Las dimensiones de una caja de jugo, una oportunidad para vivir una experiencia con la geometría
DOI:
https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4350Keywords:
area, volume, mathematics, dimensionsAbstract
Dimensions of a juice box, an opportunity to !ive an experience with geometry is the product of implementing a didactic sequence that included a series of activities designed for ninth grade students from the Chuniza School, in Usme, Bogotá, Colombia. This project arises as a response to cognitive and procedural needs related with the mathematical contents for this grade. Through an observation process, it is evident that a juice box has a structure that allows deepening some geometry concepts like area and volume of a body. An object and an everyday situation are the perfect excuse to apprehend meaningfully some basic concepts of geometry.Downloads
Download data is not yet available.
References
Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Material de aprendizaje. (2015). Disponible en http://www.ma- terialdeaprendizaje.com/construir-un-prisma-pentagonal/ Ministerio de Educación. (1998). Estándares básicos de competen- cias en matemáticas. Disponible en http://www.minedu- cacion.gov.co/1621/articles- 85458_archivo_pdf1.pdf.
Moreira, M. A. (1996). Aprendizaje signiftcativo: Fundamentación teórica y estrategias facilitadoras. Porto Alegre: Universidade Federal do Río Grande do Sul.
Novak, J. D. y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Paidós.
Wiske, M. S. (Comp.). (2003). La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Barcelona: Paidós.
Material de aprendizaje. (2015). Disponible en http://www.ma- terialdeaprendizaje.com/construir-un-prisma-pentagonal/ Ministerio de Educación. (1998). Estándares básicos de competen- cias en matemáticas. Disponible en http://www.minedu- cacion.gov.co/1621/articles- 85458_archivo_pdf1.pdf.
Moreira, M. A. (1996). Aprendizaje signiftcativo: Fundamentación teórica y estrategias facilitadoras. Porto Alegre: Universidade Federal do Río Grande do Sul.
Novak, J. D. y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Paidós.
Wiske, M. S. (Comp.). (2003). La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
2016-12-01
Issue
Section
Artículos
How to Cite
López Reyes, O. M. (2016). Las dimensiones de una caja de jugo, una oportunidad para vivir una experiencia con la geometría. REVISTA Reflexiones , 6, 75-80. https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4350