This is an outdated version published on 2023-07-06. Read the most recent version.

The working condition of the teaching staff and their perception of teleworking during the pandemic: The case of the University of Costa Rica`s Paraiso Campus in 2020

Authors

  • Rosa Elena Gómez Portuguez Universidad de Costa Rica
  • Elvia Ureña Salazar Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.13.2022.8782

Keywords:

Working Condition, Online Education, Remote Working, Pandemic, TIC, COVID-19

Abstract

The objective of this document is to present the results obtained on the teaching-learning experience, within the framework of the virtualization of the teaching activity in the year 2020 at the Paraíso Campus of the University of Costa Rica, due to the conditions caused by the pandemic caused by COVID - 19. For this purpose, we consider a) the teacher's own conditions, b) the conditions for teaching, c) the physical space used for work, e) the teaching work in the virtual context and f) the balance between life and work. For this purpose, a perception study was carried out by means of a self-managed questionnaire in the Google Forms platform, from which 52 responses were obtained. Among the main results obtained, the interim status of a high percentage of the teaching conglomerate and the obligation to adapt quickly to the virtual teaching process, despite the fact that they did not have the necessary preparation, stand out. This meant an adaptation and/or reinforcement of skills and abilities, as well as of physical work spaces. Another result was the increase in the workload caused by the teaching practice. In addition, there were problems for virtual lessons such as Internet accessibility, both for students and teachers.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barahona Cubillo, J., & Rojas Brenes, C. (2017). Práctica de la odontología en el Recinto de Paraíso, Sede del Atlántico, Universidad de Costa Rica. InterSedes, 38(18), 57-67.

Barrón Tirado, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 66-74). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Cifuentes Faura, J. (2020). Docencia online y Covid - 19: la necesidad de reinventarse. Revista Estilos de Aprendizaje / Journal of Learning Styles, 13 (Núm. Especial), 115-127

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2001). Reglamento de Régimen Académico Estudiantil. Obtenido de https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_estudiantil.pdf

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2008). Reglamento de Régimen Académico y Servicio Docente. Obtenido de https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_docente.pdf

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2008). Reglamento del trabajo comunal universitario. Obtenido de https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/trabajo_comunal.pdf

Fernández Gubieda, S. (2020). Docencia Rubic: Aprendizajes de la enseñanza universitaria en tiempos de la COVID - 19. Navarra, España: EUNSA.

Gutiérrez Ochoa, S. M., & Díaz Torres, C. H. (2021). La educación virtual en tiempos de pandemia. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6(11), 1-16.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill Education.

León Guzmán, M., Kikut Valverde, L. & Villalobos Mora, A. (2020) Análisis del Interinazgo en la Universidad de Costa Rica. Costa Rica: Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica.

Ley 9738. (18 de setiembre de 2019). Ley para regular el teletrabajo. Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica, San José, Costa Rica. Obtenido de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=89753

Ley 9862. (20 de agosto de 2020). Ley para la conciliación de la vida familiar y laboral. Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica, San José, Costa Rica. Obtenido de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=89753

Méndez Álvarez, C. E. (2006) Clima organizacional en Colombia: El IMCOC, un método de análisis para su intervención. Colombia: Universidad del Rosario, Colombia.

Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. (2019), Consejo de Salud Ocupacional. Guía de salud ocupacional y prevención de los riesgos en el teletrabajo. Gobierno de Costa Rica, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. Obtenido de https://www.mtss.go.cr/elministerio/despacho/teletrabajo/guia_salud_ocupacional_teletrabajo.pdf

Poder Ejecutivo de Costa Rica. (2020). Directriz N° 073-S-MTSS Sobre las Medidas de Atención y Coordinación Interinstitucional ante la Alerta Sanitaria por Coronavirus (COVID-10). La Gaceta, No. 46, Alcance 41 (10 de marzo de 2020).

Programa Estado de la Nación -PEN. (2020). Informe Estado de la Nación 2020. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores CONARE – PEN,

OIT (2016). Programa de trabajo decente por país de la OIT: una guía práctica – Guía práctica (4ª versión.). Oficina Internacional del Trabajo – Ginebra. Obtenido de https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_mas/---program/documents/genericdocument/wcms_561028.pdf

OIT (2020). El teletrabajo durante la pandemia de COVID-19 y después de ella – Guía práctica (1ª ed.). Oficina Internacional del Trabajo – Ginebra. Obtenido de https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/publication/wcms_758007.pdf

Pérez Alcalá. M. (2009) La comunicación y la interacción en contextos virtuales de aprendizaje. Apertura, 1(1), 48-65.

Representación OPS/OMS Costa Rica (2020). Costa Rica: Pandemia COVID – 19. Informe estratégico mensual N.º 1. Obtenido de https://www.paho.org/es/documentos/costa-rica-pandemia-covid-19-informe-estrategico-mensual-no-1

Robinet Serrano A., & Pérez Azahuanche, M. (2020) Estrés en los docentes en tiempos de pandemia Covid-19. Polo del Conocimiento, 5, 637-653.

Román, J. A. M. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo Universidad José Vasconcelos de Oaxaca, México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 50, 13-40.

Ruiz Larraguivel, E. (2020). La práctica docente universitaria en ambientes de educación a distancia. Tensiones y experiencias de cambio. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 109-113). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Salas Cerón, F., & Valenzuela Pino, N. (2012) Conciliación Trabajo Tiempo Familia y su relación con el Compromiso Organizacional en los funcionarios del CESFAM Lagunilla de Coronel. (Trabajo de pregrado). Chile: Universidad del BIo-Bio.

Salazar Mora, O. (1998). La Sede Regional del Atlántico: XXV aniversario de su creación, 1971 - 1996. Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

UNESCO. (s.f.). Centro de recursos de respuestas a la COVID-19. Acciones de apoyo a los medios de comunicación, Mejorar el acceso a la información, y aprovechar las tecnologías digitales en la lucha contra la pandemia. Unesco. Obtenido de https://es.unesco.org/covid19/communicationinformationresponse/mediasupport

Downloads

Published

2022-06-01 — Updated on 2023-07-06

Versions

How to Cite

The working condition of the teaching staff and their perception of teleworking during the pandemic: The case of the University of Costa Rica`s Paraiso Campus in 2020. (2023). Gestión Y Desarrollo Libre, 7(13). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.13.2022.8782 (Original work published 2022)