This is an outdated version published on 2023-08-10. Read the most recent version.

Management to innovate geographical education from the study of the community: an option to train the citizen of the XXI century

Authors

  • José Armando Santiago Rivera

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10367

Keywords:

Geographic Education, Community, Citizen Education

Abstract

The purpose of the work is to reflect on the innovation of Geographic Education management with the study of the community, as an option to form the citizen of the 21st century. The problem is inscribed in the pedagogical function of the classroom, of affection to the traditional transmission of disciplinary programmatic contents and scarce analysis of the current geographical difficulties. In this regard, methodologically, a documentary review is carried out to explain the context of the current world, geographic education and the pedagogical and didactic renovation and geographic education from the community. It is concluded the need to modernize the geographic literacy task, with pedagogical activities, supported by the investigation of community geographic problems, in order to strengthen the collective critical conscience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Cruz, Pedro (2012). Enfoques de la ciencia geográfica y su proyección en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Varona, 54, 58-64. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3606/360633906011.pdf

Ander Egg, E. (1994). Interdisciplinariedad en Educación. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de La Plata.

Ander Egg, E. (2004). Globalización. El proceso en el que estamos metidos. Córdova (Argentina): Editorial Brujas.

Araya Palacios, F. (2007). Perspectivas para la enseñanza de la geografía escolar. Revista Espacio Regional, 2(4), 13-20. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3017719

Arenas Martija, A., & Salinas Silva, V. (2013). Giros en la Educación Geográfica: Renovación de lo geográfico y lo educativo. Revista de Geografía Norte Grande, 56, 143-162. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022013000300008

Asociación de Geógrafos Españoles (2005). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica para la diversidad cultural. Obtenido de www.age.es

Busch I., S. (2013). La Geografía en la reforma curricular del “compromiso entre lo nuevo y las tradiciones”. Revista del IICE, 34, 99-109. Obtenido de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1445/1386

Cañal de León, P. (2002). Investigar en la escuela: Elementos para una enseñanza alternativa. España: Diada Editores.

Careaga, A. (2004). La práctica docente ¿Reestructurar o enculturizar? Obtenido de www.ceap.anep.edu.uy/documentos/artículos_2004

Casado, E., & Calonge, S. (2001). Conocimiento social y sentido común. Caracas: Fondo Editorial de La Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela.

Cepeda Espinoza, E. (2014). Geografía en el currículum de la educación escolar chilena el desencuentro entre la academia y las aulas. NADIR: Revista Electrónica Geografía Austral, 6(1), 1-12. Obtenido de https://revistanadir.yolasite.com/resources/0GEO%20Y%20EL%20CURRICULUM%20E_Cepeda%20(4).pdf

Garay S., L. J. (1999). Globalización y Crisis ¿Hegemonía o corresponsabilidad? Bogotá: Tercer Mundo Editor, S.A.

García, J., & Pulgar, N. (2010). Globalización: aspectos políticos, económicos y sociales. Revista de Ciencias Sociales, 16(14), 721 – 726. Obtenido de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182010000400014

González Pérez, E. (2018). La educación en el siglo XX. Miradas cruzadas. Revista Historia Caribe, 13(33), 15-20. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/937/93758520002/html/

Guitián A. C. (1999). Disciplinariedad, transdisciplinariedad e integración en el curriculum: aportaciones desde la didáctica de las ciencias sociales, la geografía. Un curriculum de las ciencias sociales para el siglo XXI. Qué contenidos y para qué. España: Díada Editora, S. L.

Llancavil, D. (2014). Un enfoque didáctico para la enseñanza del espacio geográfico. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 14(28), 64-91. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5004804

Arenas Martija, A., & Salinas Silva, V. (2013). Giros en la Educación Geográfica: Renovación de lo geográfico y lo educativo. Revista de Geografía Norte Grande, 56, 143-162. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-34022013000300008

Posner, G. (1998). Análisis de currículo. 2da Edición. Bogotá: McGraw-Hill Interamericana, S. A.

Rodríguez, R. P. (2000, marzo 05). Globalización: mitos y realidades. Suplemento Cultural. ultimasnoticias.com.ve, Caracas, 6-8.

Rojas, R. (2000) Pedagogía y nación. Revista Investigación Doctoral, 1(1), 17-30.

Santiago R, J. A. (2017). La alfabetización geográfica comunitaria desde la práctica escolar cotidiana de la geografía escolar. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 7(14), 24-43. Obtenido de https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/528

Santos, M. (2004). Por otra globalización. Del pensamiento único a la conciencia universal. Bogotá: Edición del Convenio Andrés Bello.

Sarmiento G., A. (1999). La educación en la sociedad del conocimiento. Revista Educación y Cultura, 50, 87-92.

Villa, A. (2008). El desafío de pensar sentidos, contenidos y formas para la geografía escolar. Noticias del CEHU.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2001). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: FEDEUPEL.

Published

2023-06-22 — Updated on 2023-08-10

Versions

How to Cite

Management to innovate geographical education from the study of the community: an option to train the citizen of the XXI century. (2023). Gestión Y Desarrollo Libre, 8(15). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10367 (Original work published 2023)