This is an outdated version published on 2023-05-12. Read the most recent version.

Impact of the classroom management strategy on academic quality in the area of communication

Authors

  • César Martín Agurto Castillo Universidad Nacional de Piura
  • Ernestina de Fátima Romero Nuñez Universidad Nacional de Trujillo
  • César Alexander Agurto Romero Universidad Nacional de Piura

DOI:

https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.9814

Keywords:

strategies, classroom management, academic quality, communication

Abstract

The objective of the study is to achieve academic quality in sixth-grade students of Primary School No. 14786 "Fray Martin De Porres" through classroom management strategies. Specific objectives: diagnose academic quality in student communication, develop classroom management strategies and their validation. Hypothesis test: if classroom management strategies based on constructivism, dramatization, and leadership are developed and validated, the academic quality of student communication will improve. We worked with 39 students, used a sample of 35 students, and diagnosed them using mixed methods to confirm the problem. To test the effect in the experimental group, two questionnaires were administered using a Likert scale. It is concluded that classroom management strategies provide pedagogy with the necessary tools to achieve professional quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Clement V. (2009). Investigación Científica. Módulo II. Planeamiento estratégico para instituciones educativas. UNPRG - Escuela de Post Grado - FACHSE. Lambayeque –Perú. Fondo editorial de la FACHSE.

Clemente et al. (1999). La enseñanza de la lectura: enfoque psicolingüístico y sociocultural. Madrid: Pirámide.

Cooper (1998). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Aprendizaje Visor.

Crowder (1985). Psicología de la lectura. Madrid: Alianza.

Cuetos (1996). Psicología de la Lectura: diagnóstico y tratamiento. Madrid: Escuela Española.

Cuevas (1985). Didáctica de la lectura: métodos y diagnóstico. Barcelona: Humanitas.

Defior (1993). "Las dificultades de lectura: papel que juegan las deficiencias de lenguaje". COMUNICACIÓN, LENGUAJE Y EDUCACIÓN, nº 17, págs. 3-13.

Díez (1992). T.C.L. Test de comprensión lectora. Madrid: Departamento de Orientación del ICCE.

Ferreiro y Gómez (1988). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo XXI.

G.F.E.N. (1985). El poder de leer: Técnicas, procedimientos y orientaciones para la enseñanza y aprendizaje de la lectura. Barcelona: Gedisa.

Gárate (1992). Beneficios de la actividad lectora desde la psicología de la comprensión de textos. PEONZA, págs.32-37.

Gárate (1994). La comprensión de cuentos en los niños: un enfoque cognitivo y sociocultural. México: Siglo XXI.

García (1999). Comprensión lectora y memoria operativa: aspectos evolutivos e instruccionales. Barcelona: Paidós.

García Sobrino, J. (1994). Apuntes de Literatura Infantil: cómo educar en la lectura. Madrid: Alfaguara.

Goleman (1996). La inteligencia emocional- Porqué es más importante que el cociente intelectual. Buenos Aires, Argentina: Barcelona Ediciones.

Goleman (2010). La inteligencia emocional en la empresa. Buenos Aires – Argentina: Barcelona Ediciones

Holt (1987). El fracaso de la Escuela. Madrid: Alianza.

Jiménez et al. (1995). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis.

Jiménez y Artiles (1989). Cómo prevenir y corregir las dificultades en el aprendizaje. Madrid: Síntesis.

Jolibert y Gloton (1999). El poder de leer: técnicas, procedimientos y orientaciones para la enseñanza y aprendizaje de la lectura. Barcelona: Gedisa.

Larrosa (1996). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes.

Lazzati y Sanguinetti (2005). Gerencia y Liderazgo. Buenos Aires – Argentina: Macchi Ediciones.

Lebrero (1995). Fundamentación teórica y enseñanza de la lectura y escritura. Madrid: UNED.

Lebrero y Paz. (1997). Libros de iniciación a la lectura y a la escritura (1936-1994). Madrid: UNED.

Lebrero y Paz. (1998). Fundamentación teórica y enseñanza de la lectura y escritura: Aproximación al lenguaje escrito y evaluación de materiales. Madrid: UNED.

López (1997). Desarrollo de la lectura: procesos y factores que intervienen en los primeros momentos de su aprendizaje. Mérida (Badajoz): UNED.

Maldonado et al. (1992). Retraso en lectura: evaluación y tratamiento educativo. Madrid: Universidad Autónoma.

Martínez (1996). Prueba de comprensión lectora. Madrid: TEA.

Matos (2009). Desempeño Docente Guía didáctica para docentes directivos, conferencias, etc. (1era edición). Lima – Perú. El Lector Ediciones.

Published

2023-05-12

Versions

How to Cite

Agurto Castillo, C. M., Romero Nuñez, E. de F., & Agurto Romero, C. A. (2023). Impact of the classroom management strategy on academic quality in the area of communication. Arista Crítica, 3, 36-49. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.9814

Similar Articles

1-10 of 41

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)