Promoting research in accounting education: methodologies and practices
DOI:
https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.18.2024.12022Keywords:
Education, Research Skills, Accounting SciencesAbstract
The purpose of this paper is to reflect on the integration of research in university accounting curricula and the role of teachers in developing research competencies. The research analyzes the academic policies and curricular structures that promote a research culture, emphasizing the importance of a transversal approach. It evaluates how teachers' training and pedagogical practices impact the quality and quantity of research in universities, proposing strategies to improve their training and transform the curriculum. The methodology includes an exhaustive bibliographic review, highlighting traditional and alternative currents in accounting. In addition, self-evaluation and the need for teaching that integrates research and professional practice are addressed. The study concludes that greater interdependence between teaching, research, and social impact is essential to strengthening scientific training in accounting and responding to the demands of the socioeconomic environment.
Downloads
References
Casal, R., & Viloria, N. (2007). La Ciencia Contable, su historia, filosofía, evolución y su producto. Actualidad Contable Faces, 10 (15), 19-28. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/257/25701503.pdf
Cisneros, F., & Mendoza, K. (2018). Vinculación Universidad - Sociedad: espacio para generar creatividad e innovación. Killkana Social, 2(2), 53–58. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538372
Díaz, N. (2017). Formación integral del contador público: Una aproximación desde el punto de vista de los docentes. Espacios, 38(50), 9. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a17v38n50/a17v38n50p21.pdf
García, M. (2014). Enseñanza de la contabilidad como disciplina académica: Concepciones de ciencias del profesorado y pensamiento crítico. Entramado, 10 (1), 164-174. Obtenido de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3486
Hernández, F. (2000). Los proyectos de trabajo: la necesidad de nuevas competencias para nuevas formas de racionalidad. México: Revista Educar, 26, 39-51. Obtenido de https://educar.uab.cat/article/view/v26-hernandez/249
López-de-Sá, A. (2005). Doctrinas, escuelas y nuevas razones de entendimiento para la ciencia contable. Revista Internacional Legis de Contabilidad y Auditoría, 30. Obtenido de https://xperta.legis.co/visor/rcontador/rcontador_7680752a7dcf404ce0430a010151404c
Montes, A., Montilla, O., & Mejía, E. (2006). Análisis del marco conceptual para la preparación y presentación de estados financieros conforme al modelo internacional IASB. Estudios Gerenciales, 22(101), 61-84. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232006000400003
Monti E., & Tingen M. (1999). Multiple paradigms in nursing science. Advances in Nursing Science, 21(84), 64-80. doi: https://doi.org/10.1097/00012272-199906000-00010
Morin, E. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Buenos Aires: Gedisa.
Muñoz, P., Bodero, L., Brito, J., & González, O. (2018). Bases teóricas de la interdisciplinariedad para la formación científico-investigativa de los estudiantes universitarios. Revista Lasallista de Investigación, 15(2), 340-352. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69559233027
Núñez, J., Montalvo, L., Figaredo, F. (2008). Pensar, ciencia, tecnología y sociedad. La Habana: Editorial Félix Varela.
Osorio, J. & Martínez , S. (2012). Estándares internacionales de educación para contadores profesionales. Obtenido de http://www.mo- nografias.com/trabajos15/estándar-contable/ estandar-contable.shtml
Patiño, R., Valero, G., García, J., & Diaz, M. (2016). La investigación Contable en Colombia. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/326029158_La_investigacion_Contable_en_Colombia/citation/download
Portela, R., & Cisneros P. (2016). Proceso de transformación de la educación superior ecuatoriana. Algunas premisas y principios para su implementación metodológica. VARONA, (62), 1-12. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657458022
Ramírez, A. (2017). Estudio comparativo del diseño curricular en la formación de profesionales en contaduría pública: Chile, Ecuador, Venezuela y Colombia. En M. Diaz (Ed.), Problemas del campo curricular en América Latina (pp. 220–224). Colombia: Universidad Santiago de Cali. doi: https://doi.org/10.35985/9789588920795.8
Rendón, N., Agudelo, L., & Herrera, L. (2007). Enfoque comunicacional de la contabilidad ¿una nueva etapa de la contabilidad? primera parte. Semestre Económico, (19), 125-143. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-63462007000100009
Ríos, R. (2013). La formación para la investigación de contadores públicos colombianos: un asunto de estrategia. Revista Científica General José María Córdova, 11(11), 175-206. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862013000100009&lng=en&tlng=es.
Seltzer, J. (2008). IFAC y la formación de contadores profesionales. Obtenido de http://www. facpce.org.ar/web2011/files/img_prof_art_tec/tec/ifac_y_laformacióndecontadores.pdf.
Suárez, A., & Contreras, I. (2012). La formación integral del contador público colombiano desde la expectativa internacional: un análisis a partir de los estándares de educación IES. Gestión & Desarrollo, 9(1), 175-186. https://revistas.usb.edu.co/index.php/GD/article/download/640/440/1703
Trujillo, R. (2013). Hacia una enseñanza contable por medio de la investigación. México: XVIII Congreso Internacional de Contaduría Administración e Informática.
Vergel, M., Rojas, J., & Bustos, V. (2020). Currículo para la formación en investigación, innovación y pensamiento socio-crítico apoyado en TIC. Revista Boletín Redipe, 9(5), 143–154. doi: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i5.983.
Weber. M. (1984 ). La acción social: ensayos metodológicos. Barcelona: Península.