Texting and reading comprehension in telesecundaria students

Authors

  • José Andrés Castillo Hernández Universidad Americana de Europa

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.36.7474

Keywords:

Reading comprehension, Texting, Information and Communication Technologies

Abstract

What impact has the use of texting language had on reading comprehension? The conclusions obtained allowed to see the impacts: International: this research in the first one in Spanish, the texting language is a sub-language adopted from the writing practices in the social networks in English speech, initially by monetary economy according to the antecedent of the Philip code (Lippmann, 1921), although it is also occupied by the speed and simplicity of the language, unlike the English language that its characteristic is the contraction and use of acronyms in this, the wealth of Spanish needed a study to know if this sub Language affected reading comprehension in users. National: in this area, the study is novel since there is no precedent to know what happens with this sublanguage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camacho Madrigal, O. E. (2013). Ola k ase: escribiendo O k ase, comunicarse en tiempos digitales. http://entretextos.leon.uia.mx/num/15/PDF/ENT15-1.pdf

Gobierno de España. (2018). Ministerio de Educación y Formación Profesional, PISA 2018. [Mensaje publicado en un blog]. https://www.mecd.gob.es/inee/eval uaciones-internacionales/pisa/pisa-2018.html

Guerra García, J., & Guevara Benítez, Y. (2012). Validación de un instrumento para medir comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18 (2) 277-29. Recuperado de http://www.cneip.org/documentos/revista/CN EIP_18_2/277.pdf

Guevara Benítez, Y., & Guerra García, J., & Delgado Sánchez, U., & Flores Rubí, C. (2014). Evaluación de distintos niveles de comprensión lectora en estudiantes mexicanos de psicología. Acta Colombiana de Psicología, 17 (2), 113-121.

Heredia, B. (09 de agosto de 2017). ¿Cómo vamos en la calidad educativa?. El Financiero. http://www.elfinanciero.com.mx/opinion/blanca-heredia/como-vamos-en- calidad-educativa

Lippmann, W. (1921). Public Opinion. United States: Createspace.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2000). Informe sobre la educación en el mundo 2000. Madrid: Autor.

Plester, B., Wood, C., & Joshi, P. (2009). Exploring the relationship between children's knowledge of text message abbreviations and school literacy outcomes. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19972666

Prensky, M. (2001). Nativos e Inmigrantes Digitales. Recuperado de http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyNATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20%28SEK%29.pdf

Ribes Iñesta, E. (2011). El concepto de competencia: su pertinencia en el desarrollo psicológico y la educación. Bordón, 63(1). 35-45.

Thurlow, C. (2003). Generation Txt? The sociolinguistics of young people's text-messaging. https://extra.shu.ac.uk/daol/articles/v1/n1/a3/thurlow2002003-paper.html

Universidad Veracruzana. (2011). Programa educativo, Doctorado en Sistemas y Ambientes Educativos. https://www.uv.mx/veracruz/dsae/

Waldron, S., Kemp, N., Plester, B., & Wood, C. (2015). Texting Behavior and Language Skills in Children and Adults. En Rosend, L. D., Cheever, N. A., & Carrier, L. M. (Eds.). The Wiley Handbook of Psychology, Technology, and Society (pp. 232-249). EE. UU. Wiley- Blackwell.

Wittgenstein, L. (1922). Tractatus logico‐philosophicus. Recuperado de http://www.ub.edu/procol/sites/default/files/Wittgenstein_Tractatus_logico_philosophicus.pdf

Downloads

Published

2021-05-26 — Updated on 2022-06-17

Issue

Section

Artículos de investigación científica y tecnológica