Ontological dissertations: decolonizing the self by re-signifying and directing our intellectual endeavors with ancestral knowledge

Authors

  • Viviana Banguero Camacho Universidad Libre, Cali, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2021.v18n1.7936

Keywords:

Ontology, ancestrality, ethnographic sensibility

Abstract

This article is a reflection on what delves into the expression think-us in reference to what we are being in the perspective of ontologies of the present, in terms of ancestral knowledge, but which are the very root of the knowledge that protects life and its multiple ways of being and inhabiting the world. We start from the question: What are the survival and persistence of the ancestral in the agro-alimentary practices of peasant life as ontologies of the present? These concerns are framed in the research line epistemic differences and ontological subjectivities and worked from the compilation and listening to the life stories of women who remember the peasant ways of life, concentrated in three referents: epistemological, methodological and political, in terms of meanings of sense. We arrive at a closing opening in which it is affirmed that the relations and tensions that appear as socio-environmental conflicts between the inherited polyculture and the installed monoculture are a consequence of sharing spaces and activities within the same territory, but with totally different interests for life, so that an action of a production system affects with multiple impacts both ancestral peoples and life itself and the environment, thus summoning to make theory or "own science" from Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Viviana Banguero Camacho, Universidad Libre, Cali, Colombia

    Investigadora del grupo Colectivo génesis en la línea de gestión, territorialidad y biodiversidad, con estudios en administración de empresas. Universidad Libre de Cali. Diplomado en metodología de la Investigación. Universidad Libre de Cali. Magíster en Educación. Universidad Católica de Manizales. Doctora en Antropología. Universidad del Cauca. En estancia post doctoral en filosofía de la ciencia y sustentabilidad. Universidad Autónoma de Chapingo. México. Docente titular de carrera de la Universidad Libre Seccional Cali.

References

Agamben, G. (2007). Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Arocha, J. (2002). Muntu y Anase amortiguan la diáspora afrocolombiana. Palimpsesto, 2, 92 -103.

Belalcázar Valencia JG, Botero Caicedo YA, Nieto Gómez LE, Giraldo-Díaz R, Others. Entre las epistemologías otras: en lugar de la otredad, la emergencia de la mismidad. Cali: Universidad Libre de Cali; 2018. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/15661.

Cusicanqui Rivera, S. (1986). Oprimidos, pero no vencidos. Segunda edición: La Paz, Hisbol.

Corona Berkin, S. (2019). Producción horizontal de conocimiento. Editorial Universidad de Guadalajara, FLACSO-Ecuador, UNSAM Edita, Editorial UCR.

Chakrabarty, D. (2004). Provincializar a Europa. New Jersey: Princeton University Press.

Fanon, F. (2006). Los condenados de la tierra. Rosario, Argentina: Kolectivo Editorial Último recurso.

Foucault, M. 1984. Las palabras y las cosas. Barcelona, Planeta - Agostini.

Foucault, M. 1984. “Topologías”, Fractal nº 48, enero-marzo, 2008, año XII, volumen XIII, pp. 39-62. Traducción Rodrigo García.

Giraldo-Díaz R, Botero-Caicedo YA, Nieto-Gómez LE, Belalcázar-Valencia JG, Leudo-Zárate G. (2018). Memorias y espacios vitales: unas víctimas anónimas del conflicto armado en Colombia. Cali: Universidad Libre de Colombia. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/15678.

Giraldo-Díaz, R., Nieto, L. y Sánchez, W. (2018) “Modelos de desarrollo rural y Zonas de Reserva Campesina: Una experiencia de autonomía comunitaria en Pradera, Valle del Cauca”, en La nueva gestión pública frente a los desafíos de Colombia en el siglo XXI. Universidad. Cali, pp. 91–105. doi: https://doi.org/10.18041/978-958-5545-20-5.

Giraldo-Díaz, R., Nieto-Gómez, L., Sanclemente, Ó., & Quiceno-Martínez, Á. (2018). Evaluación de sustentabilidad en agroecosistemas familiares campesinos del corregimiento de San Isidro, Pradera, Valle del Cauca, Colombia. En M. Astier & E. Arnés (Eds.), Sostenibilidad en Sistemas de Manejo de Recursos Naturales en Países Andinos (pp. 123–150). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO UNAM, CIGA Centro de Investigaciones en Geografía Ambiental de la Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.ciga.unam.mx/publicaciones/images/abook_file/MESMIS.pdf

González, O. y Carro, S. (2016). La apertura ontológica de la antropología contemporánea. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares LXXI (1):101-128.

Hall, S. (1992). The Rest and the West: Discourse and Power. En: Hall and Gieben (eds.), Formations of Modernity. pp.275-332. London: Polity Press. Traducción Ana Díaz.

Latour, B. (1994). Nunca hemos sido modernos. Boston: Harvard University Press.

Lewis, Oscar (2006). Antropología de la pobreza. Fondo de cultura económica. México. Segunda Edición.

Nieto-Gómez, L. E., Giraldo-Díaz, R. y Vallejo, J. L. (2015) El Cambio de Paisaje y la Agroecología como alternativa a la crisis Ambiental contemporánea. Bogotá: Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Disponible en: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/19312.

Salazar Manrique, B., y Molina, V. P. (2017). La identidad campesina y la estética del arraigo como resistencia. Criterio Libre Jurídico, 14(2), 107–113. https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2017.v14n2.1632.

Sánchez, W. (2015) “Sabiduría ancestral y nuevas ruralidades”, en Ciudadanía ambiental, crisis de la agricultura convencional y desafíos para una agroecología orientada como desarrollo rural. Bogotá: Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, pp. 59–62. Disponible en: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/book/article/view/1321.

Sánchez Jiménez, W., Rosas Martínez, R. y Giraldo-Díaz, R. (2018) Relatos insurgentes. Entre certezas e incertidumbres. Cali: Universidad Libre de Cali. doi: https://doi.org/10.18041/978-958-5545-27-4.

Sánchez Jiménez, W. et al. (2018) Relatos cimarrones: las oralituras rebeldes del Pacífico. Cali: Universidad Libre de Cali. Disponible en: https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/15660.

Sánchez Jiménez, W. et al. (2015) Ontología del presente y Construcción de un Carácter en Michel Foucault. Cali: Universidad Libre de Cali. Disponible en: https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/15676.

Sánchez-Jiménez W, Nieto-Gómez L, Cabrera-Otálora MI, Panesso-Jiménez F, Giraldo-Díaz R. La Comida de los pueblos y el sistema agroalimentario mundial. Criterio Libre Jurídico. 2020;16(2):56–74. doi:https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2019.v16n2.6400

Victoria Russi, Á. M. et al. (2020) Agroecología para sanar las heridas de la guerra en comunidades afectadas por el conflicto político, social y armado en Colombia. Cali: Universidad Libre Seccional Cali. Disponible en: https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/19489?locale-attribute=es.

Viveiros de castro, E. (2004). Perspectivismo y multinaturalismo en la América indígena. En Tierra adentro: territorio indígena y percepción del entorno, editado por Alexandre Surrallés y Pedro García, 37-80.

Zemelman, H. (2007). Necesidad de Conciencia: Un mundo de construir conocimiento. México: Colegio de México, Escuela Superior de Michocán, Universidad Veracruzana. Editorial Anthropos.

Published

2021-05-15

Issue

Section

Artículo de reflexión

How to Cite

Banguero Camacho, V. . (2021). Ontological dissertations: decolonizing the self by re-signifying and directing our intellectual endeavors with ancestral knowledge. Criterio Libre Jurídico, 18(1), e-7936. https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2021.v18n1.7936