Perception of spending by the educational community against covid-19
DOI:
https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10095Keywords:
Educational community, Covid-19, Pandemic, Economy, EducationAbstract
The purpose of this article is to learn about the perspective of the educational community's spending on covid-19. In this regard, the comments of those involved in the study are analyzed qualitatively through the grounded theory of expenditure, verifying the existence of economic factors immersed in aspects of health, work, society and education that respond to the abrupt change of modality. It is concluded that the educational community adapts to the change in a complex way, where the situation is not egalitarian since it is adapted to the economic and social possibilities of each individual, in some cases due to the lack of access to technologies makes it impossible to continue with the educational process in an optimal way. The analyses strengthen the knowledge in this area of research, considering the diverse experiences that account for the complexity experienced in the face of alterations in the socioeconomic environment caused by an unexpected event such as a pandemic.
Downloads
References
Alarco, G., & Castillo, C. (2022). Elevada desigualdad, pandemias, cambio tecnológico y desempleo: una reseña en tiempos del covid-19. Revista Economia UNAM, 19, 146–173. Obtenido de http://revistaeconomia.unam.mx/index.php/ecu/article/view/699/665
Altamirano, H., Cadena, V., & Arias, B. (2021). Educación virtual y su impacto socio – económico en los estudiantes y docentes de una unidad educativa. Explorador Digital, 5(3), 13–25. doi: http://doi.org/10.33262/exploradordigital.v5i3.1771
Álvarez, H. (2021). Regreso a clases, impacto en la economía y rutina de los colaboradores. Obtenido de https://blog.sodexo.com.mx/blog/regreso-a-clases-impacto-en-la-economia
Blas, A. (2021). Uso de las TIC y atención a la diversidad en los tiempo de la COVID. Texto Livre, 14(2), 5–12. doi: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33578
Epidemiología, D. G. de. (2022). Lineamiento estandarizado para la vigilancia epidemiológica y por laboratorio de la enfermedad respiratoria viral. Obtenido de www.gob.mx/salud
Esquivel, G. (2020). Los impactos económicos de la pandemia en México. EconomíaUNAM, 17(51), 3–18. Obtenido de https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/articulos-y-otras-publicaciones/%7BD442A596-6F43-D1B5-6686-64A2CF2F371B%7D.pdf
García, Grajales, J., Buenrostro Silva, A., & López Vázquez, A.S., (2021). El Internet en tiempos del SARS-Cov-2 (COVID-19) en México. CIENCIA Ergo-Sum, 28(4), 3–8. doi: https://doi.org/10.30878/ces.v28n4a3
García, L. (2021). COVID-19 and digital distance education: pre-confinement, confinement and post-confinement. RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 24(1), 10–25. doi: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
García, P. (2021). Educación en pandemia: los riesgos de las clases a disntancia. Instituto Mexicano Parala Competitividad A.C., 4–28. Obtenido de https://imco.org.mx/wp-content/uploads/2021/06/20210602_Educación-en-pandemia_Documento.pdf
Gómez, J., & Chaparro, A. (2021). La convivencia en el contexto de pandemia: experiencia de docentes de secundaria. Sinéctica, 7033(57), 5–23. doi: https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2021)0057-016
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México D. F.: McGraw-Hill.
INEGI. (2021). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED) 2020. Nota Técnica. Segunda Edición. 1–30. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_nota_tecnica.pdf
Linne, J. (2021). La educación del siglo XXI en tiempos de pandemia. 32, 10–18. doi: https://doi.org/10.33255/3262/977
Marco, L., & Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), 4–15. doi: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nspe3.588
Melgarejo, E. (2020). COVID-19: extraño nuevo virus, endotelio y enseñanzas de una pandemia. Acta Médica Colombiana, 45(2–5). doi: https://doi.org/10.36104/amc.2020.1918
Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo [Higher education in times of pandemic: a view from within the training process]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 15–40. Obtenido de https://n9.cl/ov5w4
Orellana, J., & Guerrero, R. (2021). Impacto socioeconómico de la COVID-19 en el escenario mexicano TT - Socioeconomic impact of COVID-19 in the Mexican scenario. Acta Odontol. Colomb. (En Linea), 11(2), 5–7. Obtenido de https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/97196
Ortega, J. y, & Oyanede, C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y la comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Educación, 46, 3–14. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47614
Ortega, M. (2020). Efectos del Covid-19 en el comportamiento del consumidor: Caso Ecuador. Retos, 10(20), 233–247. doi: https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.03
Regueyra Edelman, M. G., Valverde-Hernández, M. E., & Delgado Ballestero, A. (2021). Consecuencias de la Pandemia COVID-19 en la permanencia de la población estudiantil universitaria. Actualidades Investigativas En Educación, 21(3), 1–31. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.46423
Rodríguez, D., & Guzmán, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo. Perfiles Educativos, 41(164), 118–134. doi: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925
Schmelkes, S. (2020). La educación superior ante la pandemia de la Covid-19: el caso de México. Universidades, 71(86), 81–87. doi: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.407
Tejedor, J. (2020). Los impactos sociales y económicos de la pandemia de la Covid-19 en Latinoamérica. Revista Finanzas y Política Económica, 12(2), 3–4. doi: https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.v12.n2.2020.3730
Vargas, I. (2017). Mirada de la comunidad educativa acerca del desempeño de directivas educativas: Algunas reflexiones. Revista Electronica Educare, 21(1), 7–20. doi: https://doi.org/10.15359/ree.21-1.14
Velázquez, E., & Tello, E. (2021). Prospección del sistema educativo mexicano a partir de las experiencias aprendidas por el COVID-19. Revista Electrónica En Educación y Pedagogía, 5(8), 150–157. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050810
Villada, F., López Lezama, J.M., & Muñoz Galeano, N.(2017). El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la ingeniería. Formacion Universitaria, 10(2), 14–22. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003
Downloads
Published
Versions
- 2023-09-11 (4)
- 2023-08-10 (3)
- 2023-06-06 (2)
- 2023-03-29 (1)