Las representaciones gráficas del conocimiento como técnicas de aprendizaje acelerado sugestivo en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera
DOI:
https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4349Keywords:
Graphic Representations of Knowledge, Basic English, Relevant cognitive chargeAbstract
The Graphic Representations of Knowledge (GRK) are visual schemes used to organize and understand information. Among the most common are mental maps, mentefacts and Venn diagrams. In this experience, a group of fourth grade English students was taken and GRK were used with positive results. Students associated images with concepts and were more efficient when establishing conceptual connections. The relevant cognitive charge was also argumented.Downloads
Download data is not yet available.
References
Andrade Lotero, A. (2012). Teoría de la carga cognitiva, dise- ño multimedia y aprendizaje: un estado del arte. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 72-95.
Buzan, A. (2013). Cómo crear mapas mentales: utiliza al máximo la capacidad de tu mente. Madrid: Ediciones Urano.
Campos Arenas, A. (2005). Mapas Mentales, Mapas Conceptuales y otras formas de representar el conocimiento. Bogotá D.C: Cooperativa Editorial Magisterio.
García, J. L. (2002). Creatividad. La ingeniería del pensamiento. México, D.F.: Trillas.
Novak, J. (2010). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Mapas as Facilitative Tools in Schools and Corpo- rations. New York: Routledge.
Paymal, N. (2008). Pedagogia 3000/ Peda- gogy 3000: Cuía Practica para Docentes, Padres y uno mismo. Córdoba: Editorial Brujas. Perales López, J. C., & Romero Barriga,
J. F. (2005). Procesamiento conjunto de lenguaje e imágenes en contextos didácticos: Revista Anales de Psicología, XXI(1), 129-146.
Buzan, A. (2013). Cómo crear mapas mentales: utiliza al máximo la capacidad de tu mente. Madrid: Ediciones Urano.
Campos Arenas, A. (2005). Mapas Mentales, Mapas Conceptuales y otras formas de representar el conocimiento. Bogotá D.C: Cooperativa Editorial Magisterio.
García, J. L. (2002). Creatividad. La ingeniería del pensamiento. México, D.F.: Trillas.
Novak, J. (2010). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Mapas as Facilitative Tools in Schools and Corpo- rations. New York: Routledge.
Paymal, N. (2008). Pedagogia 3000/ Peda- gogy 3000: Cuía Practica para Docentes, Padres y uno mismo. Córdoba: Editorial Brujas. Perales López, J. C., & Romero Barriga,
J. F. (2005). Procesamiento conjunto de lenguaje e imágenes en contextos didácticos: Revista Anales de Psicología, XXI(1), 129-146.
Downloads
Published
2016-12-01
Issue
Section
Artículos
How to Cite
Buitrago Ropero, M. E., & Herrera Ramírez, G. P. (2016). Las representaciones gráficas del conocimiento como técnicas de aprendizaje acelerado sugestivo en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. REVISTA Reflexiones , 6, 67-73. https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4349