The concept of competence from interbehavioral psychology and its implications in education

Authors

  • José Andrés Castillo Hernández Padrón Veracruzano de Investigadores

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.37.8181

Keywords:

Learning, competence, writing, scientific texts

Abstract

It is recognized that under the term "psychology" coexists a plurality of disciplines, each with different paradigms. In addition, "psychology" fulfills two functions that require different criteria, categories, and modes of operation of knowledge. On the one hand, psychology as a scientific discipline and on the other as a profession. There is no knowledge transfer interface linking basic psychology with applied psychology (Ribes, 1987, 2006). The training of psychologists is made difficult by the divergence of criteria regarding their goals, object of study, vocation for knowledge versus application of psychological knowledge. The concept of competence can become an instrument to specify, from each particular psychology and in education in its implications, the psychologist's field of action and the requirements for his or her academic training. In this study, from the perspective of interbehavioral psychology (Ribes and López, 2005, Ribes, 2010), it is assumed that competence constitutes the functional organization of skills to meet a type of criterion, the purpose of this paper is to define the term competence from the perspective of interbehavioral psychology, the methodology for this definition included a conceptual analysis of the concept from the framework of Interbehaviorism proposed by Ribes and López Valadez (1985

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Márquez, Y. & Gómez Fuentes, D. (2014). El concepto de competencia para la exploración y comprensión del mundo natural y social sustentado en la teoría de la conducta. En E. Ortega Rocha., F. Rodríguez Carrillo., M. J. Mejía Carrillo., R. M. López Torres., D. Gutiérrez Rico., & F. V. Montes Ramos (Eds.). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y su importancia en el entorno educativo. (pp. 160-175).

Hammurabi (1792-1750 a.C.). Código de Hammurabi citado en Mulder, M. (2007), Competencia: La esencia y la utilización del concepto en la formación profesional inicial y permanente, Revista Europea de formación profesional. 40, pp. 5-24. Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/40-es.pdf.

Kantor, J. R. (1924-1926). Principles of Psychology (Vol. 1 y 2). Nueva York: Alfred Knopf.

Perrenoud, P. (1999). Construir competencias: todo un programa. Vida Pedagógica, 112. http:/www.libroteca.net/Descargando.asp?tam=207.66&archivo.

Ribes, E. (1981). Reflexiones sobre el concepto de inteligencia y su desarrollo. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 7, pp. 107-116.

Ribes, E. (1986). Historia de la psicología ¿para qué? Revista Mexicana de Análisis de la Conducta (Monográfico) 12, pp. 443-466.

Ribes, E. (1989ª). La inteligencia como comportamiento: un análisis conceptual. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta (Monográfico), 15, pp. 51-67.

Ribes, E. (1989b). Un análisis histórico y conceptual de las teorías del aprendizaje. En R. Bayés & J.L. Pinillos (Coords.), Aprendizaje y Condicionamiento, en Tratado de Psicología General, Vol. 2, pp. 1-26, dirigido por J. Mayor y J.L. Pinillos. Madrid: Alambra Universidad.

Ribes, E. (2002). El problema del aprendizaje: un análisis conceptual e histórico. En E. Ribes (Coord.), Psicología del Aprendizaje (pp. 1-14). México: Manual Moderno.

Ribes, E. (2006). Competencias conductuales: su pertinencia en la formación y práctica profesional del psicólogo. Revista Mexicana de Psicología, 23, pp. 19-26.

Ribes, E. (2007ª). On two functional meaning of “knowing”. En E. Ribes y J. Burgos (Coords.). Knowledge, cognition and Behavior. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Ribes, E. (2010). Teoría de la Conducta 2. Avances y extensiones. México: Trillas.

Ribes, E. (2011). El concepto de competencia: su pertinencia en el desarrollo psicológico y la educación. Bordón, 63 (1), pp. 33-45.

Ribes, E., Moreno, R. & Padilla, A. (1996). Un análisis funcional de la práctica científica: extensiones de un modelo psicológico. Acta Comportamentalia, 4, pp. 203-232.

Ribes. E. & López Valadez, F. (1985). Teoría de la conducta. Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.

Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. http://www.uv.mx/facpsi/proyectoaula/documentos/Lecdtura5.pdf.

Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. Oxford: Basil Blackwell.

Downloads

Published

2021-10-29

Issue

Section

Artículos de reflexión