Didácticas activas

Active teaching-learning choreography an integrative proposal to be, do and know for university teaching

Authors

  • Marco Vinicio Gutiérrez Casas Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2326

Keywords:

Learning, choreography, teaching, excitement, strategy, process

Abstract

“Active Learning” is presented as a pedagogical construction that places teachers in a position contrary to the concept of University Education, expressed in three stages: the first, the transformation of teaching processes from the classroom models, actors and profiles that influence a new way of teaching. The second, the presentation of a Teaching Choreography, focusing on the approach of an integrated work of various forms of teaching. And the current concerns in and for the development of the teaching. In the third instance, the evidence of an emotional proposal that the author explains in light of the performance of the integrated teaching built from the traditional structure, of fun up to the time needed to prepare and contextualize. This is essentially a process to manage teaching. Together, the principles of this text offer a complex outlook of the TEACHING, understood as the direct intervention of the teacher in a knowledge building process that should underpin what is done inside and outside the classroom, recognizing the emotions as an important event that should be visible in the experience of whoever conveys knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barriga, A. (1998) La investigación en el campo de la Didáctica. Modelos históricos. Revista Perfiles Educativos. Enero–junio 79/80. Universidad Nacional Autónoma de México

De Camilloni, A., Davini, M., Edelstein, G., Litwin, E., Souto, M., & Barco S. (1998). Corrientes didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.

Díaz, D. (1999). La didáctica Universitaria. Referencia imprescindible para una enseñanza de calidad. Revista electrónica Interuniversitaria de formación del profesorado. Caracas. Recuperado de http: / www.uva.es/aufop/publica/revelfop/99-v2nl. htm.

Fernstermacher, G. & Soltis, J. (1999). Enfoques de la enseñanza. Educación. Agenda Educativa. Buenos Aires: Amorrortu.

Gadamer, H. (2006). Verdad y Método. Worlds Digital Library.

Gairín, L. (1999). La organización escolar: contexto y texto de articulación. Madrid: Editorial La Muralla.

Gaitán, C. & Jaramillo, J. (2003). Formación docente en la educación superior. Modelo educativo para la formación pedagógico-didáctica. Bogotá: Javegraph.

Gómez, H. (1998). Educación. La agenda del siglo XXI. Hacia un desarrollo humano. Santafé de Bogotá: Tercer Mundo Editores; PNUD

Litwin, E. (1997) Las Configuraciones Didácticas. Una nueva agenda para la Enseñanza Superior. Buenos Aires: Paidós.

Lucio, R. (1989). Educación, pedagogía, enseñanza y didáctica: diferencias y relaciones.

Meneses, G. (1999). Integración y aprendizaje en la universidad. Barcelona: Universitat Rovira I Virgili.

Sabucedo, A. (2009). Coreografías didácticas en la Universidad: Experiencias e innovaciones. Santiago de Compostela: Andavira Editora.

Sacristán, G. & Pérez, Á. (1993). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Vasco, C. (1999). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. Pedagogía, discurso y poder. Bogotá: Corprodic.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

Didácticas activas: Active teaching-learning choreography an integrative proposal to be, do and know for university teaching. (2014). Interacción, 12, 203-213. https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2326