Curricular evaluation, process to keep the quality and relevance of education programs

Authors

  • Luz Dary Valderrama Charry Fundación Universitaria del Área Andina

Keywords:

Educational evaluation, quality improvement, self-evaluation program, educational models, accreditation

Abstract

Objective: Demonstrate the congruence of the health care approach for the family outlined by the Nursing program and what is shown in theory and practice, through curricular evaluation.  Materials and Methods: This is a qualitative, interpretative study. Based on the Stake model or comprehensive evaluation developed through a description matrix and a judgment matrix. Documentary analysis. Direct  observation of the situation to be evaluated. Result: It allowed the identification of congruence of the proposed approach and reality in theory and practice, as well as the program’s strengths and opportunities to improve and implement an improvement plan. Conclusion: Curricular evaluation is imperative to strengthen and consolidate academic processes in search of high levels of quality in higher education that ensure the relevance and quality of a program, achieving accreditation certification

Downloads

References

Martínez Sánchez, Rigoberto. Educación y posmodernidad. s.l. : Devenir. Revista chiapaneca de investigación educativa Nueva época, 2008. 10 y 11.

Uricoechea, L. La Evaluación Curricular. Documentos de trabajo. Números 2 y 3. s.l. : Pontificia Universidad Javeriana, 2007.

Torres, G. Seminario Investigación en currículo y evaluación. s.l. : UMNG. Maestría en Educación, 2011.

Tejada F., J. La evaluación: su conceptualización. [aut. libro] B. Jiménez. Evaluación de programas, centros y profesores. Madrid : Síntesis, 2000.

Stake, R. Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona : Editorial GRAO, 2006.

Gadamer, Hans Georg,. Rhetorik, Hermeneutik und Ideologiekritik. Metakritische Erörterun-gen zu Wahrheit und Methode. [aut. libro] Hans Georg Gadamer. Warheit und Methode. Tübingen : Mohr, 1967.

Ortiz Oses, Andrés. La nueva filosofía hermenéutica. Hacia una razón axiológica posmoderna. Barcelona : Anthropos, 1986.

De Tezanos, A. Una etnografía de la etnografia; aproximaciones metodológicas para la enseñanza del enfoque cualitativo-investigación social. Santafé de Bogotá : Colección Pedagogía, siglo XXI, Antropos, 1998.

Marín Gallego, José Duván. Investigación en Educación y Pedagogía: La construcción de las teorías. s.l. : Universidad Militar Nueva Granada, 2010.

Gaitán Riveros, Carlos,. Modulo Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano Programa de Maestría en Educación Epistemología Modulo 1 “enfoques de la investigación en ciencias sociales :visión histórico-filosófica. El paradigma explicativo en las ciencias sociales. Bogotá : Universidad Pedagógica Nacional, 2005.

Documento para registro Calificado Programa de Enfermería. Condición Curricular. Bogotá : s.n., 2011

Tyler, 1950 citado por Escobar Hoyos 2014.

Scriven Michael.The Methodology of Evaluation. En: Tyler, Ralph et al. Perspectives of Curriculum Evaluation. AERA Monograph N° 1. Rand McNally an Company, 1968

Cronbach, J. Course improvement through evaluation.

Stufflebeam, D. y Foley, W. Educational evaluation & decision making. s.l. : Peacock Publishers, Inc, 1974.

Downloads

Published

2019-12-06

How to Cite

Valderrama Charry, L. D. (2019). Curricular evaluation, process to keep the quality and relevance of education programs. Cultura, 16(1), 40-50. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/5840

Most read articles by the same author(s)