Pedagogical management to reflect on the geographical conditions in daily school practice
DOI:
https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.12.2021.8723Keywords:
Pedagogical Management, Geographic Conditions, Daily School PracticeAbstract
This research considers the importance of pedagogical management to reflect on the geographical conditions in daily school practice. Its context is shaped by the situation of the globalized world, whose events behave as complex, but equally uncertain, paradoxical and contradictory. There, situations conceived as environmental, geographic and social issues and problems occur where the decline in the quality of human life is visible. In this circumstance, theoretical and methodological foundations of an innovative accent are disclosed in the scientific and pedagogical field of school geography. This reality determined to carry out a bibliographic review and explain how traditional pedagogy persists in school geography in the conditions of the present geographical complexity, since it deserves a modernizing management. The results show the scarce management to innovate the scientific and pedagogical treatment of geography, in the possibility of critically understanding the geographical conditions of the historical moment and provides reflections on the need to renew geographical teaching in school.
Downloads
References
Acurero, O. G. (1995). Las fronteras del conocimiento. Venezuela: Astro Data.
Aguilar Herrera, F. M. (2014). Métodos y Técnicas de investigación Cualitativa y Cuantitativa en Geografía. Paradigma. Revista de Investigación Educativa. 20(33), 79-89.
Ander-Egg, Ezequiel (2004). Globalización. El proceso en el que estamos metidos. Córdova (Argentina): Editorial Brujas.
Arenas Martija, A. y Salinas Silva, V. (2013). Giros en la Educación Geográfica: Renovación de lo geográfico y lo educativo. Revista de Geografía Norte Grande, 56, 143-162.
Buitrago Bermúdez, O. (2005). La Educación Geográfica para un mundo en constante cambio. Revista Entorno Geográfico, 3, 41-58.
Calle Carracedo, M (2012). La enseñanza de la geografía ante los nuevos desafíos ambientales, sociales y territoriales. Revista Educación Geográfica Digital, 33-52.
Eslava Zapata, R. (2020). Responsabilidad social universitaria: perspectivas en las instituciones de educación superior. En Una Educación Universitaria de Calidad (Tomo II) (págs. 25-32). Venezuela: Publicaciones Vicerrectorado Académico. Universidad de los Andes – Venezuela.
Eslava, R. (2018). Responsabilidad social ambiental de las empresas farmacéuticas suizas en Venezuela. En Gerencia para el desarrollo humano. Unidad en la diversidad (2ª ed., págs. 136-155). Venezuela: Publicaciones Vicerrectorado Académico. Universidad de los Andes – Venezuela.
Giraldo Isaza, F. (2002). América latina frente a la globalización. Apuntes del Cenes, 22(43), 183-194.
Gutiérrez Ochoa, S. M., & Díaz Torres, C. H. (2021). La educación virtual en tiempos de pandemia. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6(11), 131-149.
Herrera Ávila, D. L. (2012). Nuevas tecnologías y educación geográfica: el reto actual. Zona Próxima, 17, 212-223.
Jara H., O. (1999). El aporte de la sistematización a la renovación teórico-práctica de los movimientos sociales. Revista Kikiriki, 53, 45-53.
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas
McLaren P. (1998). La pedagogía critica en la era del capitalismo global: un desafío para la izquierda educativa. Revista Kikiriki, 49, 25-35.
Molina Orozco, J. T. (2019). Concepción de la educación ambiental ante la crisis ecológica. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 4(7), 97-111.
Rodríguez Companioni, O., & Rey Benguría, C. (2017). Los problemas sociales y su contextualización en el proceso educativo escolar: una necesidad actual. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 378-394.
Santiago Rivera, J. A. (2013). Educación Geográfica y el desarrollo de la comunidad desde la enseñanza de la geografía. La Educación Geográfica ante los retos del siglo XXI. Colombia: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia y Asociación Colombiana de Geógrafos (ACOGE).
Santiago Rivera, J. A. (2016a). La geografía descriptiva como obstáculo epistémico en la enseñanza de la geografía. Revista Nadir: Revista Electrónica Geografía Austral, 8(2), 1-14.
Santiago Rivera, J.A. (2016b). La realidad geográfica de la comunidad y la geografía escolar. Revista Omnia, 22(1), 46 – 60.
Suescún Guerrero, W. (2012). Didáctica: nuevas respuestas a viejas preguntas. Revista Educere, 16(54), 21-32.
Toro Sánchez, F. J. (2011). La geografía como un «saber necesario» para la sostenibilidad: consideraciones a propósito de las propuestas educativas de Edgar Morín. Revista Cuadernos Geográficos, 49(2), 9-32.
Downloads
Published
Versions
- 2023-06-20 (3)
- 2023-06-06 (2)
- 2022-05-06 (1)