Student desertion, a key factor in high quality education accreditation
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2279Keywords:
Desertion, tracking, retention, permanence, qualityAbstract
When a student leaves her or his studies, it can be for many reasons, the fact is complex and can be analyzed from many perspectives, among others, we can include factors such as: human, economic, political, social and other particularities of the program and the institution. This article describes the situation of desertion from the Elementary Education with emphasis in Physical Education, Recreation and Sports undergraduate program from Free University at Bogotá and, on the other hand, proposes a solution strategy such as monitoring students to analyze and identify more clearly the factors that influence and are involved in dropout rates that allow to plot out a strategy to increase retention rates and allow greater sense of institutional permanence and relevance. The analysis of student dropout allows administrative personnel to view the problem more assertively and to intervene with better foundations, significantly increasing the educational quality of the program.
Downloads
References
Abarca Rodríguez, A., & Sánchez Vindas, M. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22. Disponible en redalyc. uaemex.mx/pdf/447/44759911.pdf.
Centro de Investigaciones de la Facultad de Ciencias de la Educación (2009). Deserción estudiantil de los programas de Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Humanidades e Idiomas y Educación Física. Bogotá D.C.: Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Libre.
CNA. Consejo Nacional de Acreditación. (2013). Linea- mientos para la acreditación de programas pregrado. Disponible en http://wnvw.cna.gov.co/1741/ articles-186359_pregrado_2013.pdf
ICETEXyAPICE (2010). Informe de diagnóstico. Universidad Libre. Modelo de atención integral al estudiante (MALE) convenio de cooperación ICETEX-APICE 2009-0054. Bogotá: Universidad Libre.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2008). Análisis de determinantes de la deserción en la educación superior colombiana con base en el SPADIES. Disponible en http://www.minedu- cacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/ articles-254702_determinantes_desercion.pdf
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (Febrero de 2010). Educación superior. Ingreso, permanencia y graduación. Boletín informativo N° 14. Disponible en vww.mineducacion.gov. co/.../1735/articles-254702_boletin_14.pdf.
Tinto, V. (1992). El abandono de los estudios superiores. Una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento. México: ANUIES. Disponible en vww.anuies.mx/servicios/p_anuies/publi- caciones/revsup/.. ./txt3.ht.
UNIVERSIDAD LIBRE DE COLOMBIA (2009). Reglamento estudiantil modificado. Disponible en web. vww.unilibre.edu.co/
UNIVERSIDAD LIBRE DE COLOMBIA (2005). Plan Integral de Desarrollo Institucional, PIDI 2005- 2014. Disponible en web.vww.unilibre.edu.co/