Rethinking physical education today
Epistemological reflections from decolonial critical theory
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2321Keywords:
Physical Education, Decolonization, Health, Hygiene, SportAbstract
The purpose of the research was to establish an epistemological perspective that would permit the researchers to address the didactic/pedagogical approaches of physical education for the transformation of school practices. This proposal was based on the recurring appearance of discourses/practices that perpetuate behaviors that are discriminatory, racist, sexist and violent in school environments, evading the different efforts that entities like ONU, UNESCO and UNICEF have made for overcoming these behaviors in school environments. For this reason, it is necessary to rethink school practices around physical education class, using didactic/pedagogical experiences with children and youth at school.
Downloads
References
Boss, G. (1984). Juego y Filosofía. Revista Ideas y Valores Universidad Nacional. (64-65), p.28.
Brohm, J. (1982). Sociología política del deporte. México D.F: Fondo de Cultura Económica.
Cardona, P. (2008, 14 de abril). La educación física anda con dolor en las coyunturas. Diario El Colombiano S.A & CIA.S.C.A, pp.1
Castro-Gómez, S. (2004). Pensar el Siglo XIX: Cultura, Biopolítica y Modernidad en Colombia. Pittsburgh: Biblioteca de América.
Castro-Gómez, S., & Grosfoguel, R. (2007). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá D.C: Siglo del Hombre Editores.
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Bogotá: Diario Oficial No 41.214.
De caldas, F. (1942). Semanario del Nuevo Reino de Granada. Tomo III. Bogotá D.C: Biblioteca Popular de Cultura Colombiana.
Fanon, F. (1952). Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Ediciones Akal
García, F. (2005). El cuerpo de los Atletas en la antigua Grecia. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Garret, J. (2000). Teología Sistémica II. El Paso: Casa Bautista de Publicaciones.
Huizinga, J. (1955). Homo Ludens. Madrid: Editorial Alianza.
Le Boulch, J. (1984). El movimiento en el desarrollo de la persona. Barcelona: Paidotribo.
Mandell, R. (1986) Historia cultural del deporte. Barcelona: Ediciones Bellaterra,
Ministerio de Educación de Chile. (2011). Expertos indican que las mujeres son más sedentarias que los hombres. Disponible en http:// diarioelsur.cl/base_elsur/site/artic/20110310/ pags/20110310073712.html
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2008). Serie Lineamientos curriculares para la Educación física, Recreación y Deporte. Disponible en http:// docencia.udea.edu.co/edufisica/guiacurricular/ lineaeducfisica.pdf
Mirella, A. (2008). Cuando la Actividad Física se aleja de la Salud: informe sobre Vigorexia. Disponible en http://www.psicodeportes.com/articulos/ psicologia_deporte/Cuando_la_Actividad_ Fisica_se_Aleja_de_la_Salud.pdf
Olarte, M. (2007) Orden Natural y Orden Social: Ciencia y Política en el Semanario del Nuevo Reyno de Granada. Madrid: Editorial CSIC.
Pateti, Y. (2007). Reflexiones acerca de la corporeidad en la escuela: Hacia la despedagogización del cuerpo. Maracay: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Ponce, P. (2012). Cuerpos, territorios y soberanías. Coyuntura del movimiento de mujeres en Ecuador. Quito: Fundación Rosa Luxemburg.
Quijano, A. (2001). Colonialidad del Poder: Globalización y Democracia. San Juan: Revista Umbral Recinto de Río Piedras, p.41.
Sendón de León, V. (2002). El cuerpo como territorio de soberanía. Universidad de Vigo.
Velázquez Buendía, R. (2001). El deporte moderno: consideraciones acerca de su génesis y de la evolución de su significado y funciones sociales. Madrid: EFDeportes.com Revista Digital, (36), p.22.
Zagalaz, M. (2001). Corrientes y Tendencias de la Educación física. Barcelona: INDE publicaciones.
Zaglaz, M., Moreno, R., & Cachón, J. (2001). Nuevas tendencias en la Educación física. Jaén: Universidad de Jaén.