A plural-comprehensive model of primary health care and user satisfaction.

Authors

  • Jesús Jaime Guzmán Universidad de Durango
  • José G. Vargas- Hernández, PhD. Columbia University

Keywords:

primary healthcare, quality of care, user satisfaction

Abstract

Purpose. The purpose of this work is to propose the implementation of a plural-comprehensive model of primary healthcare in Mexico that would streamline the admission of people to these services and guarantee user satisfaction. Methods. A review and critical analysis of the bibliography on the topic was carried out in order to improve the proposal. Findings. In various countries where healthcare systems oriented to primary care are being implemented, better results are being obtained as regards the health of their population and improved efficiency. Conclusions. To improve the quality of primary health care in Mexico, the author proposes implementing a plural comprehensive model that would allow for free selection of the physician or of a system of care chosen by the patient or his family, which has public or combined funding, as applicable, and which has a guarantee of certified technical quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Álvarez Alba, R. (1991). Salud pública y medicina preventiva. Editorial El Manual Moderno, S.A. de C. V. México D.F.

2. Arredondo López, A. y Recaman Mejía, A. (2003). El financiamiento de la salud en México: Algunas evidencias para las políticas del sector. Hitos de ciencias económicas y administrativas: 23:9-16.

3. Colunga, C.; López, M.; Aguayo, G. y Canales, J. (2007). Calidad de atención y satisfacción del usuario con cita previa en medicina familiar de Guadalajara. Rev Cubana Salud Pública v.33 n.3 ciudad de La Habana Jul.–Sep. pag:1-6

4. De los Santos Briones, S.; Garrido Solano, C.; Chávez Chan, M. (2004). Análisis comparativo de los sistemas de salud de Cuba y Canadá. Rev Biomed 15:81-91.

5. Dever, A. (1991). Epidemiología y administración de servicios de salud. Aspen Publishers Inc. Maryland. E. U. A. Pag: 51:75.

6. Donabedian, A. (1993). Continuidad y cambio en la búsqueda de la calidad. Salud Pública Méx ; 35:238-247.

7. González, M.; Frenk, J.; Lockett, Y.; Macías, C.; De Icaza, E., Martínez, A. (1997). Observatorio de la salud, necesidades, servicios, políticas. Experiencias de reforma a los sistemas de salud en el mundo. Fundación Mexicana para la Salud, A. C. México D.F.

8. Granado de la Orden, S.; Rodríguez Rieiro, C.; Olmedo Lucerón, M.; Chacon-García, A.; Vigil- Escribano, D.; Rodríguez-Pérez, P. (2007). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la satisfacción de los pacientes atendidos en las consultas externas de un hospital de Madrid en 2006. Rev Esp Salud Pública. 81:637-645 No. 6 Nov.-Dic. pp:637-645

9. Hoskins, I.; Kalache, A.; Mende, S. (2005). Hacia una atención primaria de salud adaptada a las personas de edad. Rev Panam Salud Pública /Pan Am J Public Health 17 (5/6). pp:444-451

10. Instituto Nacional de Estadística y Geografía de México (2010). Anuario estadístico de Zacatecas. Gobierno del estado de Zacatecas.

11. Lara Di Lauro, E. (2011). El modelo de salud en México. Milliman Consultores y Actuarios. elara@grupotec.com.mx, capturado en internet el 27 de agosto de 2011. Página web o DOI http:// latinamerica.milliman.com/perspective/publications/pdfs/El-Modelo-De-Salud-En-Mexico-INT.pdf

12. López, P.; Morales, I.; Lara, S., Martínez, N.; Lau, S., Soler, S.; (2009). Las redes integradas de servicios de salud desde la realidad cubana. Rev Cubana Salud Pública v.35, n.4, oct.-dic. p:1-7

13. Loyola, L. (2005). Atención primaria a la salud. OMS Alma-Ata-Unicef Ginebra, 1978-enfercom salud.ecaths.com capturado el 24 de sep. De 2011 de http://www.enfercomsalud.ecaths.com/archivos/ enfercomsalud/AtencionPrimariaAlmaATA.pdf

14. Martínez, A. (2005). Manual de Gestión y mejora de procesos en los servicios de salud. Ed. El Manual Moderno. México. P: 1-5

15. Massip Pérez, C., Ortiz Reyes, R., Llanta-Abreu, M., Peña Fortes, M., Infante Ochoa, I. (2008). La evaluación de la satisfacción en salud: Un reto a la calidad. Rev Cubana Salud Pública v.34 n.4 ciudad de la Habana oct.- dic. pp:1-7

16. Ministerio de salud de Canadá (1999). El sistema de salud de Canadá. Dirección de información y de política de la salud. Ottawa, Ontario. http:www.hc-sc.gc.ca/ julio

17. Nigenda, G. (2005). El seguro popular de salud en México desarrollo y retos para el futuro. Banco Interamericano de Desarrollo. André Medici (Editor). (BID/SDS/SOC). Versión inicial elaborada con apoyo financiero del BID a través de la CT-7277-RG y presentada en el primer Encuentro Latino Americano de Economía de Salud, realizado en Río de Janeiro (Brasil) en diciembre del 2004

18. Ortun, V. y Gervas, J. (1996). Fundamentos y eficiencia de la atención médica primaria. Med. Clin. (Barc), 106: 97-102.

19. Pujol Rivera, E.; Gené Baída, J.; Sans Corrales, M.; Sampietro-Colom, L.; Pasarín Rua, M.; Iglesias- Pérez, B.; Casajuana-Brunet, J.; Escaramis-Babiano, G., 2006). El producto de la atención primaria definido por profesionales y usuarios. Gaceta Sanitaria v.20 n.3 Barcelona Mayo-Jun. p:1-8

20. Ramírez-Sánchez, T.J.; Nájera-Aguilar, P. y Nigenda-López, G. (1998). Percepción de la calidad de la atención de los servicios de salud en México: Perspectiva de los usuarios. Salud Pública de México/vol. 40, no.1, Enero-Febrero.p:1-10 http://dx.doi.org/10.1590/S0036-36341998000100002.

21. Sandoval, J. et al. (1995). Revisión y desarrollo de los modelos de atención en salud. Organización Panamericana de la Salud. Guatemala. Pag: 58-68.

22. Serrano-Del Rosal, R. y Loriente-Arin, N. (2008). La anatomía de la satisfacción del paciente. Salud Pública Mex. v.50 n.2 Cuernavaca, Mor./abr. P:1-11 http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0 03636342008000200010&script=sci_arttext...

23. Sonis, A. y cols. (1989). Análisis de las organizaciones de salud. Técnicas de dirección el enfoque sistémico en la administración de salud. Organización Panamericana de la Salud. Washington D.C. págs: 175-202.

Downloads

Published

2012-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

A plural-comprehensive model of primary health care and user satisfaction. (2012). LIBRE EMPRESA, 9(2), 33-42. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/2972