Generación y transferencia de conocimiento en pymes del sector cárnico en Cali – Colombia

Authors

  • Mariano Valencia Rodríguez Universidad Libre

Keywords:

Model, knowledge generation and transfer, management indicator

Abstract

The article stems from research: “Model Generation and Transfer of Knowledge for processes and Human Resource Management Directorate (GTCD) in pymes in the meat sector of the city of Cali” and focuses on the results of the generation and transfer of Knowledgein three companies in the meat sector in the city of Cali, Colombia, enabling them to achieve significant levels of development and competitiveness. Also, the study describes the theoretical basis of the knowledge management approach, the generation and transfer of knowledge and the types of models for knowledge management. As a methodology, using the model of knowledge generation and transfer for the processes of management and human resources management (GTCD), with its steps, components, activities, procedures, methods, techniques and management tools. The practical results are shown by indicators of organizational culture management, training and competitiveness. It can be concluded that the actions and procedures developed reflect the increased labor productivity, the use of working time and reducing labor fluctuations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Aceves R., Víctor D. (2004) Dirección Estratégica. Segunda Edición. Editorial: McGraw Hill Interamericana Editores S.A. México.

2. Ariza M., José A.; Morales G., Alfonso C. & Morales F., Emilio. Dirección y administración integrada de personas: fundamentos, procesos y técnicas en práctica. Segunda edición. Editorial McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. Madrid, España, 2004

3. Beazley, Hamilton; Boenisch, Jeremiah & Harden, David (2003) La continuidad del conocimiento en las empresas. Grupo Editorial Norma. Bogotá.

4. Benavides P., Javier. Administración. (2004) Segunda edición. Editorial: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. México.

5. Bonache, Jaime y Cabrera, Ángel. (2006) Dirección de personas: evidencias y perspectivas para el siglo XXI. Segunda edición. Madrid: Editorial Pearson educación S.A. España.

6. Bueno Campos, Eduar: Gestión del conocimiento, aprendizaje y capital intelectual. (1999) Madrid: Boletín del Club Intelect, No. 1, enero, pp. 2-3.

7. Certo, Samuel C. y Peter, J. Paul: Dirección Estratégica. (1998) España: McGraw-Hill/ Interamericana de España, S.A.U./Irwin.

8. Cuesta Santos, Armando. (2008) Tecnología de Gestión de Recursos Humanos y del Conocimiento. Editorial Artes Gráficas del Valle Ltda., Ciudad de Cali-Colombia.

9. Cummings, J. N.: Work groups, structural diversity, and knowledge sharing in a global organization. Management Science. Vol. 50, No. 3, pp. 352-364, 2004.

10. Davenport, T. H. y Prusak, L. (2001) Conocimiento en acción. Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Primera edición. Editorial Prentice Hall. Buenos Aires.

11. Davenport, T. H.; Jarvenpaa, S. L. y Brees, M. C.: Improving knowledge work processes. Sloan Management Review. Summer, pp. 53-65, 1996.

12. David, Freud R. (1997) Conceptos de Administración Estratégica. México: Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, S.A.

13. David, Freud R. (1994) La Gerencia Estratégica. Fondo editorial Legis, Ciudad de Santafé de Bogotá – Colombia.

14. Dessler, Gary. (2001) Administración de Personal. Octava edición. Editorial: Prentice- Hall, México.

15. Dolan, Simon L.; Valle C., Ramón; Jackson, Susan E. & Schuler, Randall S. (2007) La Gestión de los Recursos Humanos: Como atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación. 3ra edición, Madrid: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. España.

16. Durán, M. del Mar (2004) Auditoria general d’ una empresa d’ alta tecnología com a procediment inicial en la implementació d’una estrategia de formació continuada: la gestió del coneixement. Tesis doctoral. En línea disponible en: http://www.tdcat.cbuc.es/ TDX-0203103-184602/index.html. Acceso: febrero 25 de 2007

17. Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales (DIAN) (2009) Estatuto tributario colombiano.

18. Fernández López, Javier (2005) Gestión por competencias: un modelo estratégico para la dirección de Recursos Humanos. España: Prentice Hall, ciudad de Madrid.

19. Fiddler, L (2000) Facilitators and Impediments to the Internal Transfer of Team-EmboidedCompetentes in Firms Operating in Dynamic Environments. Tesis Doctoral, Boston University.

20. France, Antonio. (2006) Estrategia y planes para la empresa: con el cuadro de mando integral. Primera edición. Editorial Prentice Hall. México.

21. Gálvez, Bibiana y Vives, Álvaro. (2007). “Ejecución del plan estratégico de comunicaciones: de la planeación a la acción con éxito”. En Plan estratégico como herramienta gerencial. Centro de Investigaciones de la Comunicación Corporativa Organizacional CICCO (pp. 91-131). Bogotá, D.C: Ecoe ediciones Ltda.

22. Gestión humana.com (2003). ROI/Formación de Talentos: Capacitación, factor estratégico de su gestión. Disponible en: http://www.gestion humana.com/gh4/bancoconocimiento/c/ capacitacionfactorestrategicod. Acceso: 31 de marzo de 2009

23. Giegold, William C. (1982) Administración por Objetivos: Guía práctica enfocada al éxito. Segunda edición. Editorial: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. México.

24. Gottschalk, Petter: (2002) “Gestión del conocimiento en las empresas de servicios profesionales: estudio de la utilidad de las TI en los bufetes de abogados”. En Sistemas de Gestión del Conocimiento. Barnes, Stuart (Ed.). (pp. 97-110). España: Thomson Editores, Madrid.

25. Granada Aguirre, Luis Felipe (2006) Producción más limpia. Cali, Colombia: Editorial Universidad Libre. Cali.

26. Grant, R., M. (1996) Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones. España: Editorial Cívitas, Madrid.

27. Guízar, M. Rafael. (1998) Desarrollo Organizacional: principios y aplicaciones. Segunda Edición. Editorial: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A., México.

28. Gupta, A. K. y Govindarajan, V. (2000) “Knowledge flows within multinational corporations”. Strategic Management Journal. Vol. 21, pp. 473 – 496.

29. Hellriegel, Don; Jackson, Susan E. y Slocum Jr., John W. (2009) Administración: Un enfoque basado en competencias. México: Gengage Learning Editores S.A.

30. Hill, Charles W. y Jones, Gareth (1997) Administración estratégica. Un enfoque integrado. Colombia: Editorial McGraw-Hill Interamericana, S.A.

31. Ibarra V., David (2006) Los primeros pasos al mundo empresarial: Una guía para emprendedores. Primera edición. Editorial Limusa S.A. Grupo Noriega Editores. México.

32. Kinnear, Tomas C. y Taylor, James R. (2000) Investigación de mercados. Quinta edición. Editorial: McGraw-Hill, Inc. Bogotá.

33. Kotler, Philip y Armstrong. (1998) Fundamentos de mercadotecnia. Cuarta Edición. Editorial Prentice-Hall Hispanoamericana, S.A. México.

34. Krieger Mario (2001) Sociología de las Organizaciones: Una introducción al comportamiento organizacional. Editorial Pearson Education S.A. Buenos Aires.

35. Lapré, M. A. y Van Wassenhove, L. N. (2001) “Creating and transfering knowledge for productivity improvement in factories”. Management Science. Vol. 47, No. 10, pp. 1311-1325.

36. Llano Aristizábal, Sergio. (2007) “Dimensión estratégica en la comunicación organizacional de las tecnologías de información y comunicación y los nuevos medios”. En Plan estratégico como herramienta gerencial. Centro de Investigaciones de la Comunicación Corporativa Organizacional CICCO” (pp. 195-225). Bogotá: Ecoe Ediciones Ltda.

37. Marsal, M. y Molina, J. L. (2002) La gestión del conocimiento en las organizaciones. Colección de Negocios, Empresa y Economía. Libros en red.

38. Nekar, A. (2003) “Old is gold? The value of temporal exploration in the creation of new knowledge”. Management Science. Vol. 49, No. 2, pp. 211-229.

39. Nonaka, Ikujiro y Takeuchi, Hirotama (1999) La Organización Creadora de Conocimiento. México: Oxford University Press.

40. O’Dell, C. y Grayson, C. J.(1998) “If only we knew what we know: Identification and transfer of internal best practices”. California Management Review. Vol. 40, No. 3, pp.154-170 California.

41. Ogalla S., Francisco (2005) Sistema de Gestión: Una guía práctica. España: Editorial Díaz de Santos.

42. PUC. (2009) Plan único de cuentas. Editorial Legis S.A., Colombia.

43. Rodríguez Gómez, David (2006) “Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica”. Revista Educar, departamento de Pedagogía Aplicada. Universidad Autónoma de Barcelona. No. 37, pp. 25-39, Ciudad de Barcelona.

44. Rodríguez M., Darío. (2005b) Diagnóstico Organizacional. Sexta edición. Editorial: Alfaomega Grupo Editor. México.

45. Rodríguez O., Héctor Augusto (2005a) Transferencia de conocimiento en las relaciones inter-organizacionales de Marketing. Editorial Universidad del Valle: Artes Gráficas del Valle Editores-Impresores Ltda., Ciudad de Cali – Colombia.

46. Rodríguez V., Joaquín (2006) Cómo aplicar la planeación a la pequeña y mediana empresa. Primera edición. Editorial Thomson. México

47. Ruggles, R. (1998) “The state of the notion: Knowledge management in practice”. California Management review. Vol. 40, no. 3, pp. 80-89. California.

48. Sallis, E. y Jones, G. (2002) Knowledge Management in Education: enchancing learning and education. Kogan Page Limited. Londres.

49. Schalk Quintanar, Ana Elena (2005) “Modelo de enseñanza-aprendizaje para adultos en la era del conocimiento. Diseño y estructura del modelo”. Revista de Investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas. UNMSM, Vol. 8 No. 16, pp. 63-87. Lima.

50. Soo, C.; Devinney, T.; Midgley, D. y Deering, A. (2002) “Knowledge Management: Philosophy, Process and Pitfalls”. California Management Review. Summer Vol. 44, No.4, pp. 129-150. California.

51. Szulanski, G. (1996) “Knowledge and the firm”. Strategic Management Journal. Vol. 17 (Winter Special Issue), pp. 5 – 9.

52. Tena, R. de. (2004) “Modelo de GC desde una visión humanista”. En Conocimiento y gestión. D. Gallego y C. Ongallo. Pearson Educación, Madrid.

53. Thompson, Jr Arthur A. y Strickland, III A. J. (2001) Administración Estratégica: Conceptos y casos. Undécima edición. Editorial: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. México.

54. Tiwana, A. (2002) The knowledge management toolkit: orchestrating IT, strategy, and knowledges platforms. Upper Sadder River, N. J.: Prentice Hall. Treball_Recerca_L_Zapata. pdf. Acceso: Febrero 25 de 2007

55. Tsai, W. (2001) “Knowledge transfer in intraorganizational networks: effects of network position and absoptive capacity on business unit innovation and performance”. Academy of Management Journal. Vol. 44, No. 5, pp. 996-1004.

56. Valencia R., Marino (2007) La Relación entre el Capital Humano (Activo Intangible) y la Capacidad Competitiva Empresarial. Tesis de Magíster en Ciencias de la Organización. Universidad del Valle. Cali.

57. Von Krogh, G.; Nonaka, I. y Aben, M. (2001) “Making the most of your company’s knowledge: a strategic framework”. Long Rang Planning. Vol. 34, pp. 421-439.

58. Werther, William B. (Jr.) y Davis, Keith. (2000) Administración de Personal y Recursos Humanos. Quinta edición. Editorial McGraw Hill Interamericana. México.

59. Zágarra, C. y García-Falcón, J. M. (2003) “Factors favoring knowledge management in work teams”. Journal of Knowledge Management.Vol. 7, No.2, pp. 81-93.

60. Zander, U. y Kogut B. (1995) “Knowledge and the speed of transfer and imitation of organizacional capabilities: An empirical test”.Organization Science. Vol. 6, No. 1, pp. 76-92.

61. Zapata Cantú, Laura Esther (2004) Los determinantes de la generación y la transferencia del conocimiento en pequeñas y medianas empresas del sector de las tecnologías de la información de Barcelona. Bellaterra – Cerdanyola del Vallès. Tesis de doctorado Creación, Estrategia y Gestión de Empresas. Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en: http://selene.uab.es/dep-economia empresa/tercer_cicle/doctorats/documents/

Downloads

Published

2010-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Generación y transferencia de conocimiento en pymes del sector cárnico en Cali – Colombia. (2010). LIBRE EMPRESA, 7(1), 35-52. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/3148