Principios pedagógicos para una evaluación personalizada

Authors

  • Luis Eduardo Ospina Lozano Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4344

Keywords:

personalización, evaluación, docencia

Abstract

The article is a reflection on educational assessment and personalizing terms, describing each of the principles in general and logically, it denoting clarity and consistency without exhausting the subject. These principles are grouped into: participation, inclusiveness, continuity, systematic, research, education, and the readability criteriality. For its development, reflection takes into account the theoretical underpinnings of the personalized education, and in turn points, which may have immediate applicability to all points raised in the school environment without any mitigation. Ultimately, the relevance of evaluation as guiding the educational process and facilitating relevant changes within the same sample.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahumada, P. (1983). Principios y procedimientos de evaluación educacional. Valparaíso, Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Bravo, S. (1997). Pedagogía Problémica. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Casanova, A. (2008). Evaluación, calidad y equidad, claves del sistema educativo. Magisterio, 35, 38-41.

García, H. (1986). Educación Personalizada. Madrid: Rialp. García, H. (1988). La Práctica de la Educación Personalizada. Madrid: Rialp.

García, H. (1987). Organización y Gobierno de Centros Educativos. Madrid: Rialp.

González, R. (2004). Personalización. Ma- drid: Prentice Hall.

Hernández, R. (2007). La evaluación cualitativa: una práctica compleja. Educación y educadores, 10 (2), 215-223. Iafrancesco, G. (2008). La evaluación integral de los aprendizajes desde la perspectiva d una escuela transfor- madora. Magisterio, 35, 42-47.

Moreno, V. (2005). El hombre como persona. Madrid. Caparrós.

Páez, D. (2013). De la teoría a la prácti- ca de la evaluación, una propuesta del enfoque para el desarrollo de competencias. Reflexiones, 4, 59-72.

Pérez, J. (1989). Fundamentos. En: Diag- nóstico, Evaluación y Toma de Decisiones (p.17-72). Madrid: Rialp.

Poggi, M. (2008). Reflexiones sobre los propósitos y usos de la evaluación educativa. Magisterio, 35, 32-36.

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Ospina Lozano, L. E. (2016). Principios pedagógicos para una evaluación personalizada. REVISTA Reflexiones , 6, 17-27. https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4344