Attitude of colombian public accountants towards acts of corruption
DOI:
https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10100Keywords:
Public Accountant, Attitude, EthicsAbstract
The objective of this article is to analyze the attitude of Colombian public accountants towards acts of corruption. With a qualitative methodology, it is a review article in which theoretical results are presented from an analytical, interpretative or critical perspective of the author, on a specific topic, resorting to original sources. It is evident that the final objective is that the public accounting professional becomes aware of his role as a transformer of the world by combining his sense as a human being, with his knowledge materialized in an action that positively influences the web of relationships that form the basis of the universe, and thus finds his role within the social fabric. It is concluded that universities play a very important role in the ethical formation of Public Accountants and therefore in what will be their professional practice. Therefore, it is suggested that one of the main variants that they should have is the work on ethical values, as a transversal axis of all academic training, the various situations that have arisen have shown that it is not only a training based on the core knowledge of the profession. This research suggests the joint work of guilds and universities to build updated research axes that integrate strategies and innovative practices with the objective of always putting ethical approaches as the main support, and experience seems to indicate that there is much to be done, it even seems necessary to define in the public accountant an epistemological understanding of the origin of the accounting profession, its social responsibility and the importance of educating in ethics and values to achieve transparency in the profession and public trust.
Downloads
References
Alles. (2018). Dirección Estratégica de Recursos Humanos: Gestión por competencias (4ta Edición). M. Alles. Buenos Aires: Granica.
Aguirre, R. J. (2012). Contabilidad: entre la responsabilidad social y el interés público. Criterio Libre, 10(17), 220-234. Obtenido de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/1149
Angulo, J. A. G., & Garvey, A. M. (2009). Ética y enseñanza de la contabilidad (una propuesta de discusión). Contaduría Universidad de Antioquia, (50), 11-42. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/2120
Ariza, E & Ruiz, J (2019). Enseñanza de la ética profesional en contaduría pública. REDIPE 8 (4) 106-118. ISSN 2256-1536. Obtenido de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/732
Ariza, E. (2009). Una aproximación a la problemática de la ética contable en la globalización. Contaduría Universidad de Antioquia, (54), 29-54. Obtenido de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/cont/article/view/7962
ASFACOP. (2014). Asociación Colombiana de Facultades de Contaduría Pública. Obtenido de http://www.asfacop.org.co/
Ballen, G., & Valencia, R. (2011). Percepción y Realidad Del Ejercicio De La Contaduría Pública En Las Pymes. Bogotá D.C. Obtenido de https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/3678
Belski, W., Richmonde, K., & Brozovsky, J. (2004). A few bad apples in the bunch? A post-Enron examination of the business student’s perception of the prestige of the accounting profession. New Accountant, 7(18), 12-15. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4416/441642775003_2.pdf
Brijaldo, M. & Pérez, E. (2017). La ética y responsabilidad social del contador público como aporte a la construcción de una mejor sociedad. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/contaduria_publica/701
Barroso, M. (2005). Meditaciones Gerenciales. Venezuela: Edit. Galac.
Bedoya, J. P., & Arroyave, J. A. (2013). Del Contador Público y la ética profesional: un dilema inmerso en un ambiente saturado de conflictos morales. Contaduría Universidad de Antioquia, (63), 127. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/24102/19727
Blanco Luna, Y. (2004). Manual de auditoría y revisoría fiscal, 8ª ed., Eco ediciones.
Bustamante, H. (2010). El interés público en la nueva base institucional de la regulación contable en Colombia. Comentarios generales a propósito del proceso de convergencia hacia estándares contables internacionales. Contaduría Universidad de Antioquia, (56), 81-104. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/14694/12847
Castro, R. M., & Cano, M. A. (2005). Contadores de América: A rescatar nuestra reputación y prestigio. (Spanish). Revista Alternativa Financiera, 2(2), 16-23. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/cuco/v12n30/v12n30a13.pdf
Castro, A., Ortiz, L., & Rivera, V. (2013). Una nueva visión al rol del contador público. Contexto. 157-176. Obtenido de https://revistas.ugca.edu.co/index.php/contexto/article/view/48
Carson, J., & Veiras, A. (2005). La Formación del Contador Público. Normas Internacionales de Educación. Ponencia presentada en las XXVI Jornadas Universitarias de Contabilidad; en el área pedagógica y de investigación. Obtenido de https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/liderazgo/article/view/3239
Congreso de la República de Colombia. Ley 43 del 13 de diciembre de 1990.
Corrales, G., & Otalvaro, F. (2009). El perfil profesional del contador público acorde con los estándares internacionales. Obtenido de http://www.bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/816/1/Perfil_Profesional_Co ntador_Corrales_2009.pdf
Cortina, A., Orts, A. C., & Navarro, E. M. (1996). Ética, Vol. 4. España: Ediciones Akal.
Correa, J. (2017). Ética en el ejercicio de la profesión contable: desafío en la formación ética del contador público en Colombia. Colombia: Universidad Militar Nueva Granada. Obtenido de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/16792/CORREAL%C3%93PEZLEYDERMANUEL2017.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Cuervo, M & Carmona, A (2003). Conciencia social en el contador público. Revista de la Universidad de La Salle, (35), 75-86. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2003/iss35/5/
Curvelo Hassán, J. O. (2009). Ética y responsabilidad social del contador: perspectivas y tendencias frente a las IFRS. Capic review, 7, 83-94. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3736704.pdf
Dextre, J. (2011). La dimensión humanística en la formación del contador público. Revista Contabilidad y Negocios, 6 (11), 49-55. Obtenido de https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/contabilidadyNegocios/article/view/442
Elson, J. W. (2010). Los desafíos y oportunidades de incorporar la ética contable en el currículo contable. Revista de Asuntos Legales, Éticos y Regulatorios, 130-145. Obtenido de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/732
Esteban, E. G. (2007). La teoría de los “Stakeholders”: un puente para el desarrollo práctico de la ética empresarial y de la responsabilidad social corporativa. VERITAS: Revista de filosofía y teología, (17), 205-224. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2471547
Frankel, M. S. (1989). Professional codes: Why, how, and with what impact? Journal of Business Ethics, 8(2-3), 109-115. Obtenido de https://philpapers.org/rec/FRAPCW
Hernández S., Fernández C., & Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Felton, S.; Diminik, T.; Bay, D. (2008). Perceptions of accountants’ ethics: evidence from their portrayal in cinema. Journal of Business Ethics, 83,(2) 217-232. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/23534536_Perceptions_of_Accountants'_Ethics_Evidence_from_Their_Portrayal_in_Cinema
Fernández, F. (2012). Ética y axiología. Obtenido de https://issuu.com/jonathanrua/docs/_tica_y_axiolog_a._gu_a_did_ctica_y_m_dulo._fredy
Fishbein, M., & Icek, A. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York: Psychology Press. Obtenido de https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1826554
Gonzalo, J., & Garvey, A. (2007). Ética y enseñanza de la contabilidad (una propuesta de discusión). Contaduría Universidad de Antioquia, (50), 11-42. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/2120
Hernández, M. (2012). Alternativas para mejorar las propuestas de marco conceptual contable. Cuadernos de Contabilidad, 13, 361-394. Obtenido de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/4250/3219.
Hernández, J. (2010). La ética profesional, ¿un problema ético del contador público? Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales, 7(1), 73-88 Obtenido de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3706244
IESBA. (2014). Manual del Código de Ética para Profesionales de la Contabilidad. New York: Federación Internacional de Contadores. Obtenido de http://www.ccpp.org.ec/index.php/2015-01-04-01-00-04/leyes?download=80:leyes
International Federation of Accountants, IFAC. (2015). La Federación Internacional de Contadores. Información sobre antecedentes de la IFAC y otros recursos. Obtenido de http://www.ifac.org/system/files/publications/files/ES_A4_IFAC_Background_Info.pdf
IESBA. (2014). Manual del Código de Ética para Profesionales de la Contabilidad. New York: Federación Internacional de Contadores. Obtenido de https://www.ifac.org/system/files/publications/files/Manual-del-Codigo-de-Etica-para-Profesionales-de-la-Contabilidad-Edicion-de-2014_0.pdf
Internacional Ethics Standards Board for Accountants (2014). Manual del Código de Ética para Profesionales de la Contabilidad. Obtenido de https://www.ifac.org/publications-resources/manual-del-c-digo-de-tica-para-profesionales-de-la-contabilidad-edici-n-de
International Federation of Accountants. (1995) Proposed International Education Guideline Prequalification education, assessment of professional competence and experience requirements of professional accountants. New York: IFAC. Obtenido de https://www.ifac.org/system/files/meetings/files/0725.pdf
IFAC. (2012). Resumen de posición de la política número 5. Obtenido de www.ifac.org https://www.ifac.org/knowledge-gateway/contributing-global-economy/publications/resumen-de-posici-n-de-pol-tica-de-la-ifac-no-5-una-definici-n-del-inter-s-p-blico
IFAC. (2015). Manual de Pronunciamientos Internacionales de Formación. Obtenido de https://www.ifac.org/system/files/publications/files/Manual-de-Pronunciamientos-Internacionales-de-Formacion-Edicion-2015.pdf
IFAC. (2017). Los contadores prestan una ayuda crucial a la hora de reducir la corrupción global. El Contador Público. Obtenido de https://www.ifac.org/system/files/publications/files/AuditoresIFAC-Corrup-02.pdf
Junta Central de Contadores. (2014) Unidad administrativa especial. Obtenido de https://www.jcc.gov.co
Maldonado, S. (2002). La contabilidad: un área del conocimiento de alto contenido ético y cultural. Cuadernos de Contabilidad, 13(16), 121-140. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-14722015000100009
Martin Baro, L (1988). Acción e ideología. Psicología social desde Centroamérica. San Salvador: UCA Editores. Obtenido de https://www.uca.edu.sv/coleccion-digital-IMB/wp-content/uploads/2015/11/1983-@-Acci%C3%B3n-e-ideolog%C3%ADa-psicolog%C3%ADa-social-desde-centroamerica.pdf
Matheus, W., & Bohórquez, C (2016). La importancia de la responsabilidad social en la profesión de contaduría pública en Colombia. Colombia: Fundación Universitaria Los Libertadores. Bogotá. Obtenido de https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/1007
Maturana, H., Montt, J., Maldonado, C., Da Costa, M., & Franco, S. (2000). Bioética: La calidad de vida en el siglo XXI. Colombia: Universidad El Bosque. Obtenido de https://issuu.com/universidadelbosque/docs/bios_ethos_vol1
Montaner, J., & Perozo, J (2008). Formación ética del Contador Público. Caso: Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de LUZ. Revista de ciencias sociales, 14(2), 379-387. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/280/28011672013.pdf
Pinzón, J. (2011). Historia de la contaduría pública en Colombia siglo XX: A 20 años de su publicación. Revista Cuadernos del Contador. 12(30), 369-380. Obtenido de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/3127
Pinzón, R., & Serrato, A (2021). El dilema ético del contador público en Colombia. Una reflexión sobre su función social de garantizar la confianza pública. Cuadernos de contabilidad, 22. Obtenido de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/34180/26008
Ruiz, A. (2017) Decisiones gerenciales que afectan los principios éticos del contador público colombiano. (trabajo de grado). Colombia: Universidad Militar Nueva Granada. Obtenido de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/17012/RuizPorrasAngelaMaria2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Seltzer, J. (2008). IFAC y la formación de contadores profesionales. Obtenido de http://www.facpce.org.ar/web2011/files/img_prof_art_tec/ifac_y_la_formación_de_contadores
Suarez, A & Contreras I (2012). La formación integral del contador público colombiano desde la expectativa internacional: un análisis a partir de los estándares de educación IES. Gestión & Desarrollo, 9(1), 175-186. Obtenido de https://www.usbcali.edu.co/sites/default/files/011_contadorpublico.pdf
Ubillos, S., Páez, D., Mayordomo, S., & Sánchez, F. (2003). Sesgos cognitivos y factores explicativos asociados, como factores explicativos asociados, como factores determinantes de las conductas sexuales de riesgo. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=723268
Downloads
Published
Versions
- 2023-09-11 (4)
- 2023-08-10 (3)
- 2023-06-06 (2)
- 2023-03-29 (1)