Diseño de un modelo de gestión de proyección social integral para la universidad libre sede Cartagena con base a modelos existentes

Authors

  • Maira Alejandra Martínez Arnedo Universidad Libre sede Cartagena, Especialización en Alta Gerencia.
  • Julieth Quintana Saldarriaga Administradora Financiera, Estudiante de la Maestría en Administración. https://orcid.org/0000-0001-5640-1717

Keywords:

Vulnerable communities, HEIs, Model, Social projection, Society

Abstract

Higher Education Institutions -HEIs- must have a close relationship with the external sector, above all with vulnerable communities and the company, this allows institutional associations to be developed with broad participation of the Society both in its orientation and in its surveillance. The objective developed was to propose a comprehensive social projection management model for HEIs based on existing and successful models that allow closing the existing gap in the relationship with the external sector (companies, vulnerable communities) achieving impact projects, these models are regional, national and international. The documentary review is carried out by the researchers, where the qualitative variables that allow monitoring and control of this substantive function so important for HEIs are identified, the management of social projection was characterized to determine the elements that compose it for later Develop the proposal that allows the optimal functioning of this management. It is possible to identify that it is important to relate elements of graduates, impact on vulnerable communities, business practices and social projects and the existing relationship in these elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, E. (2012). Actores-Agentes del Desarrollo Local en el Modelo del Programa Institucional de Proyección Social de ITCA-FEPADE. ITCA Editores.

Aponte, C. (2007). Propuesta de indicadores de evaluación de la función de proyección social/ extensión universitaria/ interacción en la educación superior [Archivo PDF]. http://www.bibliotecavirtualrs.com/wp-content/uploads/2011/12/propuesta_indicadores_evaluacion_proyeccion_social_universitaria.pdf

Domínguez, M. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Humanismo y trabajo social, 8, 37-67.

Enríquez, S. y Castillo, C. (2015). Expectativas en torno al nuevo programa de formación Técnico Laboral Auxiliar Contable en la Universidad Mariana. Boletín informativo CEI, 1(3), 35-36.

Forero, M. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 249–260. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160

Fontecha, A., López, P., Gómez, M., Mendoza, L., y Rodríguez, E. (2018). La proyección social en la universidad del siglo XXI: imaginando espacios políticos fuera del aula de clase. Ratio Juris, 13(26), 23-

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=585761565002

García, G., y Velásquez, J. (2015). La responsabilidad social universitaria en Unicafam: un enfoque de gestión que involucra la proyección social. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 6(2), 235-240. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751486009

Giraldo, O., Zuluaga, J., y Naranjo, D. (2020). La proyección social una apuesta desde el acompañamiento pedagógico. Praxis, 16(1), 77–84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033

González, L., Méndez, E., García, J. y Arguello, F. (2017). La responsabilidad social universitaria. El cumplimiento de los fines de la universidad. Espacios Públicos, 20(50), https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67656569008

Jurado, I. y Morán, M. (2019). Gestión universitaria de la innovación social promovida desde espacios académicos relacionados con el emprendimiento, la investigación y la proyección social. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación: 9(2), 261–272. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9161

Marroquín, M. (2013). Docentes estratégicos forman estudiantes estratégicos, una propuesta pedagógica para el trabajo de aula. Editorial UNIMAR.

Ortiz, M. y Morales, M. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Revista Educación y Educadores, 14(2), 349-366.

Paredes, L., Curo, L., Carbajal, K. y Núñez, S. (2019). Gestión de calidad para la proyección sociocultural y extensión universitaria. Revista Venezolana de Gerencia 24(2), 590-607. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063446033

Quero, L. (2008). Educación, capacitación para el trabajo y proyección social. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (34), 53-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18519814004

Downloads

Published

2023-02-28

Issue

Section

Universidad y Educación

How to Cite

Diseño de un modelo de gestión de proyección social integral para la universidad libre sede Cartagena con base a modelos existentes. (2023). Gerencia Libre, 8, 138-150. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gerencia_libre/article/view/9998

Similar Articles

1-10 of 48

You may also start an advanced similarity search for this article.