), 553 - 557.
Huarcayo, G. (Coord.) (2013). Mapa Mundial de la Familia. 2013. Los cambios en la familiaysu impacto en el bienestar de la niñez. Lima: Child Trends, Universidad de Piura, Instituto de Ciencias para la Familia. Recuperado de http://www. childtrends.org/wp-content/uploads/2013/05/ Mapa_mundial_familia_2013.pdf
Leal, S., Lozano, R, 8í Vélez, A. (2012). Los cabezotes de las telenovelas colombianas: amores a primera vista. Cali: Editorial Furiva.
Medrano Samaniego, C., Palacios S., 8i Barandiaran A. (2007). Los hábitos y preferencias televisivas en jóvenes y adolescentes. Un estudio realizado en el país Vasco. Revista Latina de Comunicación Social, 62,13-27. Recuperado de http://www.uU. es/publicaciones/latina/200702Medrano_S_yo- tros.pdf
Orozco, G. (2001). Audiencias, televisión y educación: una deconstrucción pedagógica de la televidencia y sus mediaciones. Revista Latinoamericana de Educación. 27. Recuperado de http://vww.rieoei. org/rie27a07.htm
Pardo Abril, N. (2009). Ideología, representaciones sociales, modelos culturales y modelos mentales. Instituto de Estudios de Comunicación y Cultura. Recuperado de http://www.unal.edu.co/ieco/ images/stories/docs/ideologiamodeloscul torales.pdf
Portafolio (2012, febrero 15). Colombia, el país con más hogares con TV pagada en A. Latina. Recuperado de http://www.portafolio.co/internacional/ colombia-mas-hogares-tv-pagada-latina
Profamilia. (2010). Encuesta Nacional de Demografía y Salud. Recuperado de http://www.profami- lia.org.co/encuestas/Profamilia/Profamilia/ index.php?option=com_content8íview=arti- cle8£Íd=63&Itemid=7
Rodríguez, T., 8í García, M. de L. (2007). Representaciones Sociales, teoría e investigación. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Roncarolo, C. (2010). Consumo televisivo en niños y adolescentes argentinos y latinoamericanos. Chicos y jóvenes de hoy, frente a la TV. Recuperado de http://oteve.files.wordpress.eom/2010/ll/ consumo-televisivo-en-nic3blos-y-adolescen- tes-argentinos-y-latinoamericanos.pdf
Ruíz Marín, E. L., Montoya Cuervo, G., Arboleda Montoya, L. M., Benjumea Pérez, M. M., Correa
Gil, E., Urrego Tobón, A.... González Palacio, V. (2009). Los imaginarios de la cultura somática que construyen los jóvenes escolarizados de Medellin, a partir de las representaciones que transmite la televisión que ellos consumen. MedeUín: Pobtécnico Jaime Isaza Cadavid - Universidad de Antioquia. Disponible en http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/ libros/libros-000022.pdf