Análisis de las Acciones Aplicadas por las Empresas Hoteleras de Cartagena Orientada a los Grupos de Interés con Base a la Teoría de la RSE

Authors

  • Johnny Bernett Gonzalez
  • Rina Paola Cuello Rivera

Keywords:

Hotels, Social Responsibility, Stakeholders, Business Ethics, Elements, Case, Loca Development

Abstract

The hotels in Cartagena and in the Colombian territory will not have to pay taxes, since the Law 788 of 2002 in Article 18 exonerates them, of course, as long as they have complied with the following conditions: expansion or new construction, the exemption has created a tax haven that generates employment, encourages investment and creates development or investment poles and tourist attractions; although it is necessary to know to what extent they have benefited their environment, that is why in this article which is the product of an investigation that seeks to indicate the advances in Corporate Social Responsibility in the Boutique Hotels of the Historic Center and the elements that are part of the Responsibility Social Business. CSR, the State of the Art in Hotel CSR, to then contrast them with a specific case, so it is a case study, which was done through interviews and structured observation of the Hotel Casa del Arzobispado, fed back with the theoretical concepts of CSR and it is recognized progress in the matter, but it has many challenges to take the Hotel as a model of CSR in the City from Cartagena de Indias.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, A. C., León, L. M., & Pérez, N. G. (2016). Responsabilidad social corporativa en cadenas hoteleras: Hotel Las Américas en Cartagena de Indias. Revista Panorama Económico, 24(1), 15.
Alfaro, A. C., Royett, J. H., & Marrugo, E. A. B. (2016). Caracterización de las dimensiones de la responsabilidad social corporativa en la empresa hotelera Almirante Cartagena. Saber, ciencia y libertad, 11(2), 121-132.
Antón, J. M. R., Almeida, M. D. M. A., & Pedroche, S. C. (2013). Responsabilidad social corporativa en las cadenas hoteleras españolas: un estudio de casos. Revista de responsabilidad social de la empresa, (13), 15-50.
Arbeláez, D. C. (2012). Políticas de gobierno corporativo en el hotel las américas global resort de la ciudad de Cartagena de Indias. Saber, ciencia y libertad, 7(1), 83-93.
Arciniegas Castro, J. G. (2015). Caracterizar las prácticas asociadas a la gestión ambiental en los Hoteles tipo Boutique de la ciudad de Cuenca (Master’s thesis, Universidad del Azuay).
Bowen, H. R.: 1953, Social Responsibilities of the Businessman (Harper & Row, New York).
Carroll, A. B. (1979): a three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of management review, Vol. 4 Nº 4. pp 497-505.
Castillo Clavero, A. (1985): La responsabilidad de la empresa en el contexto social: su articulación, gestión y control. Tesis Doctoral, Universidad de Málaga. Fac. CC. Económicas y Empresariales.
Chaverra, J. D. S., Quiñónez, F. O., & Prada, C. A. (2014). Perfil de responsabilidad social empresarial del sector hotelero de la ciudad de Bucaramanga-Colombia. Estudios y perspectivas en turismo, 23(1), 23-39.
Crowther, d & aras, g (2008). Corporate Social Responsability, David Crowther, Güler Aras & Ventus Publishing ApS.
Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). “Libro Verde: Fomentar un Marco Europeo para la Responsabilidad Social Empresarial de las Empresas”. Bruselas.
Correa, Juan G. (2007). Artículo “evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social” pág. 89-95, revista “semestre económico”, volumen 10 no 20, universidad de Medellín. Daniela Toro (2006), El enfoque estratégico de la responsabilidad social corporativa. Intangible Capital- Nº 14- Vol. 2, PP, 338-358. Oct-Dic de 2006, Catalunya, España.
Diez de Castro E.P. (1982): La contribución de la empresa a los objetivos de la comunidad. En: Temas Actuales de Gestión de Empresas. Ed. Publicaciones del C.U.R., Sevilla.
Donaldson, T; Preston, L. E. (1995): The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence and Implications. Academy of Management Review, n.20, pp. 65-91.
Donaldson, J. (1989), Key issues in business ethics. London: Academic Press.
Elisabeth Cunin (2007), El turismo en Cartagena vendo, luego excluyo, revista noventaynueve, febrero Pp.34-39.
Elisabet Garriga, Doménec Melé (2004), Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory Journal of Business Ethics 53: 51–71, 2004.
Escudero Poblete Gaston (2009) La teoría de los stakeholders según Romald Edward Freeman, Tesis doctoral, Programa doctoral en Gobierno y Cultura de las Organizaciones, Instituto Empresa y Humanismo, Universidad de Navarra, Pamplona, 2009.
Fernández Alles, M. T., & Cuadrado Marqués, R. (2011). La responsabilidad social empresarial en el sector hotelero: revisión de la literatura científica. Cuadernos De Turismo, (28), 47-57. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/turismo/article/view/147181
Fram, T. O. B. (2017). La geoecología del paisaje en Cartagena ante el turismo y sus actores sociales. Gerencia Libre, 3, 68-76.
Freeman, Edward. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach Pittman, Boston). Freeman Ed, Reed David, (1983), Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance, California Management Review, Pp:88- 106.
Freeman Ed, (1988); A Stakeholder Theory of the Modern Corporation, Ethical theory and business: 75- 93. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Freeman Ed; Gilbert Daniel, (1988); Corporate Strategy and the search for ethics; Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Freeman Ed, (1994), the Politics of Stakeholder Theory: Some Future Directions, Business Ethics Quarterly, 4(4): 409-421.
Freeman Ed, Gilbert Daniel,Wicks Andrew, (1994); A Feminist Reinterpretation of the Stakeholder Concept. Business Ethics Quarterly. 4(4): 475-497.
Friedman, Milton (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, The New York Times Magazine, September 13, 1970.
García, Alina Alea, (2007) Responsabilidad Social Empresarial. Su contribución al Desarrollo Sostenible, revista futuros no. 17, 2007 vol. V. disponible en internet, http://www.revistafuturos.info
González Díaz, J. (2013). La gestión empresarial de los hoteles boutiques de la ciudad de Cartagena 2005-2010. Aglala. 4, 1 (dic. 2013), 93-112. DOI: https://doi.org/10.22519/22157360.892
Herrera, A. C., Castillejo, M. C. B., & García, C. R. (2016). Responsabilidad social y estrategia organizacional en grandes empresas industriales de la ciudad de Cartagena de Indias, Colombia. Saber, ciencia y libertad, 11(1), 105-114.
Herrera, A. C. (2012). Análisis integral de la responsabilidad social empresarial en pequeños hoteles del centro histórico de la ciudad de Cartagena. Saber, ciencia y Libertad, 7(1), 95-108.
Jaramillo, J. G. C. (2007). Evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Semestre económico, 10(20), 87-102.
Lozano, J. M. (1999): Ética y Empresa, Simancas Ediciones (Traducción de María Fernández Gómez), Valladolid.
Martos Molina, M. (2011). La Responsabilidad Social Corporativa en la Gestión Hotelera (Corporate Social Responsibility in Hotel Management). Anuario Turismo y Sociedad, 12, 169.
Martínez Garcés, Dora, (2007) proyecto de investigación: La Responsabilidad Social Empresarial, el papel de los gobiernos, los organismos multilaterales y las ong’s. Disponible en internet http://www.anahuac.mx/gof/documentos/pdfrse/dora.pdf [recuperado 24-04-10].
Martínez Padilla, E., Tinoco Riaño, M. C., & Cifuentes Montealegre, C. A. (2017). Incidencia económica y social de los hoteles boutique en Cartagena de Indias DT y C (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena).
Moreira, J. M. (2002), A ética empresarial no Brasil. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Mundim Pena Roberto P. (2004). Ética y estrategia en un marco teórico referencial de la ética de negocios. RAC, edición especial 2004:229-252.
Prahalad, C. K. (2002). “Serving the World´s Poor, Profitability”, HarvardBusiness Review, 80(9), pp. 45-58.
Peña, D. D., Serra, A., & Ramón, J. (2017). Factores determinantes del conocimiento de la responsabilidad social empresarial en el sector hotelero del caribe colombiano. Revista Ibero Americana de Estrategia, 16(2), 104-124.
Porter, M. E.; Kramer, M. R. (2002). “The Competitive Advantage of Corporate Philantropy”. Harvard Business Review, 80(12), pp. 56-69. [Recuperado 25-04-10]
Reyno Momberg, Manuel, 2006, articulo, “Responsabilidad Social Como Ventaja Competitiva”, Actualizaciones para el Management y el Desarrollo Organizacional, Universidad de Viña del Mar, ed. Loreto Marchant R. 2006.
Ríos, M. E. N., & Romero-González, Z. (2016). Responsabilidad social universitaria. Saber, ciencia y libertad, 11(1), 187-196.
Sánchez, A. P., & Vergara, J. P. (2010). Impuestos al valor agregado (IVA) exento. Tratamiento fiscal y contable en la hotelería colombiana. Saber, Ciencia y Libertad, 5(1), 167-176.
Vega, Randal (2005). ¿Qué es la responsabilidad social corporativa? Disponible online http://www.monografias.com/trabajos24/responsabilidad-social-corporativa/responsabilidad-social-corporativa.shtml [recuperado 25-07-2010]

Downloads

Published

2020-10-06

Issue

Section

Empresa y Sociedad

How to Cite

Bernett Gonzalez, J., & Cuello Rivera, R. P. (2020). Análisis de las Acciones Aplicadas por las Empresas Hoteleras de Cartagena Orientada a los Grupos de Interés con Base a la Teoría de la RSE. Gerencia Libre, 4, 23-45. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gerencia_libre/article/view/6810

Similar Articles

1-10 of 99

You may also start an advanced similarity search for this article.