El dominó

Objeto tecnológico didáctico para el aprendizaje nocional de números racionales

Authors

  • Melba Eugenia Martínez Chávez Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4351

Keywords:

dominoes, virtual learning object, technological object

Abstract

This text presents, argues and defines dominoes as a technological didactic object and, as such, as a mediator of rational numbers notional learning in its different forms of representation. This is made through a descriptive analysis based on the categories that misunderlie every technological object (definition external qualities, primary and secondary functions, structure, argumentation as a system and connotation). Besides, the particularities of the relation teacher-student-knowledge is exposed in this context. This work explains the usage of the game with its variants in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángeles Editores (s.f.). Materiales Didác- ticos. Recuperado de http://www. angeleseditores.com/materiales/ domino_numeros_racionales.pdf

Chevallard, Y. (1998). La transposición di- dáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor. D’Amore, B. (2006). Didáctica de la Mate- mática. Bogotá: Editorial Magisterio.

Gutiérrez, R. (2008). Introducción a la Didáctica. México: Editorial Esfinge.

Haeussler, E. Paul, R. J. & Wood, R. (2008). Matemáticas para Administración y Economía. México:

Pearson Prentice-Hall. Hernández, E. (2000). Saber-Hacer tecnológico. Educación Tecnológica. México: McGraw-Hill.

López, G. (2001). Habilidades matemáticas en la educación básica y normal. Algunas ideas para su desarrollo. México: Grupo Editorial Iberoamericana.

Piaget, J. & Inhelder, B. (1993) Psicología del niño. Madrid: Ed Morata. Qué es la tecnología (s.f.) recuperado de http://www.quees. info/que-es-la- tecnologia.html

Real Academia Española (2001) Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Martínez Chávez, M. E. (2016). El dominó: Objeto tecnológico didáctico para el aprendizaje nocional de números racionales. REVISTA Reflexiones , 6, 81-88. https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4351