Knowledge management as a value- added generator in organizations

A review of a business/sector

Authors

  • Omaira Manzano Durán Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Yolanda González Castro Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Keywords:

Knowledge management, intangible assets, information technologies, value added

Abstract

The dramatic development of knowledge as an intangible asset has an influence on all kinds of institutions, leading to organizational, cultural, and structural changes in which human talent, as a knowledge-generating agent, becomes a fundamental component of strategic management, and a distinctive component ensuring competitive advantage and efficiency, all of which has encouraged the study of knowledge as an asset on a permanent basis. Consequently, this documentary and descriptive research is focused on providing an answer to the following questions: Are information, knowledge, and human talent intangible assets that contribute to the competitive advantage of an organization? Do greater efforts in information technologies in organizations translate into greater development of knowledge management processes? This project also provides a discussion of a situational diagnosis regarding knowledge management in the business sector of the city of Ocaña. The discussion made it possible to focus on strategies aimed at optimizing abilities, skills, information, and, in general, knowledge of human potential

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Andreu, R. Baiget, J. Almansa, A y Salvaj, E. (2004). Gestión del conocimiento y competitividad en la empresa española, 2003. CapGemini-IESE.

2. Applegate, L. M., McFarlan, F. y Austin, D. (2002). Corporate Information strategy and management: the challegens of managing in a network economy. McGraw Hill.

3. Bacon, C.J. (1995). Why companies invest in Information Technology. Information Management, pp. 31-47. Londres

4. Barney, J. and William G. Ouchi (Eds.) (1986). Organizational Economics: A New Paradigm for Understanding and Studying Organizations.San Francisco.

5. Bassi, L. J. (1999).Harnessing the power of intellectual capital.Training&Development, Vol. 51. No, 12, pp.25-30

6. Black, S.E. y Lynch, L.M. (2001).“How to compete: the impact of workplace practices and informationTecnology on productivity”. Review of Economics and Statistics, v. 83.

7. Bresnahan, T., Brynjolfsson, E. y Hitt, L. (2002). Information Technology, Work organizational and the Demand for Skilled Labor. Firm-level Evidence.Quarterly journal of Economics, 339-376.

8. Bueno, E. (2000) Enfoques principales y Tendencias en Dirección del Conocimiento.

9. Bueno, E. (1998). El capital intangible como clave estratégica en la competencia actual. Boletín de estudios económicos, Vol. LIII. Pp.207-229

10. Bueno, E. (2004). Dirección del conocimiento en las organizaciones. AECA, Madrid, Documento No. 16.

11. Canals, A. (2002) ¿Quo vadis, KM? La complejidad como nuevo paradigma para la gestión del conocimiento. Recuperado de: www.uoc.edu/in3/dt/20006/20006.pdf - España

12. Dans, E. (2001). It investment ins small and medium enterprises: Paradoxically productive? The Electronic Journal of Information systems evaluation, vol 4.

13. Davenport, T.H. y Marchand, D. (1999). ¿Es la gestión del conocimiento más que un buena gestión de la información? Expansión. Serie negocios en la era digital.

14. Drucker, P. F. 1992. The new society of organizations. Harvard Business Review, pp. 95-104.

15. Druker, P.F. (2000). “La productividad del trabajador del conocimiento: Máximo desafío”. Harvard Deusto Business Review, num 98, pp.11

16. Edvinsson, L. y Malone, MS. (1997). El capital intelectual: Como identificar y calcular el valor de los recursos intangibles de su empresa. Ed. Gestión 2000

17. Grant, R.: (1991). “The resource-based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation”. California Management Review, 1991, no.33, pp.114-135.

18. Grant, R.M. (2000). Shifts in the World Economy: The Drivers of knowledge Management. En C. Despres y D. Chauvel (eds) Knowledge Horizons: The Present and the promise of knowledge management. Massachusetts. Butterworth–Heinemann.

19. Hernández, M. (2007) Como gestionar el conocimiento basado en la experiencia de las personas Recuperado de http://www2.epm.com.co/bibliotecaepm/biblioteca_virtual/ documents/como_gestionar_el_conocimiento_basado_en_la_experiencia_de_las_ personas.pdf

20. Kaplan, RS y Norton D. (2000). El cuadro de mando integral. Gestión 2000

21. KnowmanProjest (2003). Proyecto de Gestión de Conocimiento financiado por la Comisión Europea.

22. Lippman, S.A.; Rumelt, D.P., (1982), Uncertain Imitability: An Analysis of Interfirm Differences in Efficiency Under Competition. The Bell Journal of Economics; 13, (2), pp. 418–438.

23. Liebowitz, J. y Wilcox, L. (1997).Knowledge Management and its integrative elements. Boca Ratón. CRS Press

24. Loveman, W. (1994). An assessment of productivity impact on information technologies, 84-110. En information Technology and the corporation of the 1990. Research studies, de Allen, T.J. and M.S. Scott Morton (ed), Cambridge.

25. Nahapiet, J. y Ghoshal, S. (1998). Social Capital, Intellectual capital, and the organizational adventage. Academy of management review. Vol. 23 num. 2

26. Nonaka, I., Reinmoeller, P. y Senoo, D. (1999). el arte del conocimiento: sistemas para rentabilizar el conocimiento del mercado. Harvard Deusto Business Review.

27. Nonaka y Takeuchi (1995). The knowledge creating. How Japanese companies create the dynamics of innovations. Oxford University Press, NewYork.

28. OCDE (2003).Science, Technology and Industry Scoreboard 2001.

29. Olmedo, Pablo (2008). Modelo experimental para la detección, adquisición de competencias y definición de perfiles profesionales en el sector multimedia de las empresas TIC. Recuperado de: http://www.tesisenred.net/bitstream/ handle/10803/6550/01Pot01de02.pdf?sequence=1

30. Orozco Silva, E.(2001).“El lugar de la inteligencia empresarial en el entorno conceptual de la gestión del conocimiento. Evolución en Cuba”. En: El profesional de la información, 2001, julio-agosto, v. 10, n. 7-8, pp. 14-22. Recuperado de: http://www. elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2001/julio/3.pdf

31. Pérez González, D. (2005). Contribución de las tecnologías de la información a la generación de valor en las organizaciones: Un modelo de análisis y valoración desde la gestión del conocimiento, la productividad y la excelencia en la gestión. Tesis doctoral. Universidad de Cantabria, Departamento de Administración de Empresas. Santander, España. 32. Peteraf, Margaret (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14: 179-191.

33. Piñeiro, C. (2003). La evaluación de inversions en Tecnología de la Información. Aplicaciones a la Teoría de la Decisión multicriterio. Revista Galega de Economía, vol. 12, no. 1, pp.1-18

34. Powelt, T. y Dent-Micallef, A. (1997). Information Technology as competitive advantage: The role of human, business and Technology Reources”.Strategic Management Journal, vol 18. No. 5.

35. Prusak, L. (1997). Knowledge in organizations. Butterworth-Heinemann, Boston, 1997.

36. Rivero, S y Díaz Pérez, M.(2008) La interdisciplinariedad en la organización de los procesos institucionales. Recuperado de: scielo.sld.cu/pdf/aci/v18n6/aci081208.pdf

37. Salazar, J.(2003) .Gestión del conocimiento: Origen e implicaciones organizativas. Recuperado de: www.gestiondelconocimiento.com/pdf-art-gc/00294jmsc70.pdf

38. Senge, P.(2008) El aprendizaje Organizacional y la Gestión del Conocimiento. Recuperado de:http://www.monografias.com/trabajos-pdf4/peter-senge-aprendizajey- gestion-del-conocimiento/peter-senge-aprendizaje-y-gestion-del-conocimiento.pdf.

39. Sieber, S. y Valor, J. (2005). Las TIC como agente de cambio en la empresa española. Situación actual y tendencias de futuro. Cuadernos del ebcenter.

40. Stewart, T.A. (1997). Intellectual Capital: The new wealth of organizations doubleday currency, New York.

41. Suné, A. (2004). El impacto de las barreras de Aprendizaje en el rendimiento de las organizaciones. Tesis Doctoral Universidad Politécnica de Cataluña.

42. Sveiby, K.E. (1997). The new organizational wealth. Berrett-Koehler, San Francisco, 1997

43. Sveiby, K. (1998). The new organizational wealth. Managing and measuring intangible assets. BerretKoelher Publishers, San Francisco.

44. Tsui, E. (2000) “Exploring the KM Toolbox”. Knowledge Management, v. 4, no. 2.

Downloads

Published

2011-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Manzano Durán, O., & González Castro, Y. (2011). Knowledge management as a value- added generator in organizations: A review of a business/sector. LIBRE EMPRESA, 8(2), 69-80. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/3007