The seniority of MSMES and their impact on CSR practices by using confirmatory factor analysis
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2020v17n1.7118Keywords:
Corporate Social Responsibility, ethics, entrepreneurshipAbstract
This study examines Corporate Social Responsibility (CSR) practices taking into consideration the seniority of MSMEs by using factor structure, reliability, convergent and discriminant validity as well as factor invariance. The information was acquired from 384 microenterprises in different business lines within the southern part of the State of Quintana Roo. An average age of 1.65 was found as well as a standard deviation of SD = 0.477. The obtained results confirmed the existence of a unidimensional structure of the scale (CFI = 0.970) as well as the factorial invariance of the seniority of microenterprises. Correct values of convergent and discriminant validity of CSR practices were obtained which include the following dimensions: suppliers, ethics, employees and environment. The aim of this research is to analyze the existence of significant relationships among the ethical dimension and other dimensions of CSR as well as the impact of microenterprises’ seniority on the dimensions. In order to achieve this objective five hypotheses were raised of which four were fulfilled.
Downloads
References
Alvarado, A & Walesska, (2008). Dimensionalidad de la responsabilidad social empresarial percibida y sus efectos sobre la imagen y la reputación: una aproximación desde el modelo de Carroll. Estudios gerenciales, 4 (108), 37-59.
Bisquerra, R. (1989). Introducción conceptual al análisis multivariable. Un enfoque informático con los paquetes SPSS-X, BMDP, LISRELy SPAD. Barcelona: PPU.
Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. Nueva York: Wiley.
Brown, T. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: The Guilford Press.
Byrne, B. (2009). Structural equation modelling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (2nd ed). New York: Routledge/Taylor And Francis.
Byrne, B. (2010). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. 2nd. Ed. New York: Taylor & Francis Group.
Byrne, B., Shavelson, R., & Muthén, B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: The issue of partial measurement invariance. Psychological. Bulletin, 105(3), 456-466. Disponible en https://doi.org/10.1037/0033-2909.105.3.456.
Byrne, B. (2008).Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: a walk through the process. Psicothema, 20(4), 872–882.
Carroll, A. B., (1999). Corporate Social Responsibility: evolution of definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
Chen, F. F., Sousa, K. H., & West, S. G. (2005). Teacher’s corner: Testing measurement invariance of second-order factor models. Structural Equation Modeling, 12(3), 471–492.
Cheung, G. W. y Rensvold, R. B. (2002). Evaluating Goodness-of-Fit Indexes for Testing Measurement Invariance. Structural Equation Modeling, (9), 233–255.
Chion, S. & Vincent, Ch. (2016). Analítica de datos para la modelación estructural. Perú: Pearson.
Correa, J., (2007). Evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Revista semestre económico, 10(20), 89-95.
De la Cuesta, M. y Valor, C., (2003). Responsabilidad Social de la Empresa. Concepto, medición y desarrollo en España. Boletín económico del ICE, (2755), 7-9.
Dopico, A, Rodríguez, R. & González, E., 2014). Valoración de la RSC por el consumidor y medición de su efecto sobre las compras. Revista de Administración de Empresas, 54 (1), 39- 52.
Escobedo, P., Hernández, G., Estebané. O., & Martínez, M. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & trabajo, 18(55), 16-22.
Fernández de la Fuente, S. (2012). Análisis factorial. Universidad Autónoma de Madrid , Ciencias económicas y empresariales, Madrid.
Gaskin, J.; Lim. J. Model Fit Measures, AMOS Plugin. (2016). https://drive.google.com/drive/folders/0B3T1TGdHG9aEbFg1eEpqOWtrR3c Accessed 26 November 2018.
Gaskin, J. (2016). Stat Wiki. Recuperado el 2018, de Stat Wiki: http://statwiki.kolobkreations.com/index.php?title=Main_Page
Hair, J., Anderson, R., Tatham, & Black, W., (1999). Análisis Multivariante 5ª. Ed. México: Prentice Hill.
Harrington, D. (2009). Confirmatory Factor Analysis. New York:Oxford University Press.
Ho, R. (2014). Handbook of Univariate and Multivariate Data Analysis with IBS SPSS. E.U.: CRC Press
Instituto Nacional de Estadística y Geografía, 2015. Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. México, INEGI.
Levy Mangin, J. y Varela Mallou, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. España: Netbiblo.
Malhotra N. & Dash S. (2011). La investigación de mercados y una orientación aplicada. Londres: Pearson Publishing.
Milfont, T. L. & Fischer, R. (2010). Testing measurement invariance across groups: Applications in cross-cultural research. International Journal of Psychological Research, (3), 112-131.
Porto, N. y J. Castromán (2006, septiembre-diciembre), “Responsabilidad social: un análisis de la situación actual en México y España”, Contaduría y Administración, Núm. 220, pp. 67-87.
Poza, E. J. (2011). Empresas Familiares (3 ed.). México, D.F.: Cengage Learning.
Rodríguez, M. N., & Ruiz, M. Á. (2008). Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica, 29(2), 205-227.
Sarmiento, S., (2011). La Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas: Revista, Dimens Empres, 9 (2), pp. 6-15.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner's guide to structural equation modeling (3rd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
Unión Europea. (2001). Libro Verde: fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas,
[www.europea.eu.int/comm/off/Green/Index-es-htm].
Vives, A., Corral, A., & Isusi, I. (2005). Responsabilidad social de la empresa en las PYME de Latinoamérica. Departamento de Desarrollo Sostenible, División de Micro, Pequeña y Mediana Empresa, Banco Interamericano de Desarrollo. Washington DC. Weiss, W. J. (2006). Ética en los negocios. Editorial Thomson. 4ed
Zapata, A. & Sarache, W., (2013). Calidad y responsabilidad social empresarial: un modelo de causalidad. Revista Dyna, 80 (177), pp. 31-39.
Zeballos Vallejos, E. G. (2003). Micro, pequeñas y medianas empresas en América Latina. Revista de la Cepal. 79, p. 53-70. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/10874