A review of the organizational behavior of SMEs

Cali, Colombia

Authors

  • Adriana Aguilera Castro Universidad del Valle
  • Cristian Bedoya Dorado Universidad del Valle
  • Viviana Virgen Ortiz Universidad del Valle

Keywords:

Organizational behavior, SMES, individual level, aggregate level, social system level

Abstract

This article is aimed at providing a review of the levels of Organizational Behavior (OB) and human outputs based on the Robbins and Judge model (2009), using a sample consisting of 103 SMEs (small and medium-sized enterprises) located in the city of Santiago de Cali, Colombia. The research work that gave rise to this article is descriptive and analytical in nature. Questionnaires were used for gathering information. On an individual level, there is evidence that a high percentage of SMEs find experience to be a major strength, and attitude towards learning to be a minor strength. On an aggregate level, the ability to motivate the staff is considered a major strength. On a social system level, it was found that most SMEs affirm that they have a formally established mission which is consistent with reality. With regard to human output, evidence shows that SMEs find that continuity of workers at companies is their primary strength.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Álvarez, K y Sahui, J.A. (2009). “La interacción de los factores individuales y organizacionales como barreras del aprendizaje: problemas de actitud y tecnológicos a los que se enfrentan las pymes en México”. Ensayo de Administración, (42), 89-98.

2. Álvarez, S., Cardona, P., Chichilla, M.N., Miller, P., Pérez, J. A., Pin, J. R., Poelmans, S., Rodríguez, C., Rodríguez, J. M. y Torres, M. (2001). Paradigmas del liderazgo. Claves de la dirección de personas. Madrid: McGraw-Hill.

3. Barceló, M. (2001). Hacia una economía del conocimiento. Madrid: PricewaterhouseCoopers.

4. Calderón, G. (2002). “Procesos de transformación organizacional y su impacto sobre el talento humano”. En Cambio organizacional en el contexto de la cultura latinoamericana. Medellín: Ascolfa.

5. Calderón, G. y Semillero de Investigación. (2006). “Competencias distintivas en las pymes: un aporte desde gestión humana”. Innovar; 16(27), 57-72.

6. CCC. (2011). “Registro Mercantil de Cali”. Santiago de Cali: s.n.

7. Coccia, M., & Rolfo, S. (2013). “Human Resource Management and Organizational Behavior of Public Research Institutions”. International Journal of Public Administration, 36(4), 256-268.

8. Cotton, J.W. (1989). Antecedentes históricos de la Teoría del Aprendizaje. Enciclopedia Internacional de la Educación. Barcelona, MEC y Vicens-Vives.

9. Dargahi, H. (2012). Organizational behavior of employees of Tehran university of medical sciences. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 5.

10. Davis, K. y Newstrom, J. (1999). “Comportamiento humano en el trabajo”. México: McGraw-Hill.

11. Fernández, R., Ruiz-Carrillo, J. I. y Fernández, N. (2006). “Los recursos humanos en las pymes: Análisis empírico de la formación, rotación y estructura de propiedad”. Cuadernos de Gestión, 6(1), 63-80.

12. Fernández, Z. (1996). “Las bases internas de la competitividad de la empresa”. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 4(2), 11-19.

13. Guillén, C. y Guil, R. (2000). Psicología del trabajo para relaciones laborales. Madrid: McGraw- Hill.

14. Hellriegel, D., Woodman, R. W., & Slocum, J. W. (1998). “Comportamiento organizacional”. México: South-Western College Pub.

15. Hernández, L. (2007). “Competencias esenciales y pymes familiares: Un modelo para el éxito empresarial”. Revista de Ciencias Sociales, 13(2), 249-263.

16. Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2010). “Metodología de la investigación”. México: McGraw-Hill.

17. House, R., Wright, N & Aditya, R. (1997). “Cross-cultural research on organizational leadership: A critical analysis and a proposed theory”. In P. C. Early y M. Erez (Eds.), New perspectives in international industrial organizational psychology (pp. 535-625). San Francisco: New Lexington.

18. Jurado, A. Vivar, V., y Pérez, R. (1997). “Programa de apoyo a la micro y pequeña empresa” presentado en 3er Congreso Nacional de Vinculación, ANUIES. Cuernavaca, Morelos, 27 y 28 de Enero.

19. Kaplan, R. & Norton, D. (1992). “The balanced scorecard-measures that drive performance”. Harvard Business Review, 71-79.

20. Kaplan, R. & Norton, D. (1996). “Strategic learning and the balanced scorecard. Strategic and Leadership”, 18-24.

21. Kauffman, S. (2001). El desarrollo de las micro, pequeñas y medianas empresas: un reto para la economía mexicana”. Recuperado el día 24 de diciembre de 2012 de: www.uv.mex/iiesca/ revista2001-1/empresas.htm

22. Khurram, W., Jafri, S. K. A., Ismail, K. B., & Soehod, K. (2013). “An assessment of positive organizational behavior in service sector of Pakistan: Role of organization based self-esteem and global self-esteem”. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 6(15), 2872-2880.

23. Lähteenmäki, S, Toivonen, J. & Mattila, M. (2001). “Critical aspects of organizational learning research and proposals for its measurement”. British Journal of Management, 12, 113–129.

24. Loya, S. F. (2006). Liderazgo en el comportamiento organizacional. México: Editorial Trillas.

25. Lussier, R. N. y Achua, C. F. (2002). “Liderazgo. teoría, aplicaciones y desarrollo de habilidades”. México: Thomson Learning.

26. Martínez, O. A. (2004). Administración de sueldos y salarios para el personal de la pequeña y mediana empresa de la construcción. Tesis de Maestría. Instituto Tecnológico de la Construcción. Maestría en Administración de la Construcción. México.

27. Ministerio de Comercio Industria y Turismo. (2011). Pymes en Colombia. Recuperado el 11 de Junio de 2011 de: http://www.mincomercio.gov.co/eContent/NewsDetail.asp?ID=304&IDCompany=20

28. Orozco, L. A., Chavarro, D. A., y Ruiz, C. F. (2010). “Los departamentos de I+D y la innovación en la industria manufacturera de Colombia: Análisis comparativo desde el comportamiento organizacional”. Innovar, 20(37), 101-116.

29. Palomo, M. A. (2005). “Los problemas de gestión y la problemática de las pymes. Ingenierías”, 8(28), 25-31.

30. Parra Luna, Francisco. (1998). “El objeto olvidado de la Sociología”. Papers: (56), 11-30.

31. Popescu, D., & Drucy, A. (2012). “Management and organizational behavior in the european union business environment”, in 6th International Management Conference “Approaches in Organisational Management”. Bucharest, Romania, 15 y 16 de November.

32. Quijano, S. (2006). Dirección de Recursos Humanos y Consultoría en las organizaciones. Barcelona: Icaria Editorial, S. A.

33. Quiroga, D. (2007). “Comunicación, clima y cultura organizacional para la gestión del conocimiento. Pymes metalmecánicas de Cali”. Univ. Empresa, 6 (13): 9-36.

34. Riascos, S.C. y Aguilera, A. (2011). “Herramientas TIC como apoyo a la gestión del talento humano”. Cuadernos de Administración, 27(46), 141-154.

35. Robbins, S. P. (1987). Comportamiento organizacional. Conceptos, controversias y aplicaciones. México: Prentice-Hall Hispanoamericana.

36. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2009). Comportamiento organizacional. México: Pearson Educación, de México.

37. Robles, V. H., De la Garza, M. I., Medina, J. M. (2008). “El liderazgo de los gerentes de las pymes de Tamaulipas, México, mediante el inventario de las prácticas de liderazgo”. Cuadernos de Administración, 21(37), 293-310.

38. Salgado, J., Remeseiro, C. e Iglesias, M. (1996). “Clima organizacional y satisfacción laboral en una pyme”. Psicothema, 8(2), 329-335.

39. Sava, L. C. (2011). “El valor humano en las pymes”. Trabajo de Investigación. Universidad Nacional de Cuyo. Licenciatura en Administración. Mendoza, Perú.

40. Sierra, J. y Sato, E. (2003). “Políticas para mejorar la calidad del empleo en las PYME. Economía y Sociedad”, 51, 33-41.

41. Solano, O. J., Riascos, S.C. y Aguilera, A. (2013). “Determinantes de los planes estratégicos de los sistemas de información en las pymes colombianas: Caso Santiago de Cali – Colombia”. Entramado, 9(1), 26-37.

42. Steers, R.M. y Rhodes, S.R. (1984). “Knowledge and speculation about absenteeism”. En P.S, Goodman, I. & Atkins, R.S. (Eds.): Absenteeism: new approaches to understanding, measuring, and managing employee absence. San Francisco: Jossey-Bass (pp. 229-275).

43. VanStelle, S. E., Koerber, J. L., Kazbour, R., Austin, J., Vicars, S. M., Harr, V., & Miguel, C. F. (2012). “The Publication History of the Journal of Organizational Behavior Management: An Objective Review and Analysis: 1998-2009”. Journal of Organizational Behavior Management, 32(2), 93-123.

44. Williams, A. P. O. (2001). “A Belief-focused Process Model of Organizational Learning”. Journal of Management Studies, 38(1), 67-85.

45. Zapata, C. (2004). Los determinantes de la generación y la transferencia del conocimiento en pequeñas y medianas empresas del sector de las tecnologías de la información de Barcelona. Tesis Doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Departamento de Economía de la Empresa. Barcelona, España.

46. Zevallos E (2006). “Obstáculos al desarrollo de las pequeñas y medianas empresas en América Latina”. Cuadernos de Difusión, 11(20), 75-96.

Downloads

Published

2013-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

A review of the organizational behavior of SMEs: Cali, Colombia. (2013). LIBRE EMPRESA, 10(1), 139-153. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/2990