This is an outdated version published on 2023-07-06. Read the most recent version.

Colombia and the United Arab Emirates. A vision from economic integration and international business

Authors

  • Faridash Esmir Casanova Al Attrach la Universidad Antonio Nariño
  • Jesús Alfonso Omaña Guerrero Kansas University, Estados Unidos

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.13.2022.8791

Keywords:

International Business, Economic Integration, Trade Balance, New Markets, Imports, Exports, Foreign Investment.

Abstract

The purpose of the research is to generate international business alternatives that promote commercial integration strategies between Colombia and the United Arab Emirates. The study has two phases. The first, the review of data sources related to bilateral trade between the years 2009-2021. In addition, information collected in the Oportunidad de Colombia pavilion during the Expo Dubai 2020, through the meeting of businessmen from all sectors interested in the Arab market. The second phase of the research corresponds to a qualitative approach study, under a field research design, and descriptive type, in which the representatives of the consular section of the Colombian Embassy are the key informants. For the analysis of the information in this phase, the qualitative analysis software Atlas Ti is used. Trade integration and international business are assumed as categories. The main findings show that the United Arab Emirates is a new market for Colombian multilatinas. The Emirate is an excellent territory to project Colombia as a country brand because it is a market with high purchasing power and low aversion towards the consumption of products from different and innovative cultures. In addition, it is a strength for Colombia to establish sustainable relationships with a state with limited climatic and geographical conditions to produce goods and services, because the Emirate must import 80,00% of the products that are consumed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balassa, B. (1961). The theory of economic integration. Dartmouth: Aldershot.

Balassa, B. (1962). The theory of economic integration. London: The Economic Journal.

Balassa, B. (1964). Teoría de Integración Económica. México: Uthea.

Balassa, B. (1967). Trade creation and trade diversion in the European common market. The Economic Journal, 1-21.

Balassa, B. (1976). Types of economic integration. Washington: World Bank.

Briceño Ruíz, J. (2013). Ejes y modelos en la etapa actual de la integración económica regional en América Latina. Estudios Internacionales, 9-39.

Carvajal Guerrero, A., & Suarez Lobo, Y. H. (2021). Posibles usos de los contratos inteligentes en una blockhain para el comercio de bienes y servicios. Visión Internacional (Cúcuta), 4(1), 27–40. https://doi.org/10.22463/27111121.3195

Castillo Robayo, C. D., Da Silva Bichara, J., & Pérez Trujillo, M. (2017). Retornos salariales para Colombia: un análisis cuantílico. Apuntes del CENES, 36(63), 211-246.

Daniels, J., Radebaugh, L., & Daniel, S. (2019). International Business. New Jersey: Pearson. Prentince Hall.

Daniels, J., Radebaugh, L., & Sullivan, D. (2019). International Business. Enviroment and Operations. New Jersey: Pearson. Prentice Hall.

Eslava Zapata, R. (2020). Responsabilidad social universitaria: perspectivas en las instituciones de educación superior. En Una Educación Universitaria de Calidad (Tomo II) (págs. 25-32). Venezuela: Publicaciones Vicerrectorado Académico. Universidad de los Andes – Venezuela. Obtenido de http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/handle/654321/5154;jsessionid=B6234F5DEBDC759A3E1164CC4175E7DD

Eslava, R. (2018). Responsabilidad social ambiental de las empresas farmacéuticas suizas en Venezuela. En Gerencia para el desarrollo humano. Unidad en la diversidad (2ª ed., págs. 136-155). Venezuela: Publicaciones Vicerrectorado Académico. Universidad de los Andes – Venezuela. http://www.serbi.ula.ve/serbiula/librose/pva/Libros%20de%20PVA%20para%20libro%20digital/LibroGerenciaparadesarrollohumanoVolII.pdf

Eslava Zapata, R., Chacón Guerrero, E., & Gonzalez Júnior, H. A. (2017). Responsabilidad social corporativa en el sector bancario colombiano: conocimiento y aplicación. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 2(4), 73-89.

European Union. (2015). European Union and Trade. Obtenido de www.europa.eu/about-eu/index_es.htm

Forbes Colombia. (06 de 11 de 2021). Duque quiere que Colombia sea el principal socio comercial de Emiratos Árabes en la región. Obtenido de Forbes.co: https://forbes.co/2021/11/06/actualidad/duque-quiere-que-colombia-sea-el-principal-socio-comercial-de-emiratos-arabes-en-la-region/

Gallardo Sánchez, C. F., & Vallejo Zamudio, L. E. (2019). Política comercial y evolución del sector externo en Colombia 1970–2016. Apuntes del Cenes, 38(67), 124-155. https://doi.org/10.19053/01203053.v38.n67.2019.8935.

Gutiérrez Ochoa, S. M., & Díaz Torres, C. H. (2021). La educación virtual en tiempos de pandemia. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6(11), 131-149.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Herrera Martheyn, O. H., & Valero Valencia, J. A. (2019). Análisis del sector minero energético en Norte de Santander, mediante la metodología Shift-Share para el periodo 2005-2014. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 4(7), 78-96.

Lara Rodríguez, J. S., Furtado, A. T., & Altimiras Martin, A. (2018). Matérias-primas críticas e complexidade econômica na América Latina. Apuntes del Cenes, 37(65). 15-51.

Mancilla Bautista, L. (2020). Panamericanismo: Colombia entre Washington y la (re)inserción regional. Visión Internacional (Cúcuta), 4(1), 7–25. https://doi.org/10.22463/27111121.3129

Nossa Pérez, F. C., & Valero Valencia, G. A. (2020). Metodología shift share: un análisis del mercado laboral en la economía de Cúcuta y su área Metropolitana 2002 – 2012. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 5(10), 47-65.

Nye, J. (1968). Comparative regional integration: concept and measurement. International Organization, 22(4), 855-880.

Nye, J. (1970). Comparing common market: a revised neofuncionalist model. International Organization, 24(4), 796-835.

Organización Mundial de Comercio. (2007). Informe sobre el comercio mundial. Ginebra: OMC.

Organización Mundial de Comercio. (2014). Tendencias del comercio internacional. Ginebra: OMC.

Ocampo López, O. L., & Álvarez Herrera, L. M. (2017). Tendencia de la producción y el consumo del café en Colombia. Apuntes del Cenes, 36(64), 139-165. https://doi.org/10.19053/01203053.v36.n64.2017.5419.

Palacio, I. (2006). Un modelo conceptual de comercio internacional. Revista de Economía y Administración, 3(1), 165-192.

Palacio, I. (2008). Los efectos esperados del ALCA y el TLC sobre el sector agropecuario del Valle del Cauca. Cali: Universidad Autónoma de Occidente.

Palacio, I. (2013). Análisis de los TLC´s y sus efectos sobre el comercio exterior de Colombia. Bogotá: Universidad del Rosario.

Palella Stracuzzi, S., & Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la Investigación. Caracas: FEDEUPEL.

Quintana Triana, L. H. (2020). Percepción de directivos, docentes y estudiantes respecto a la importancia del aprendizaje del idioma francés en el programa de Administración de Empresas. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 5(10), 66-95.

Ricardo, D. (1821). On the principles of political economy and taxation. London: Jhon Murray.

Rojas Sánchez, C., & Gómez Olaya, A. P. (2018). Los acuerdos comerciales bilaterales: el caso Colombiano (1990-2015). Apuntes del Cenes, 37(65), 117–149.

Serrano, L. (2008). Sobre la naturaleza de la integración regional: teorías y debates. Revista de Ciencia Política, 28(3), 95-113.

Smith, A. (1776). The wealth of nations. London: Adam Black & William Tait.

Tróchez González, J., Valencia Cárdenas, M., & Carlos Salazar, J. (2018). Los efectos del Tratado de Libre Comercio con Estados Unidos y los precios del maíz colombiano. Apuntes del Cenes, 37(65), 151-172.

Vanoni, G. & Omaña, A. (2021). Female entrepreneurship and evolution in smes in the fashion system in Colombia. Revista Compendium, 8(2), 132-144

Vanoni, G., Guerrero, M., Omaña, A. & Ossa, D. (2020). Gerencia operativa en grandes superficies. San Cristóbal: Universidad de Los Andes, Venezuela.

Vanoni, G., Omaña, A. & Pérez, M. (2017). Marca país Ecuador: un análisis comparativo entre Colombia, Perú y Chile. Visión Gerencial, 17(1), 23-42.

Viner, J. (1950). The custom union issue. New York: Carnegie Endowment for International Peace.

Published

2022-06-01 — Updated on 2023-07-06

Versions