This is an outdated version published on 2023-07-06. Read the most recent version.

Opportunities in e-commerce for the livestock sector in Norte de Santander, Colombia

Authors

  • Giovanni Mauricio Báez Sandoval Universidad Francisco de Paula Santander, Colombia.
  • Johanna Milena Mogrovejo Andrade Universidad Francisco de Paula Santander, Colombia
  • Liliana Marcela Bastos Osorio Universidad Externado, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.13.2022.8787

Keywords:

E-Commerce, Competitiveness, Livestock Sector, Digital Platforms, Innovation

Abstract

The purpose of this article is to analyze the opportunities of the livestock sector of Norte de Santander within the innovation of e-commerce, through the methodology of bibliographic review of scientific articles and databases at national and international level, in which obtained the information that denotes the lack of diverse knowledge about the new digital technologies, which are available for the commercialization and promotion of the sector, becoming a current shortcoming for the competitiveness of the sector in the medium and long term. It shows how e-commerce is gaining much more strength, improving the obtaining of concepts, facilitating the offer of products online; among others, offering advantages to boost and promote livestock in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ani, K. J., Florence, N. E., & Ojakorotu, V. (2018). Agriculture, oil-resource curse and conflict: An assessment of the nigerian development quagmire. African Renaissance, 15(3), 49–66. https://doi.org/10.31920/2516-5305/2018/v15n3a3

Bergesio, L., & Golovanevsky, L. (2013). Informalidad en Argentina: Una aproximación desde el análisis multivariado de datos en los primeros años de la recuperación económica (2003‐2006). Trabajo y sociedad, (21), 437-457.

Carpio Santos, L. K. (2018). El uso de la tecnología en la agricultura. Pro Sciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación, 2(14), 25–32. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol2iss14.2018pp25-32

Consejo Privado de Competitividad. (2017). Informalidad: una nueva visión para Colombia. Obtenido de: https://compite.com.co/wp-content/uploads/2017/11/CPC_Informalidad-V03.pdf

Cordero Linzán, M. G. (2018). El comercio electrónico e-commerce, análisis actual desde la perspectiva del consumidor en la ciudad de Guayaquil, provincia del Guayas y estrategias efectivas para su desarrollo. (Trabajo de maestría). Ecuador: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.

Chaves Castro, A. H. (2017). Análisis de los ciclos del producto interno bruto agropecuario colombiano 1976-2013. Apuntes del Cenes, 36(63), 169-209. https://doi.org/10.19053/01203053.v36.n63.2017.5829.

Dancuart, A. (2018, 4 de junio). ¿Por qué la informalidad es un problema? Obtenido de http://www.puntoycoma.pe/economia/por-que-la-informalidad-es-un-problema/

Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas. (2021). Boletín Técnico Gran Encuesta Integrada de Hogares (GEIH). Obtenido de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech_informalidad/bol_geih_informalidad_feb21_abr21.pdf

Eslava Zapata, R., Chacón Guerrero, E. J., & Gonzalez Júnior, H. A. (2019). Gestión del Presupuesto Público: alcance y limitaciones. Visión Internacional (Cúcuta), 2(1), 8-14. https://doi.org/10.22463/27111121.2603.

Eslava Zapata, R., Chacón Guerrero, E., & Gonzalez Júnior, H. (2019). Costos estándar: aplicabilidad en las empresas del sector productivo. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 4(8), 94-107.

Federación Colombiana de Ganaderos. (2018). Ganadería Colombiana “Hoja de Ruta 2018 -2022”. Colombia: Eduardo Cortes Dueñas.

Figueroa, M., & González, Y. K. (2021). Efectos que ha Dejado el Comercio internacional en la contaminación del medio ambiente. Visión Internacional (Cúcuta), 5(1), 30–44. https://doi.org/10.22463/27111121.3197

Gallardo Sánchez, C. F., & Vallejo Zamudio, L. E. (2019). Política comercial y evolución del sector externo en Colombia 1970–2016. Apuntes del Cenes, 38(67), 124-155. https://doi.org/10.19053/01203053.v38.n67.2019.8935.

Gómez Ortiz, E. J., & Peñaranda Soto, E. (2020). El nuevo liderazgo y la transformación de las organizaciones del siglo XXI. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 5(9), 217-235.

Grace, D., & Little, P. (2020). Informal trade in livestock and livestock products. Revue Scientifique et Technique (International Office of Epizootics), 39(1), 183–192. https://doi.org/10.20506/rst.39.1.3071

Hurtado de Mendoza, R. (2018). Hacia una mirada de la informalidad laboral desde sus matices. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana

Jiménez Lozano, J. (2020). Plan de negocio para Crecimiento Exponencial en eCommerce Agrícola. (Trabajo de maestría). Colombia: Universidad EAN.

Khomah, I., Rahayu, E. S., & Handayani, S. M. (2021). Perception of e-business adoption in agribusiness MSMEs. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 824(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/824/1/012119

Lai, J. (2021). Construction and analysis of targeted poverty alleviation system for agricultural products e-commerce under block chain technology. ACM International Conference Proceeding Series, 1879–1887. https://doi.org/10.1145/3482632.3484059

Limas Suárez, S. J. (2020). El comercio electrónico (e-commerce) un aliado estratégico para las empresas en Colombia. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 34(9), 240–241.

Loaiza, N., Servén, L. & Sugawara, N. (2009). Informality In Latin America And The Caribbean. UK: The World Bank Grupos Librery.

Manzur Quiroga, S. C., Rojas Ortiz, L. J., Balcázar González, A., & Rodríguez Espinosa, A. P. (2020). Choque del paradigma en el uso sobre el comercio tradicional vs comercio electrónico en México. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9. https://doi.org/10.46377/DILEMAS.V34I1.2213

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Panorama del comercio electrónico políticas, tendencias y modelo de negocios. París: OCDE. https://doi.org/10.1787/23561431-en

Poncela, M. L. (2019). Impacto de las tecnologías digitales en la transformación del comercio internacional. Cuadernos de Información Económica, 268, 65–76.

Prada Torres, O., Eslava Zapata, R., Chacón Guerrero, E., & Gonzalez Júnior, H. A. (2019). Gestión editorial: tratamiento de la información periodística. Sapienza Organizacional, 6(11), 200 – 219. Obtenido de http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/sapienza/article/download/15104/21921926201.

Raynaud, N. C., & Mogrovejo Andrade, J. M. (2018). El desarrollo y financiación de la infraestructura en Colombia. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 3(5), 184-190.

Rojas Sánchez, C., & Gómez Olaya, A. P. (2018). Los acuerdos comerciales bilaterales: el caso colombiano (1990-2015). Apuntes del Cenes, 37(65), 117-149.

Sandoval Zegarra, F. D. (2019). La Cuarta Revolución Industrial en el marco de la competencia entre China y Estados Unidos por la hegemonía. Una propuesta para la Política Exterior del Perú. (Trabajo de maestría). Perú: Academia Diplomática del Perú Javier Pérez de Cuéllar.

Sierra Rodríguez, O. M., & Infante Rivera, J. E. (2021). La evolución e implementación de la marca país en Colombia y su internacionalización. Visión Internacional (Cúcuta), 5(1), 45–58. https://doi.org/10.22463/27111121.3198

Unidad de Planificación Rural Agropecuaria. (2020). Análisis Situacional Cadena Cárnica V3. Obtenido de http://www.andi.com.co/Uploads/20200914_PPT_Analisis_Situacional_Carne_GrupoBase.pdf

Vargas, V. M., & Budz, S. (2019). Opportunities and challenges in the e-commerce of the food sector. Quality - Access to Success, 20(S2), 645–649.

Zuo, J. (2021). Analysis of e-Commerce Characteristics Based on Edge Algorithm and COX Model. Wireless Communications and Mobile Computing, 2021. https://doi.org/10.1155/2021/6628068

Downloads

Published

2022-06-01 — Updated on 2023-07-06

Versions

How to Cite

Opportunities in e-commerce for the livestock sector in Norte de Santander, Colombia. (2023). Gestión Y Desarrollo Libre, 7(13). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.13.2022.8787 (Original work published 2022)