Didactics for the development of audioperception
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2320Keywords:
Sound quality, reflective thoughtAbstract
This article attempts to highlight the importance of the auditory sense (hearing) for reflective thought; as support it uses evidence obtained from the research “Audio Perceptive Development Through Work with Teaching for Comprehension in Numerous Courses,” which attempts to show musical thought in the students in a kindergarten course of 35 children, ages 4 and 5, at the Colegio Distrital Paulo Freire in Usme, Bogotá, and to generate theory about teaching music in schools through answering the question: How is the development of audio perception in a large group of students in kindergarten influenced by the application of a unit based on the framework of Teaching for Comprehension (EpC)? To answer the question, a unit of EpC designed to develop comprehension using the four qualities of hearing (intensity, timber, duration, and height) was applied, making musical reflection visible through a routine of thinking called “an idea.” This process was recorded on video, in field diary, and also in drawings that came from the routine of thinking. These elements were analyzed subsequently and generated their respective conclusions.
Downloads
References
Blacking, J. (2000). How musical is man. University of Washington Press.
Dewey, J. (2010). Cómo pensamos. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica..
Saussure, F. de. (1945). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Losada.
Alsina, P. (2006). El Área de Educación musical: propuestas para aplicar en el aula. Barcelona: Graó.
Alsina, P. (2006). Estrategias de aprendizaje en Educación Musical. Barcelona: Graó.
Altarejos, F. y otros. (1998). Ética Docente, Elementos para una deontología profesional. Barcelona: Editorial Ariel.
Arús, E. (2008). Acción musical en contextos desfavorecidos. Barcelona: Graó.
Asprilla, L. (2009). Hacia un modelo alternativo para la formación musical. Bogotá: Universidad Central.
Barrera, M. (2008). Hacer el Pensamiento Visible (HPV).
De la Guardia, G. & Asprilla, L. (2009). Tras las huellas de la inteligencia musical: una propuesta alternativa para la valoración de la musicalidad. Bogotá: Universidad Central.
Frega, A. (2008). Didáctica de la música: las enseñanzas musicales en perspectiva. Buenos Aires: Bonum.
Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Bogotá: Siglo XXI editores.
Goubert, B., Zapata, G., Arenas, E., & Niño, S. (2009). Estado del arte del área de Música en Bogotá. Bogotá: Panamericana Formas e Impresos S.A.
Hemsy, V. (2002). Pedagogía musical: dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Grupo Editorial Lumen.
Méndez, C. (2004). Vivencias Musicales a través de la Rítmica. Costa Rica: Comisión Costarriecense de Cooperación con la Unesco.
Miller, J. (1975). La enseñanza impartida a cursos numerosos.
Motta, G. (2008). Vivenciemos el lenguaje musical. Bogotá: Editor Atempo.
Ospina, A. (2011). La música tradicional caucana en el siglo XX: memoria colectiva y patrimonio cultural caucano. Gobernación del Departamento del Cauca.
Pedraza, S. (2010). Saber, cuerpo y escuela: el uso de los sentidos y la educación somática.
Parra, R. & Zubieta, L. (1982). Escuela Marginalidad y Contextos Sociales en Colombia. Revista Colombiana de Educación. p. 9-24 1982/10.
Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Pearson Educación.
Perdomo, J. (1980). Historia de la música en Colombia. 5ª. Ed. Ilustrada. Bogotá: Plaza & Janés.
Ritchhart, R. & Perkins, D. (2008). Making Thinking Visible. Educational Leadership.
Revista Internacional Magisterio. (2009). Entrevista sobre Organización escolar por ciclos. No 38 Abril-Mayo, p.p. 10-16
Rodríguez, I. (2010). La Rítmica Dalcroze Hoy. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Salazar, G. (2007). La lectura musical procesos perceptivos, motores y cognitivos y sus vínculos con las estrategias de agrupación de la información escrita.
Tishman, S. & Palmer, P. (2005). Pensamiento Visible. Leadership Compass
Willems, E. (2009). Libro del maestro. Madrid.
Willems, E. & Chapuis, J. (1994). Educación Musical Willems. Fribourg: Editions Pro Música.