Didactic conceptions in undergraduate final papers in the basic education with emphasis on recreation and sports teachers' programme at Universidad Libre, Bogotá, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2278Keywords:
Didactics, teaching, learning, Physical Education, didactics researchAbstract
This article displays the different didactics conceptions that are present within the physical Education program from the Education Sciences School. Final undergraduate papers from 2009 to 2013 are taken as the unit of analysis. The study presents a review synthesis on didactics from Comenio's to Camilloni’s theoretical views. We identify two movements: Didactics as a prescriptive activity or as a critical-reflexive activity. This is a documental research project that unveils the logic present in the description, explanation and interpretation of the conceptions about didactics undergraduate students have when teaching in their field.
Downloads
References
Avanzini, G. (1997). La pedagogía desde el siglo XVII hasta nuestros días. México: Fondo de cultura económica.
Barriga, A. (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires: Amorrourtu Editores.
Bolívar, A. (2008). Didáctica y curriculum. De la modernidad a la postmodernidad. Málaga: Editores Aljibe. 259 p.
Camilloni, A. (2007). El saber didáctico. Argentina: Editorial Paidós.
Comenio, J. A. (1992). Didáctica Magna. Madrid: Editorial Porrúa, S.A.
Compayré, G. (1999). Herhart. La educación a través de la instrucción. Madrid: Trillas.
Díaz Barriga, A. (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires: Amorrourtu Editores.
Eco, U. (2001). Cómo se hace una tesis. Barcelona: Gedisa.
Ferriére, A. (1929). Transformemos la escuela: un llamamiento a los padres y a las autoridades. Barcelona: Clarasó.
Freinet, C. (1970). Técnicas Freinet de la escuela moderna. México: Siglo veintiuno editores.
Hernández, S. (1946). Psicopedagogia del interés: estudio histórico, crítico, psicológico y pedagógico del concepto más importante de la pedagogía contemporánea. México: UTEHA.
Inclán, C. (1990). Diagnóstico y perspectivas de la investigación etnográfica en México, [en línea]. México: Cuadernos del CESU, 1990. Disponible en http://cele.unam.mx/biblioteca/Site01d/ tesis/autor/tesis106.htm
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
Rodríguez, C. 1. (2005). Técnicas de investigación documental. México: Trillas.
Shulman, L. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En M. Wittrock (ed.). La investigación de la enseñanza, I . Barcelona: Paidós.
Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid. Narcea.
Vázquez, L. (2005). Jean-Jaeques Rousseau. Madrid: Síntesis.
Zambrano, A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.