Consideration of the school as a socio-spatial system

elements for teacher training oriented to contextual comprehension

Authors

  • Gerardo Andrés Machuca Téllez Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2280

Keywords:

Teacher training, knowledge and pedagogical practice, socio- spatial, social transformation, higher education

Abstract

Teacher training proves to be a focal point within higher education, including schools that train new teachers. This topic is central in Latin America and particularly in Colombia. It takes education as the engine of social transformation and where the teacher is a crucial agent of this situation. A research report outlining a proposal to address teacher training through the understanding of the school as a socio -spatial system from the reflection of the practical and pedagogical knowledge is presented. This hy developing two stages, the first, a foundation of socio -spatial category for justification to see the school and the second with a mediation with teachers in training for the consolidation of a teacher training module supported hy the proposed theme; this exercise is based on an exercise of hermeneutic interpretation and a qualitative - ethnographic approach. This is based on the thesis presented by the author to obtain the degree of Master of Education from Free University of Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ameigeiras, A. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. En Irene Vasilachis de Gialdino (Comps.). Estrategias de Investigación Cualitativa, pp. 122-142. Barcelona: Gedisa.

Arendt, H. (1993) La condición humana. Barcelona Editorial Paidós

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Buenos Aires: Paidós.

Cullen, C. (2004). Perfiles ético-políticos de la educación. Buenos Aires: Paidós.

Delgado Mahecha, O. (2003). Debates Sobre El Espacio En La Geografía Contemporánea. Bogotá: Universidad Nacional De Colombia, Red de Estudios de Espacio y Territorio.

Habermas, J. (2001). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.

Hawley, A. (1982). Ecología Humana.. Madrid: Tecnos.

lESCAL (2004). La formación de los docentes en Colombia: estudio diagnóstico. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Lindon, A. 8t Hiernaux, D. (2010). Los giros de la geografía humana: desafíos y horizontes. México: Anthropos.

Londoño, G. (2010). Docentes Ámbito Universitario. El saber pedagógico componente fundamental en la docencia universitaria. Bogotá: Unisalle.

Lynch, K. (1998). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili SA.

Machuca, G. (2011). Estrategias de enseñanza para la comprensión de los humedales como sistemas socio-espaciales: elementos para el estudio socio-espacial del espacio geográfico. Tesis de pregrado. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Montañez, G., et al. (1997). Geografía y Ambiente: Enfoques y perspectivas. Bogotá: UniSabana.

Quintar, E. (2005). En diálogo epistémico-didáctico. México: IPECAL.

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio, técnica y tiempo. Razón y emoción. Madrid: Ariel S.A.

Vaillant, D. (2002). Formación de Formadores. Estado de la Práctica. En Serie documentos de PREAL. Santiago de Chile: PREAL.

Vásquez, F. (2007). Educar con Maestría. Bogotá: Unisalle.

Wasserman, M. (2009). Los nuevos retos que enfrenta la universidad en Colombia. En Zerda, A., Bejarano, P. 8t Orjuela, F. (Eds.) La educación superior, tendencias, debates y retos para el siglo XXI. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Woods, P. (1986). La Escuela por Dentro. Buenos Aires: Paidós.

Yurén, T. M. (2000). Formación y puesta a distancia. Su dimensión ética. México: Paidós.

Zambrano, A. (2006). Los hilos de la palabra, pedagogía y didáctica. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Zuluaga, O. (1999). Pedagógica e historia: la historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Anthropos.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

Consideration of the school as a socio-spatial system: elements for teacher training oriented to contextual comprehension. (2014). Interacción, 13, 135-144. https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2280