Digital tools as a pedagogical strategy in the development of spatial thinking and geometric systems
DOI:
https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.17.2024.11049Keywords:
Activity Learning, Mathematics Education, Geometry, Educational Innovations and Educational technologyAbstract
This research aims to develop an educational proposal for the teaching of geometric figures and the concept of the area supported by the digital tools Cabri Express, PhET Simulators, and the Virtual Learning Object, with third-grade students of the Sote Panelas Environmental Technical Educational Institution of the municipality of Motavita in Boyacá, Colombia. The methodology is qualitative and descriptive in scope; the data collection techniques were pre and post-test, and the group of participants consisted of 10 students selected by non-probabilistic sampling for convenience. The results allow us to conclude that, in the diagnostic test, the students had a low performance associated with the competencies that integrate the visualization, creation, and description of flat and conical geometric figures and their verbal apprehension, factors that were covered with the development of interaction activities with technological resources and environments, as they facilitate the stimulation of varied learning styles (visual and practical) and the acquisition of skills in the construction and description of more complex geometric objects, recognizing their properties and relationships between them and other digital competences.
Downloads
References
Acosta, M., & Cardozo, S. (2021). Una estrategia de enseñanza de la demostración utilizando software de geometría dinámica. Tecné, Episteme y Didaxis, 49, 255–276. Obtenido de https://search-ebscohost-com.biblio.uptc.edu.co/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=147940073&lang=es&site=ehost-live
Aguilar, J., & Coveñas, J. (2022). Elaboración de una suite para la enseñanza de la matemática, en la educación básica regular-nivel secundario utilizando Google Classroom. (trabajo de maestría). Perú: Universidad Nacional de Piura. Obtenido de http://repositorio.unp.edu.pe/handle/20.500.12676/3226
Albarracín, C., Hernández, C., & Rojas, J. (2020). Objetos Virtuales de Aprendizaje para desarrollar las habilidades numéricas: una experiencia con estudiantes de educación básica. Panorama, 14(26), 111-133. doi: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1486.
Ávila, M., & Paredes, Í. (2020). La secuencia didáctica desde el enfoque por competencias. Encuentro Educacional. 23(1, 2, 3) 65-80. Obtenido de https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/31552
Bainville, E. (2005). Cabri geometre Plus II. Manual del usuario. Obtenido de http://educagratis.cl/moodle/pluginfile.php/75543/mod_resource/content/1/manual_del_usuario.pdf
Bridle, J. (2020). La nueva edad oscura: la tecnología y el fin del futuro. Debate. Obtenido de https://www.marcialpons.es/libros/la-nueva-edad-oscura/9788417636746/
Bruner, J. (1991). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Cabrero, F., Sánchez, J., Sánchez, A., Borrajo, J., Rodríguez, M., Cabrero, M., & Juanes, J. (2010). Simulaciones computacionales en la enseñanza de la Física Médica. Repositorio documental Gredos, 46-74. Obtenido de http://hdl.handle.net/10366/100571
Cejas, C., & Álvarez, P. (2006). Evaluación de los resultados del aprendizaje. Revista Argentina de Radiología, 70(2), 149-155. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=382538441009
Correa, A. (2023). Ambientes Virtuales de Aprendizaje como estrategia de evaluación formativa en la modelación matemática de la Institución Educativa Juvenil Nuevo Futuro de Medellín. (trabajo de Maestría). Colombia: UNAD. Obtenido de https://repository.unad.edu.co/handle/10596/54424
Cruz, K. (2021). Herramientas informáticas en la matemática. Herramientas de programación MATLAB, GEOGEBRA, CABRÍ, generalidades, funciones principales, gráficos y cálculos con MATLAB, GEOGEBRA y CABRÍ, instrucciones, análisis de datos, diversos tratamientos. (trabajo de Maestría). Perú: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Obtenido de https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/6889
Darwin, C. (1859). On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. Londres: John Murray.
Díaz, A. (2013). Secuencias de aprendizaje.¿ Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 11-33. Obtenido de https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19667
Escobar, F. (2016). El uso del tic como herramienta pedagógica para la motivación de los docentes en el proceso de aprendizaje y enseñanza en la asignatura de inglés. (trabajo de maestría). Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana. Obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.11912/2762
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 163-173. doi: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Gutiérrez, L. (2013). La construcción del concepto de numero natural en preescolar: una secuencia didactica que involucra juegos con materiales manipulativos. (trabajo de pregrado). Perú: Universidad del Valle. Obtenido de http://hdl.handle.net/10893/6777
Hernandéz, R., Fernandéz, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: MCGRAW-HILL.
Machado, N. (2022). Simulador PHET como herramienta digital para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. (trabajo de maestría). Ambato: Universidad Tecnológica Indoamérica. Obtenido de https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/4632
Mejía, E. (2005). Metodología de la investigación científica. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Ministerio de Educación Nacional. (2002). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Bogotá D.C.: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998). Lineamientos curriculares en matemáticas. Bogotá D. C.: Ministerio de Educación Nacional. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1780/w3-article-339975.html?_noredirect=1#:~:text=Son%20las%20orientaciones%20epistemol
Ortega, G., Téllez, A., Guarnizo, J., & Camacho, E. (2021). Entorno pedagógico para la enseñanza en básica primaria mediante el uso de sistema robótico comercial. Ingeniería, 26(1), 1-19. doi: https://doi.org/10.14483/23448393.16721
Parra, S., Gómez, M., & Pintor, M. (2014). Factores que inciden en la implementación de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje en 5º de Primaria en Colombia. Revista Complutense de Educación, 26, 197-213. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46483
Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Vaillant, D., & Manso, J. (2019). Orientaciones para la formación docente y el trabajo en el aula: aprendizaje colaborativo. Chile: SUMMA. Obtenido de https://panorama.oei.org.ar/_dev2/wp-content/uploads/2019/05/APRENDIZAJE-COLABORATIVO.pdf
Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú. Obtenido de https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559
Vargas, J. (2020). Utilización de simulador PhET para el aprendizaje de las leyes de Newton. (trabajo de pregrado). Ecuador: Universidad Central de Ecuador. Obtenido de http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/21810
Villagrán, M., Navarro, J., López, J., & Cuevas, A. (2002). Pensamiento formal y resolución de problemas matemáticos. Psicothema. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/5033
Vinasco, J. (2013). Propuesta pedagógica para fortalecer las competencias de los estudiantes del programa de formación complementaria en el área de tecnología e informática en la Institución Educativa Escuela Normal Superior de Riosucio. (tesis de pregrado). Colombia: Universidad Católica de Manizales. Obtenido de https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/678
Wieman, C. (2002). Simulaciones interactivas de PhET. https://phet.colorado.edu/es/