This is an outdated version published on 2023-06-06. Read the most recent version.

Quality of home public service in a drinking water, cleaning and sewage company in the south Colombian region

Authors

  • Juan Manuel Andrade Navia
  • Elías Ramírez Plazas
  • Fernando Fierro Celis

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10096

Keywords:

Service Quality, Perceived Quality, Home Public Services, Drinking Water

Abstract

This research evaluates the quality of service (QS) of drinking water, sanitation and sewage services provided by a public service company in a peripheral region of Colombia. The study is quantitative and is carried out under the deductive and descriptive method. During the investigation, the SERVPERF scale proposed by Cronin and Taylor (1994) was adapted for the construction of the instrument. 702 surveys were carried out and processed according to the socioeconomic strata of the dwellings in the city. The results indicate that the scale obtained is a reliable and valid instrument to measure perceived quality (Cronbach's Alpha of 0.89); and that the survey is valid in terms of content, pragmatics and concept, which explains 51.60% of the variance through six factors, namely: Reliability (30.50%), Empathy (7.50%), Facilities (4.10%), Facilities I (4.00%), Response Capacity (2.80%), and Facilities II (2.70%).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo, K., & Peralta, V. (2016). Nivel de satisfacción de los usuarios del servicio de agua potable de la ciudad de Cajamarca 2015. (tesis de pregrado). Perú: Universidad Privada del Norte. Retrieved from https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/9954

Arroyo, L., & Eufracia, F. (2019). La calidad del servicio y la atención al cliente en el área de gerencia comercial de la empresa SEDA Huanuco Distrito de Huánuco. (tesis de pregrado). Perú: Universidad de Huanuco. Retrieved from http://repositorio.udh.edu.pe/123456789/2415

Benítez, G. G. (2016). Calidad del servicio y satisfacción del cliente en la Entidad Prestadora de Servicios de Saneamiento – EPS Tacna S. A. (tesis de pregrado). Perú: Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann. Retrieved from http://repositorio.unjbg.edu.pe/handle/UNJBG/1592

Brown, S., Fisk, R., & Bitner, M. J. (1993). Tracking the evolution of the service marketing literarure. Journal of Retailing, 69(1), 51-103. doi: 10.1016/S0022-4359(05)80004-1

Buitrago, O., & Valencia, D. (2007). El papel de la lealtad en la construcción de redes sociales: Una propuesta para la Gerencia Social de empresas de servicios públicos domiciliarios. Universidad ICESI. Estudios Gerenciales, 23(104), 27-46. doi: 10.1016/S0123-5923(07)70016-5

Carrasco, W. (2016). Estado del arte del agua y saneamiento rural en Colombia. Revista de Ingeniería, 44, 46-54. doi: 10.16924%2Friua.v0i44.923

Chaverra, O. M., & Espinel, O. I. (2020). Problemas y tensiones asociadas al suministro de agua potable en la vereda La María del municipio de Itagüí. (tesis de maestría). Colombia: Universidad Externado de Colombia. Retrieved from https://bdigital.uexternado.edu.co/entities/publication/97e06c0c-0c57-4d42-a8ef-89b4b2a85f1f

Corrales, M. E. (2003). Satisfacción del servicio de agua potable y alcantarillado. Lima: PUCP.

Cronin, J., & Taylor, S. (1992). SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling performance- based and perceptions - minus - expectations measurement of service quality. Journal of Marketing, 58, 125-131. doi :10.1177/002224299405800110

Cronin, J. J., Steven A., & Taylor, S. A. (1994). SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling performance-based and perceptions-minus-expectations measurement of service quality. Journal of Marketing, 58, 125-131. doi: 10.2307/1252256

Figueredo, C. A., Rincón, N. S., & Salazar, N. S. (2020). Caracterización acueductos veredales de Duitama a través de los indicadores de calidad, desempeño y gobernanza. In Vestigium Ire, 14(1), 56-76. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2025

Gallegos, V. M., Robles, N., & Ahumada, O. C. (2018). Percepción de los usuarios respecto a la calidad del servicio recibido por un organismo público de agua potable, alcantarillado y saneamiento en la Cd. Chihuahua. México. Revista VinculaTégica, 307-315. Retrieved from http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/Vincultagieca_4/42%20GALLEGOS_ROBLES_AHUMADA.pdf

Gómez, M., Méndez, J. I., & Pérez, P. (1994). Calidad percibida en los servicios: una revisión de los aspectos conceptuales y metodológicos. ESIC Market, 58-61. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=90196

Grande, E. I., & Abascal, I. (2017). Fundamentos y Técnicas de Investigación Comercial. Editorial ESIC. España.

Grönroos, C. (1988). Service quality: The six criteria of good perceived service. Review of Business, 9(3), 10 – 13. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/a4947917a28900d240398317bd492ac9/1?pq-origsite=gscholar%26cbl=36534#:~:text=accessibility%20and%20flexibility%2C%20reliability%20and,of%20empirical%20and%20conceptual%20research.

Grönroos, C. (1990). Relationship approach to marketing in service contexts: The marketing and organizational behavior interface. Journal of Business Research, 20(1), 3-11. doi: 10.1016/0148-2963(90)90037-E

Grönroos C. (1994). Marketing de Servicios. Editorial Díaz Santos.

Hair, J. F., Anderson, E., Tatham, L., & Black, C. (1999). Análisis multivariante. Madrid. Prentice Hall.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill Interamericana.

Horovitz, J. (1990). La calidad del servicio. Madrid: McGraw-Hill Interamericana

Huertas, Ch., & Silverio, J. (2017). Gerencia participativa y su relación con la calidad de servicio de los trabajadores de la empresa prestadora de servicios de agua potable y alcantarillado. (tesis de pregrado). Perú: Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Retrieved from https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/775

Koleelemeijer, K. (1992). Measuring perceived service quality in retailing: a comparison of methods. European Marketing Academy.

Macías, S. A. A., Macías, J. P., & Cevallos, J. P. B. (2020). Calidad de agua: deficiencias en el tratamiento y distribución del agua potable. (tesis de pregrado). Ecuador: Universidad laica Eloy Alfaro de Manabí.

Maldonado, L. (2014). Evaluación de la satisfacción de los servicios de agua y saneamiento urbano en el Perú: De la imposición de la oferta a escuchar a la demanda. (tesis de pregrado). Perú: Universidad Católica del Perú. Retrieved from https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5470

Marqués, O., & Ortega, M. (2017). Percepción social del servicio de agua potable en el municipio de Xalapa, Veracruz, Revista Mexicana de Opinión Pública, 23, 41-59. Retrieved from https://www.scielo.org.mx/pdf/rmop/n23/2448-4911-rmop-23-00041.pdf

Mejía A. F. (2019). Evaluación y mejoramiento del sistema de abastecimiento de agua potable del caserío Racrao Bajo, distrito de Pariacoto, provincia de Huaraz, región Áncash; y su incidencia en la condición sanitaria de la población. (tesis de pregrado). Perú: Universidad Católica los Ángeles de Chimbote. Retrieved from https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/25859

Montaña, J., Ramírez, E., & Ramírez, H. (2002). Evaluación de la calidad de los servicios públicos domiciliarios. Revista Colombiana de Marketing, 3(5), 47-62. Retrieved from https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10900506

Montesillo, J. L. (2020). Actualización tarifaria del servicio de agua potable en México: una propuesta metodológica. Tecnología y Ciencias del Agua, 11(3), 236-276. doi: 10.24850/j-tyca-2020-03-07

Ochoa, F., Valencia, D., & Ayala, U. (1990). Servicios Públicos e intervención del Estado colombiano. Seminario sobre la intervención del Estado en la economía, Bogotá, Comisión Presidencial para la Reforma de la administración pública del Estado colombiano, Programa de las Naciones Unidad para el Desarrollo.

Ortiz, S., & Núñez, F. (2019). La percepción social de la calidad y gestión del agua potable en el municipio de Las Vueltas, Chalatenango, El Salvador. Tecnología y Ciencias del Agua, 10(3), 124-155. doi: 10.24850/j-tyca-2019-03-06

Paltán, H., Basani, M., Minaya, V., & Rezzano, N. (2020). Servicios de agua potable y saneamiento resilientes en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. doi: 10.18235/0002596

Pantoja, J.L. (2019). Análisis de la satisfacción del servicio de agua potable en la avenida Mercedes Indacochea, Huacho. (tesis de pregrado). Perú: Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Retrieved from https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/3646

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50. doi: 10.2307/1251430

Parasuraman, A., Zeithaml., V., & Berry, L. (1988). Servqual: A multiple item scale for measuring consumer measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/1989-10632-001

Pastor, O. (2014). Evaluación de la satisfacción de los servicios de agua y saneamiento urbano en el Perú: De la imposición de la oferta a escuchar la demanda. (tesis de maestría). Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú. Retrieved from https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5470

Petracci, M. (1998). La medición de la calidad y la satisfacción del ciudadano. Buenos Aires: Instituto Nacional de la Administración Pública – INAP.

Pinedo, P. N. (2019). La calidad del servicio de agua potable de EMAPA SAN MARTÍN S.A. y su influencia en la satisfacción de los usuarios del sector parte alta del distrito de Morales, periodo enero a junio 2016. (tesis de maestría). Perú: Universidad Cesar Vallejo. Retrieved from https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/28749

Pinilla, A., Gallego, L., & Ramírez, H. (2016). Percepción del servicio de agua de los acueductos comunitarios de la comuna 13 de Ibagué. Scientia Et Technica, 21(4), 360-364. doi: 10.22517/23447214.12391

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. (2010). Comportamiento del consumidor (10th ed.). México: Pearson Education.

Teas, R. K. (1993). Expectations as a comparision stándar in measuring service quality: An assessment of a reassessment. Journal of Marketing, 58, 132-139. doi: 10.2307/1252257

Tenesaca, V. S. (2019). Análisis de la satisfacción del cliente interno mediante el método SERVQUAL en el área administrativa de la empresa municipal de agua potable y alcantarillado de Pastaza “EMAPAST-EP”. (tesis de pregrado). Ecuador: Universidad de Los Andes. Retrieved from https://riunet.upv.es/handle/10251/59762?show=full

Zamora, I. (2020). El cuidado del agua en entornos urbanos durante la pandemia de Covid-19. Instituto Belisario Domínguez del Senado de la República. México. Retrieved from http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/handle/123456789/4997.

Zela, C. J. (2020). Modelo de gestión financiera para la empresa pública de agua potable y alcantarillado del Cantón Pujilí. (tesis de maestría). Ecuador: Universidad Israel. Retrieved from http://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/2510

Zúñiga, N. C., & Mora, E. C. (2020). Evaluación de la calidad del servicio de abastecimiento de agua potable a partir de la percepción de personas usuarias: El caso en Cartago, Costa Rica. Ciencias Ambientales, 54(1), 95-122. doi: 10.15359/rca.54-1.6.

Downloads

Published

2023-03-29 — Updated on 2023-06-06

Versions

How to Cite

Quality of home public service in a drinking water, cleaning and sewage company in the south Colombian region. (2023). Gestión Y Desarrollo Libre, 8(15). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10096 (Original work published 2023)