Technology in Finance and Accounting Systems: Object, method and Pedagogy

Authors

  • Enrique Omar Trujillo Peralta

DOI:

https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24210

Keywords:

Finance, accounting, object, method, pedagogy

Abstract

This article aims to address two problems, one conceptual discipline and the other a pedagogical. Are the following: What is the object and method of Technology in Finance and Accounting Systems?, and what obstacles need to be overcome in pedagogical processes of teaching and learning for the design of the preliminary investigation? The two questions will be analyzed alternately and not sequentially, due to the issues presented from a principle the problem of object and method of discipline. At the end is obtained as a conclusion the following strategic: the pedagogical orientation of the first course of formative research and Business Technology Program in Finance and Accounting Systems helps overcome the approach of “Training for Technical” if its purpose is oriented to design the blueprint for developing basic concepts of this discipline and mobilize minimum principles of Technology didactics (psychology, informatics, and others in a teaching environment reflective and self-evaluation).

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Alcaldía Mayor de Bogotá, D.E. (2012). Gestión Financiera, el Proceso Contable.
Página 2. http://idpc.gov.co/descargas/nosotros/mapa-de-procesos/GF-P02%20
CONTABILIDAD.pdf Ver también Régimen de Contabilidad Pública. Actualizado a
31 de diciembre de 2012 # 110 Universalidad.
2. Arias, Claudia. (s.f.). Tendencias Actuales de la Contabilidad: Algunas Experiencias
del Banco de la República. Consultado el 25 de Agosto de 2014 en: http://www.
cemla.org/old/pdf/acp/acp_8_Colombia-esp.pdf
3. Confederación Empresarial Vasca - Confebask (s.f.). Plan Bolonia.
Cultura Emprendedora. Evalúa tu capacidad Emprendedora.
http://formacion.confebask.es/Corporativa/Default.
aspx?Xqp5O3l6Vf08cDQflW62346789bekw90785678d90785678d
4. El Espectador. (2 de octubre 2013). Medición de la población pobre. Consultado el
25 de agosto de 2014 en: http://www.elespectador.com/noticias/economia/colombiatiene-146-millones-de-pobres-y-45-millones-ind-articulo-450022
5. Heidegger, Martín. (1988). Identidad y diferencia. Anthropos. Editorial del hombre.
Barcelona España. Citado por Sergio Ordóñez. ¿Contribución de la Investigación
Contable a la Formación del Contador Público en Colombia? http://administracion.
Trujillo-Peralta E.O.
180 Universidad Libre - Cali
univalle.edu.co/Comunidad/Memorias/evento1/archivos/Contribucion%20
de%20la%20investigacion%20contable%20a%20la%20formacion%20del%20
contador%20publico%20en%20Colombia.pdf
6. ICFES. (2013a) Módulo de Información y Control Contable SABER PRO 2013
– 2, Consultado el 20 de agosto de 2014, en http://www.utadeo.edu.co/files/
collections/documents/field_attached_file/informacion_y_control_contable1_2_2.
pdf?width=740&height=780&inline=true
7. ICFES. (2013b) Módulo de Gestión financiera SABER PRO 2013 – 2, Consultado el
20 de agosto de 2014, en: http://www.icfes.gov.co/index.php/docman/estudiantesy-padres-de-familia/saber-pro-estudiantes-y-padres/estructura-general-del-examen/
modulos-saber-pro-2013-2/modulos-segunda-sesion-competencias-especificas/714-
gestion-financiera-2013-2/file?force-download=1.
8. Nietzsche, F.. (1973). El Crepúsculo de los ídolos. Alianza Editorial.
9. Portafolio. (21 de marzo 2014). La pobreza en Colombia se redujo en el 2013.
Consultado el 25 de agosto de 2014, en: http://www.portafolio.co/economia/
finanzas/pobreza-colombia-redujo-2013-60704
10. Ronderos, M. T. (13 de marzo 2010). ¿Por qué Colombia no sale del club de los
pobres?. Semana. Consultado 26 de agosto de 2014 en:
http://www.semana.com/nacion/articulo/por-que-colombia-no-sale-del-clubpobres/114313-3

11. Rueda Delgado, G. (2010). El papel de la contabilidad ante la actual realidad
económica, social y política del país. Más allá de la convergencia de prácticas
mundiales. Revista Cuadernos de Contabilidad (11) 28, 151 -153. Consultado el 25
de agosto de 2015 en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/
view/3202
12. SENA. (s.f). En el SENA tenemos gestión contable: El presupuesto es sagrado en
el SENA. Consultado en: http://www.sena.edu.co/transparencia/gestion-contable/
Paginas/Gestion-Contable.aspx
13. SENA. (2006) Estructura Curricular Contabilidad y Finanzas. Regional
Distrito Capital, Centro de Servicios Financieros, Bogotá, D.C. – Marzo de
2006. Consultado el 12 de septiembre de 2014 en: csf70842.wikispaces.
com/.../Estructura+CurricularTECNOLOGO+EN+C Existen otras fuentes
con diseño diferente y menor número de normas. http://es.slideshare.net/
BrayanBurgosGuarn/tecnologa-en-contabilidad-y-finanzas https://docs.google.com/
file/d/0Bwuf6aszB0fMYWhrN0ktNTlISGs/edit?pli=1
14. SENA. (1999) Caracterización Ocupacional del Sector de Servicios Financieros:
Resumen Ejecutivo. Consultado el 25 de agosto de 2014 en: http://observatorio.sena.
edu.co/mesas/01/SERVICIOS%20FINANCIEROS.pdf
15. Vélez, L.G. (10 marzo de 2013). Impacto profundo. Dinero. Consultado el 26 de
agosto de 2014 en: http://www.dinero.com/edicion-impresa/negocios/articulo/elimpacto-traera-niif/185321
16. Watts y Zimmerman. (1986) “Positive Accounting Theory”, Prentice DATOS
INCOMPLETOS-Hall International. London. Citado por JOSÉ Joaquín Ortíz Bojacá.
Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión.http://www.
scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-68052009000100012&script=sci_arttext

Downloads

Published

2015-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Technology in Finance and Accounting Systems: Object, method and Pedagogy. (2015). LIBRE EMPRESA, 12(2), 163-180. https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24210