Possibilities for the regional development from the potentialities of the commercial sector

Authors

  • Yolanda González Castro Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Omaira Manzano Durán Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Édgar Ramón Mantilla Rico Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2014v11n2.3030

Keywords:

Competitiveness, regional development, endogenous development, regional potentialities, productivity, social responsibility

Abstract

With the purpose of finding development strategies for the regions, from the strengths and competitive advantages that exists in the economic sector of the town of Pamplona and join efforts between the university, the community and the productive sector, it is necessary to diagnose the region and the study sector. In this regard the investigation group ‘GRINDES’ and the seedbed ‘EMPRENDEDORES’ of the Open and Distance National University (UNAD) made an investigation with no experimental research with descriptive cross-sectional qualitative approach to determine if it exists potentialities in the commercial sector of the town of Pamplona and establish strategies that involves the sector with the development of the region in social, productive and competitive aspects. The results shows potentialities in the commercial sector of the town of Pamplona in the following aspects: In the social area are met with the necessary strengths to implement an enterprise responsibility plan in partnership with other institutions. In the productive and competitive area it is necessary to capacitate the businessman in punctual topics such as marketing, technologies for the innovation and finances, as well as create an entrepreneur culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Castellanos, O., Ramírez, D., Fúquene, A., Quintero, R y Fonseca, S. (2013). Competitividad: apropiación y mecanismos para su fortalecimiento. Bogotá: Universidad Nacional.

2. Castillo, M. E., Madriz Rodríguez, M. A., Márquez Gómez, M. Y., y Niño Molero, L. V. (2007). Detección de las potencialidades municipales. Una vía para generar desarrollo local. Provincia, (18), 115-135.

3. CEPAL (2011). Políticas para la innovación en las pequeñas y medianas empresas de América Latina. Recuperado de: http://www10.iadb.org/intal/intalcdi/PE/2011/08590.pdf.

4. Comisión Mundial sobre la Dimensión Social (2004). Por una globalización justa: crear oportunidades para todos. Suiza: OIT.

5. Dini, H. (2010). Competitividad, redes de empresas y cooperación empresarial. Chile. CEPAL.

6. Hernández, R., Fernández C., y Batista L. (2006). Metodología de la Investigación (5ta ed). DF, México: Mc Graw.

7. Junta de Comercio y Desarrollo. (2013). Efectos del comercio en la creación de empleo y la reducción de la pobreza. Recuperado de Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo: http://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/cid29_es.pdf.

8. Montoya, A., Montoya, I. y Castellanos, O. (2010). Situación de la competitividad de las Pymes en Colombia: elementos actuales y retos. Agronomía Colombiana 28(1), 107-117, 2010.

9. Plan de Desarrollo del municipio de Pamplona (2012). La confianza de nuestra gente 2012-2015. Recuperado de: http://www.pamplona-nortedesantander.gov.co/apc-aa-fil es/36376636333064613438396564323061/PLAN__DE_DESARROLLO_PAMPLONA_LA_ CONFIANZA_DE_NUESTRA_GENTE_2012_2015.pdf.

10. Plan Regional de Competitividad para Norte de Santander. Recuperado de: https://www.google. com.co/url?sa=tyrct=jyq=yesrc=sysource=webycd=1ycad=rjayuact=8yved=0CBsQFjAAyurl=ht tp%3A%2F%2Fwww.mincit.gov.co%2Fdescargar.php%3Fid%3D63523yei=Uk7uVLzKA4Hng gSBooT4Agyusg=AFQjCNGOg5On2Pxa9pRlwbJIl-QktJz6uQybvm=bv.86956481,d.eXY.

11. Rodríguez Pérez, R., Cruz Silva, B., Pérez Argüelles, R., y Sánchez Hernández, R. (2010). Análisis de potencialidades y estrategias de desarrollo en Benjamín Hill. Sonora. Paradigma Económico (2), 78-108.

12. Salinas Ramos, F., y Osorio Bayter, L. (2012). Emprendimiento y economía social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa (75), 128-151.

13. Sandrea, M., y Boscán, M. (2010). Ética gerencial: fundamento para el desarrollo endógeno de sectores productivos. CICAG, 7(2), 31-48.

14. Santafé Rojas, A. K., Tuta Ramírez, L. T., y Parada Carvajal, A. (2013). Pensamiento prospectivo: una mirada desde Pamplona, Norte de Santander. CONCYTEG, 8(92), 75-84.

15. Schvarstein, L. (2002). La inteligencia social de las organizaciones. Recuperado de http://www. fagro.edu.uy/~socrural/wp-content/uploads/INTELIGENCIASOCIAL-schvarstein.pdf.

16. Silva Lira, I. (2003). Metodologías para la elaboración de estrategias de desarrollo local. Recuperado de: Dirección de Gestión del Desarrollo Local y Regional: http://www.cepal.org/ publicaciones/xml/7/13867/sgp42.pdf.

17. Triana, L. y Forero L. (2013). La inteligencia Social: una aproximación desde la gestión de las organizaciones. Dialéctica (37), 45-46.

18. Vázquez Barquero, A. (2007). Desarrollo endógeno. Teorías y políticas de desarrollo territorial. Investigaciones Regionales, (11), 183-210.

19. Villegas Londoño, D. y Toro Jaramillo, I. (2010). Las pymes: Una mirada a partir de la experiencia académica del MBA. MBA EAFIT, 86-101.

Downloads

Published

2014-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Possibilities for the regional development from the potentialities of the commercial sector. (2014). LIBRE EMPRESA, 11(2), 149-160. https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2014v11n2.3030