Study of the main competitive sectors of Valle del Cauca in relation to international trade

Authors

  • Carlos Alberto Duque Gallego
  • Weiner Alexis Narváez Moreno

DOI:

https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24208

Keywords:

Competitiveness, internationalization, foreign trade

Abstract

A sectoral analysis of the Valle del Cauca from international trade due to the need for studies to make further exploration of indicators of foreign trade in the regional and sectoral level, serving as the basis for generating export strategies presented; applying the indicators in relation to intra-regional export basket to the Valle del Cauca, selected by the participation of sectors in total exports of dynamic commercial department position, dynamism and international, allowing to make a holistic analysis of the behavior and outlook each sector internationally. We conclude that the Valle del Cauca department is competitive in relation to the sectors of sugar and confectionery, paper and pasteboard manufacturing pasta machines-equipment and electrical equipment on the international level, these sectors have a high export performance and participation also manages to consolidate the destinies of Venezuela, Ecuador, Chile and Peru, as partners of the department.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Alonso J. A. y Donoso V. (1994). La competitividad de la empresa exportadora española.
ICEX. Madrid.
2. Cerón, JC., Cerón, H., & Cerón, C. (2014). Impacto del sector azucarero en el empleo
en el Valle del Cauca. Un análisis a partir de informes de RSE basados en el modelo
GRI. Magazín Empresarial, 10(24), 45-53
3. Gobernación del Valle del Cauca. (2013). Producto Interno Bruto e Industria Manufacturera
del Valle del Cauca año 2011. Departamento Administrativo de Planeación,
Santiago de Cali.
4. Ley 7 de 1991 (1991). Diario Oficial. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional
5. Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2006). Decreto 4589 de 2006 Diario
Oficial. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.
6. Monreal J. P. (2009), Análisis del comportamiento exportador de la empresa española
desde el enfoque de los recursos y las capacidades. Tesis doctoral Universidad de
Murcia. Disponible en http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/ 10803/11003/
MonrealPerez.pdf
7. Piñeiro, M. & Jaffé, W. & Muller, G. (1993). Innovation, competitiveness and agro industrial
development. Presented at the meeting of integrating competitiveness sustainability
and social development. Paris.
8. Sistema Estadistico de Comercio Exterior (Colombia) - Siex. http://websiex.dian.
gov.co/
9. Suárez, Sonia, Arístides Olivares e Inmaculada Galván (2002). La expansión de los
mercados de exportación y el tamaño empresarial: el caso de las empresas exportadoras
canarias”. Información Comercial Española. No. 802.
10. Thompson, A. and Strickland, A. (1999).Strategic management. Mc Graw Hill.
11. Velásquez V., F. (2004). La estrategia, la estructura y las formas de asociación: fuentes
de ventaja competitiva para las Pymes colombianas. Estudios Gerenciales.
12. Villarreal, L.O (2005). La internacionalización de la empresa y la empresa multinacional:
una revisión conceptual contemporánea”. Cuadernos de Gestión. No. 2 Vol. 5

Downloads

Published

2015-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Study of the main competitive sectors of Valle del Cauca in relation to international trade. (2015). LIBRE EMPRESA, 12(2), 121-140. https://doi.org/10.18041/libemp.2015.v12n2.24208